اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد هشدار داد

کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشور

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد، بیماری‌های قلب و عروق را عامل بیشترین مرگ و میرها در همه کشورها عنوان کرد و گفت: متأسفانه سن ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ما کاهش یافته است.

کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، علی‌‌اصغر دادگر با بیان اینکه خوشبختانه امروزه موارد جدید روماتیسم قلبی بسیار نادر است و کمتر مشاهده می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌های قلب و عروق انواع مختلف دارد و طی بررسی‌ که بین سال‌های 70 تا 71 صورت گرفت، مشخص شد بیماری‌های مادرزادی قلبی دو تا سه برابر بیشتر از روماتیسم قلبی شیوع دارد.

وی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و ناتوانی‌های ناشی از آن نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی، از تمام سرطان‌ها و تصادفات که سالانه 25 هزار کشته در کشور بر جای می‌گذارد، بیشتر است.

دادگر با بیان اینکه بیماری‌های قلب و عروق بار اقتصادی زیادی به خانواده‌‌ها و دولت و مسئولان بهداشتی کشور تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس مانند همه بیماری‌های دیگر، شعارمان این است که اصول پیشگیری را رعایت کنیم تا مبتلا نشویم و در این رابطه کشورهای غربی و توسعه‌یافته از 30 سال پیش، با اصلاح الگوهای تغذیه‌ای برای درمان به‌موقع فشار خون بالا و دیابت اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده‌اند و بار ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش داده‌اند.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد اذعان کرد: این درحالی است که متأسفانه سن ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق در کشور کاهش یافته و در رأس همه ریسک فاکتورها، استرس نقش خیلی مهمی در بروز این بیماری‌ها دارد و پس از آن تغذیه نامناسب، استفاده از سیگار، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی و ... از دیگر عوامل کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تصور غلطی که درباره مصرف موادمخدر و تأثیر آن بر مصون ماندن از بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا و ... در گذشته وجود داشته است، تصریح کرد: این درحالی است که امروزه شیوع بیماری‌های قلب و عروق در مصرف‌کنندگان مواد مخدر شیشه، کراک، کریستال و .. به دلیل داشتن مواد زاید بیشتر است و موادمخدر یکی از فاکتورهای خطر ابتلا محسوب می‌شود.

دادگر درباره تصلب عروق نیز به این نکته اشاره کرد که این عارضه از دوران طفولیت آغاز می‌شود و تا آخر عمر ادامه می‌یابد اما اگر هرچه تعداد این عوامل خطر در افراد بیشتر شود، احتمال بروز بیماری در سن پایین‌تر و شدت آن افزایش می‌یابد و افزایش سن، به تنهایی یک فاکتور خطر است و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را بیشتر می‌کند.

وی، سیگار را یکی از بزرگترین فاکتورهای خطر در بیماری‌های قلب و عروق برشمرد و اظهار کرد: مصرف 20 نخ سیگار و بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را سه تا چهار برابر بیشتر می‌کند و تنها در آمریکا سالانه 400 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار از بین می‌روند.

این استاد دانشگاه درباره عوارض سیگار گفت: اسپاسم رگ‌ها، کم شدن خون‌رسانی،نامنظم‌شدن ضربان قلب، ایجاد لخته و تصلب عروق و ... همگی از عوارض مصرف سیگار در افراد است که حملات قلبی را در پی دارد.

دادگر همچنین نسبت به افزایش گرایش زنان و دختران به مصرف سیگار ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه این روزها شاهد رواج مصرف سیگار در بین خانم‌ها هستیم و این درحالی است که اگر آنها مبتلا به فشار خون بالا باشند و همزمان قرص‌های پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنند، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/2202/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول