اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات قلب و عروق:

رشته فوق تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی به شیراز می‌آید

عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات قلب و عروق گفت: برای نخستین بار در خاورمیانه رشته فوق تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدریس می‌شود.

رشته فوق تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی به شیراز می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد‌جواد زیبایی‌نژاد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم توجه به بالا بردن اطلاعات علمی جامعه در بحث پزشکی، اظهار داشت: برای نخستین‌بار در منطقه، بحث پیشگیری اولیه در سطح عمومی اجتماع را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: دولت‌ها در کشورهای منطقه و جهان سوم، تمام هزینه‌ها و توجه خود را معطوف به مسائل درمانی دارند و به موضوع مهم‌تر که همان پیشگیری است، بی‌توجه هستند.

زیبایی نژاد به پیشگیری اولیه و ثانویه اشاره و بیان داشت: پیشگیری اولیه به این معنا است که سعی کنیم افراد به بیماری مبتلا نشوند، همچنین پیشگیری ثانویه به مجموعه اقداماتی که در راه افزایش طول عمر بیماران و زندگی با درد کمتر انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.

استاد قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: مرکز قلب و عروق شیراز، تلاش عمده خود را به بحث پیشگیری متمرکز داشته و به بالا بردن سطح اطلاعات مردم و مسئولان به صورت هم‌زمان، توجه دارد که این کار مستلزم الگوسازی صحیح است.

رئیس «دومین کنگره بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب» اضافه کرد: ما ابتدا چند فاکتور خطرساز برای بیماری‌های قلبی را شناسایی کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به ترتیب به دیابت، چربی خون، فشار خون، چاقی و عدم تحرک و در آخر سیگار کشیدن، اشاره کرد که البته فاکتورهای ژنتیکی نیز نقش کمتری دارند.

عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات قلب و عروق تاکید کرد: از سه سال پیش، مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز، مطالعات خود را در بحث پیشگیری اولیه آغاز کرد که در این راه، در مرحله نخست روی 12 هزار از مردم سالم شیراز، فاکتورهای خطرزای بیمارهای قلبی را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد از بیماری‌های خود بی‌اطلاع بودند، گفت: 45 تا 46 درصد از این جامعه آماری که می‌توان آن را به جمعیت کل شهر تعمیم داد، دچار اختلالات چربی خون بوده و همچنین 21 درصد مبتلا به فشار خون و 20 درصد بیماری دیابت داشتند که حتی خودشان بی‌اطلاع بودند و 35 تا 36 درصد در مرحله چاقی و اضافه وزن به سر می‌بردند.

زیبایی‌نژاد با اشاره به لزوم آموزش بیان داشت: بالا بردن آگاهی مردم، کار دولت نبوده بلکه در اصل کار NGOها یا گروه‌های مردم نهاد است که در این راستا در خانه قلب شیراز، هر دو هفته در روزهای پنج‌شنبه جلساتی آموزشی با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

استاد قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در خاورمیانه و کشور برگزاری کنگره پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بی‌سابقه بوده و باید گفت که شهر ما متولی آن است و «دومین کنگره بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب» در روزهای 24 تا 27 مهر ماه جاری، برگزار می‌شود.

رئیس «دومین کنگره بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب» ادامه داد: از 190 مقاله ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 48 مقاله به صورت سخنرانی و 107 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود که به دلیل اهمیتی که برای بحث پیشگیری احساس می‌کنیم، به بهترین مقالات به ترتیب یک‌میلیون، 750 هزار و 500 هزار تومان تعلق می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات قلب و عروق، همچنین گفت: چهار پروفسور از کشورهای آمریکا، اتریش و اسپانیا به همراه میهمانان منطقه‌ای ما در این کنگره حضور دارند و چهار متخصص قلب و عروق برتر کشور، در کارگاه‌های آموزشی، برنامه دارند.

وی به جایگاه ویژه پزشک خانواده در بحث پیشگیری اشاره و بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات پزشک خانواده، باید کار در زمینه پیشگیری اولیه باشد که در این زمینه ناهماهنگی‌های بسیاری وجود دارد.

زیبایی‌نژاد در پایان با اشاره به رایزنی‌هایی که با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته است، خاطرنشان کرد: به زودی رشته فوق تخصصی پیشگیری از بیماری‌های قلبی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تدریس می‌شود.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول