اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد

پایان فاز نخست مرمت کاروانسرای عباسی نیک‌پی

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان زنجان گفت: فاز نخست مرمت کاروانسرای عباسی در شهر نیک‌پی پایان یافته است.

پایان فاز نخست مرمت کاروانسرای عباسی نیک‌پی

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: تکمیل مرمت کاروانسرای عباسی شهر نیک‌پی یکی از پروژه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان زنجان در سال مالی 91 بوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 89 تا 91 هر سال اعتباراتی برای مرمت کاروانسرای نیک‌پی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: این اعتبارات از محل اعتبارات استانی و ملی تخصیص پیدا کرده بود.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در سال 89 حدود 30 میلیون تومان و در سال 90 نیز 120 میلیون تومان برای اجرای فاز نخست مرمت کاروانسرای عباسی نیک‌پی اختصاص یافت، تصریح کرد: در سال گذشته نیز 100 میلیون تومان برای مرمت این کاروانسرای تاریخی اختصاص یافته بود.

ارجمند با اشاره به اینکه در فاز نخست ضلع جنوب غربی کاروانسرای نیک‌پی مرمت شده است، اضافه کرد: مرمت برخی از طاق‌ها و احیای طاق‌های از بین رفته و بام‌سازی از جمله اقدامات در این فاز به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع 16 طاق و تویزه در فاز نخست مرمت کاروانسرای عباسی نیک‌پی مورد مرمت و احیا قرار گرفت، ادامه داد: پس از بام‌سازی عایق‌کاری لازم نیز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از حجره‌های کاروانسرای نیک‌پی مشرف به داخل حیاط آن بوده است، افزود: در مجموع چهار حجره به صورت کامل مورد مرمت قرار گرفته است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر یک چهارم کاروانسرا احیا شده است، اذعان داشت: اگر گردشگری برای بازدید به این کاروانسرا مراجعه کند، می‌تواند کلیتی از معماری آن را در ذهن خود مجسم کند.

ارجمند با تاکید بر اینکه کاروانسرای عباسی نیک‌پی متعلق به دوره صفویه است، یادآور شد: با توجه به اینکه یک اثر تاریخی منحصربه‌فرد و با ارزشی محسوب می‌شود، این اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال‏جاری نیز در زمینه مرمت فاز دوم کاروانسرای نیک‌پی موافقت‌نامه استانی به مبلغ 100 میلیون تومان مبادله شده است، تصریح کرد: برای آغاز این فاز منتظر تخصیص اعتبار مذکور هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت فاز دوم کاروانسرای عباسی شهر نیک‌پی از ضلع شمالی آغاز می‌شود، ادامه داد: فاز نخست مرمت این بنای تاریخی به صورت کامل پایان یافته است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه کاروانسرای تاریخی شهر نیک‌پی به دلیل وقف بودن به اداره کل اوقاف استان تعلق دارد، اضافه کرد: با توجه به تاریخی بودن وظیفه حفظ و حراست از آن بر عهده اداره کل میراث فرهنگی است.

ارجمند با بیان اینکه در حال حاضر بخش زیادی از کاروانسرای نیک‌پی از بین رفته است، اذعان داشت: بر روی بقایای کاروانسرا متاسفانه خانه‌های مسکونی بنا شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با بخشداری و فرمانداری صورت گرفته است تا در صورت تخصیص اعتبار و در آینده این کاروانسرا از روی بقایای آن احیا شود.

وی با بیان اینکه برای احیای کاروانسرا باید اقداماتی در زمینه تملک خانه‌های احداث شده صورت گیرد، افزود: باید حریم این کاروانسرا آزادسازی شود.

انتهای پیام/73006/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول