اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زنگ خطر بیماری‌های قلبی و عروقی

مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران به رتبه نخست رسیده و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

زنگ خطر بیماری‌های قلبی و عروقی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جابه‌جایی زندگی سنتی به مدرنیته و تغییرات به وجود آمده در دنیای امروز، فارغ از تحولات و تنوع‌های به وجود آورده، معایبی نیز به همراه داشته است و به نظر می‌رسد نتوانسته‌ایم به درستی از امکانات و رفاهیات بهره ببریم.

تغییر سبک زندگی‌، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را به رتبه نخست در ایران تبدیل کرده است.

مصرف بی‌اندازه فست‌فودها، استرس‌های ناشی از مشکلات و معضلات ‌اجتماعی، کاهش میزان مصرف میوه و سبزیجات، افزایش مصرف دخانیات، چاقی بیش از اندازه و ... به عنوان عوامل مؤثر و مهم در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تلقی می‌شوند.

تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی هر روز در حال افزایش و میانگین سنی این بیماران نیز کاهش یافته است.

بهداشت عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

حمیدرضا رشیدی‌نژاد فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: بیماری‌های اکتسابی قلبی در دوران زندگی فرد و به دلیل عوامل مختلف به وجود می‌آید که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های دریچه‌ای اشاره کرد که در بعضی مناطق پرجمعیت و بهداشتی ضعیف بروز می‌کنند.

وی بهداشت محیط زندگی را در بروز و افزایش بیماری‌های دریچه‌ای قلب مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: هر چه سطح بهداشتی منطقه افزایش یابد می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی گفت: عدم توجه به گلودردهای عفونی احتمال ابتلا به بیماری‌ تنگی دریچه‌ای را افزایش می‌دهد.

رشیدی‌نژاد درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، ورم در پاها و کبودی انگشتان را از علائم بیماری‌های قلبی عنوان کرد و ابراز داشت: فشار خون بالا، چربی خون و قند خون بالا، استعمال سیگار، عوامل ژنتیکی، چاقی، بی‌تحرکی و شرایط پر‌استرس روحی از عوامل ایجاد تنگی عروق قلب است.

وی با بیان اینکه سردسته بیماری‌های قلبی در بزرگسالان بیماری‌های ناشی از عروق است، عنوان کرد: 25 تا 30 درصد از افراد بزرگسال دارای فشار خون بالا و بدون علامت هستند.

رشیدی‌نژاد ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب را در افزایش چربی‌های خوب بدن مؤثر دانست و گفت: چربی‌های خوب موجب نفوذ نیافتن چربی‌های به اصطلاح بد به جداره عروق می‌شوند.

تغذیه نامناسب عامل اصلی فشار خون

عباس اطمینان فوق تخصص کلیه و پرفشاری خون ‌اظهار داشت: کنترل فشار خون از 50 درصد موارد نارسایی‌های قلبی و 20 تا 30 درصد سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه افراد زیادی از وضعیت فشار خون خود آگاهی ندارند، عنوان کرد: 30 تا 50 درصد افراد از فشار خون خود اطلاع ندارند و یا به آن اهمیتی نمی‌دهند و این مسئله بسیار خطرناک است.

اطمینان پرفشاری خون را در بروز بیماری‌های کلیوی و مغزی مؤثر دانست و افزود: تغییر سبک زندگی و تغذیه نامناسب سن ابتلا به پرفشاری خون را کاهش داده است.

وی فشار خون نرمال را در 12 بیشینه و هشت کمینه عنوان کرد و گفت: پرفشاری خون نیز مربوط به بیشینه بالای 14 و کمینه بالای 9 اطلاق می‌شود.

اطمینان خاطر ‌نشان کرد: فشار خون مابین این اعداد در مرحله پیش از فشار خون هستند و باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به پرفشاری خون مبتلا نشوند.

وی تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی نخستین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود و غذاهای چرب، چاقی، مصرف نمک زیاد، گوشت قرمز از مواردی است که در پرفشاری خون اثر دارد.

اطمینان اظهار داشت: رژیم غذایی صحیح، ورزش، مصرف میوه و سبزی، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو باید رعایت شود.

کم‌تحرکی عامل اصلی بیماری‌های قلبی

فاطمه کریمی‌افشار متخصص طب ورزشی با بیان اینکه سالانه 17 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند، اظهار داشت: میزان مرگ و میرهای ناشی از بیمار‌های قلبی و عروقی با رشد نسبتا بالایی رو به افزایش است.

وی بی‌فعالیتی بدن را از عوامل مهم در بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و تصریح کرد: کم‌تحرکی و در نتیجه جریان کم خون امکان شست‌وشوی دیواره رگ‌ها را از مواد زائد فراهم نمی‌کند.

کریمی‌افشار گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی با وجود شیوع بالا و ترس و هراسی که ایجاد می‌کنند در حد بالایی قابل پیشگیری هستند که اصلی‌ترین نکته در این امر زندگی فعال است.

وی خاطر ‌نشان کرد: 80 درصد از مرگ و میرهای قلبی و عروقی با اصلاح فاکتورهای خطر قابل پیشگیری هستند.

متخصص طب ورزشی اظهار داشت: معمولا برای افراد پنج روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه با سرعت متوسط ورزش‌های هوازی پیشنهاد می‌شود.

یکدیگر را دوست بداریم/ از کمک کردن لذت ببریم

علی بهرام‌نژاد روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: عوامل متعددی برای سلامت روان افراد مطرح می‌شود که بر روی بروز و جلوگیری از بیماری‌های عروقی نیز مؤثر هستند.

وی رضایتمندی از زندگی، استقلال فردی، رابطه صمیمانه و دوستانه با دیگران را از ویژگی‌های یک فرد سالم عنوان می‌کند و می‌افزاید: این موارد علاوه بر اینکه موجب کاهش استرس فرد می‌شود از بروز بیماری‌های قلبی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

این روانشاس بالینی ابراز داشت:افراد سالم به ماهیت خود پی می‌برند و بد و خوب را قبول می‌کنند، انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و ما باید این مسئله را بپذیریم.

وی عنوان کرد: تفاوت افراد دلیلی بر برتری دیگر نیست، تفاوت‌ها امری طبیعی است و باید وجود داشته باشد، ما باید به فرزندانمان تفاوت‌‌ها را یاد بدهیم، مهارت توانایی تحمل تفاوت‌ها نکته بسیار قابل توجهی است.

بهرام‌نژاد افزود: از فرصت‌ها باید برای شاد بودن و دوری از نگرانی استفاده کرد، شادی افکار مثبت را برای انسان می‌آورد و قدرت عملکرد بهتری به فرد می‌دهد. 

.................................

گزارش از شیما صفرزاده

................................‌.

انتهای پیام/80017/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول