اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند:

سوء مصرف مواد ریشه در آشفتگی خانواده‌ها دارد

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند با بیان این‌که خانواده نخستین و مهم‌ترین مکان تربیت فرزندان است، گفت: سوء مصرف مواد به طور عمقی ریشه در آشفتگی خانواده‌ها دارد.

سوء مصرف مواد ریشه در آشفتگی خانواده‌ها دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید محمدزمان ابطحی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بیرجند اظهار داشت: بر اساس راهبرد پنجم سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد مبنی بر توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌ها، محیط‌ های آموزشی، محیط‌ های کاری و ... برنامه‌هایی ارائه شده است.

وی اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباط موثر، فرزند‌پروری و آموزش پیشگیری به تمامی گروه‌های هدف توسط دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی عضو شورا را از جمله برنامه‌های برگزار شده طی 6 ماه نخست سال‌جاری برشمرد.

سازمان‌های مردم نهاد نماد حضور و مشارکت مردم در جامعه

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نماد حضور و مشارکت مردم در جامعه می‌توانند با عبور از فراز و نشیب‌ها و محدودیت‌های اجرایی و بروکراسی سازمان‌ها و نهاد‌ها، اراده مردم را در رویارویی با ناهنجاری‌های گوناگون به‌ویژه اعتیاد مدیریت کرده و شیوه‌های نوینی را در امر پیشگیری، ترک اعتیاد و مبارزه با این بلای خانمان‌سوز ارائه کنند.

ابطحی با اشاره به فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر و به تبع شوراهای استانی و شهرستانی افزود: این مسئولان با درک این واقعیت و بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از پتانسیل‌های مردم در حل مسئله اعتیاد، طی سال‌های اخیر حمایت‌های مادی و معنوی را به این سازمان‌ها در قالب آموزش‌های تخصص، مساعدت‌های مالی، حمایت‌های قانونی برای اخذ مجوز و ... ارائه کرده‌اند.

فعالیت 1200 سمن در کشور

وی با بیان این‌که در حال حاضر یک‌هزار و 200 سمن در کشور فعالیت دارند، یادآور شد: از این تعداد 45 سمن مربوط به خراسان جنوبی است که 30 سمن در بخش پیشگیری و 15 سمن در بخش درمان و ترک اعتیاد فعال هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند متذکر شد: لازم است در استان و شهرستان‌ها راهکارهایی برای تشویق مردم و به‌ویژه خیران نسبت به تشکیل این‌گونه سمن‌ها اتخاذ شود.

خانواده نخستین و مهم‌ترین مکان تربیت فرزندان

ابطحی با بیان این‌که خانواده‌های سالم کمترین و مهم‌ترین معضل را در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند، افزود: به اذعان همه کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی، خانواده نخستین و مهم‌ترین مکان تربیت فرزندان محسوب می‌شود.

وی کارکرد‌های خانواده، ایجاد رابطه ایمن، غنی از اعتماد و اعمال انضباط را در جایگاه خانواده بسیار مناسب و مهم عنوان کرد.

آشفتگی خانواده‌ گرایش به سمت مواد مخدر را در پی دارد

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند در ارتباط با ایجاد رابطه سالم در خانواده اظهار داشت: این رابطه شامل دلبستگی و رسیدگی به فرزندان و رابطه گرم و صمیمانه منجر به الگو شدن والدین توسط فرزندان می‌شود.

ابطحی عنوان کرد: با کمال تاسف پژوهش‌ها نشان می‌دهد سوء مصرف مواد به طور عمقی در آشفتگی خانواده‌ها ریشه دارد.

وی ادامه داد: بنابراین برای پیشگیری، در راستای بند چهار سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و در راستای راهبرد همگون سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، توسعه خدمات پیشگیری در خانواده‌ها و زنان در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

تشکیل کمیته زنان و خانواده

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند از تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته زنان و خانواده خبر داد و افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است.

ابطحی خاطرنشان کرد: این کمیته باید در زیرمجموعه‌های استانی و شهرستانی فعال شود تا بدین ترتیب اقدامات موثرتری در زمینه پیشگیری و هم در زمینه درمان زنان و خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده انجام شود.

وی با اشاره به مرکز نگهداری و ترک اعتیاد ویژه بانوان در بیرجند، یادآور شد: این مرکز در مردادماه گذشته با عنوان راه زندگی، به صورت استانی راه‌اندازی شده است که زنان معتاد دوره درمان 21 تا 24 روز را در آنجا طی و بعد از اتمام دوره به خانواده‌هایشان بر‌می‌گردند.

انتهای پیام/69017/م30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول