اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بافت ظرفیت قطب قرآنی جنوب شرق

‌رئیس حوزه علمیه بافت گفت: شهرستان بافت ظرفیت توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی را دارد و می‌تواند به قطب قرآنی جنوب شرق کشور تبدیل شود.

بافت ظرفیت قطب قرآنی جنوب شرق

به گزارش خبرگزاری فارس از بافت، طی خدمت‌رسانی دولت نهم و دهم توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش کانون‌های قرآنی در شهر و روستاهای بافت رشد چشمگیری داشته و در همین زمینه به سراغ دست‌اندرکاران این امر معنوی و مقدس رفتیم.

‌رئیس حوزه علمیه بافت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اگر همه مسئولان و فعالان قرآنی تلاش کنند ما می‌توانیم شهرستان بافت را به قطب قرآنی جنوب شرق کشور تبدیل کنیم.

سید‌حسن موسوی با اشاره به اینکه استعداد مردم بافت بسیار خوب است، اظهار داشت: بافت هم اساتید مجرب دارد و هم مردم مذهبی، قرآن‌دوست و قرآن‌خوان که دو ظرفیت مثبت برای تحقق قرآنی‌ کردن شهرستان است.

مسابقات قرآنی تلاوت در بافت برگزار می‌شود

طاهر آقاملایی، مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بافت با اشاره به نقش روحانیت و مساجد در ترویج فرهنگ قرآنی،‌ اظهار داشت: مساجد از بدو ظهور اسلام در نشر معارف اسلامی به ویژه قرآن بسیار نقش‌آفرین بودند.

وی به قرآن که مسیر اصلی تربیت جوانان است اشاره و عمده قرآن‌آموزان در این شهرستان را قشر جوان اعلام کرد و اذعان داشت: نهادهای فرهنگی جامعه وظیفه دارند، قرآن کریم را که تجلی‌گاه خداوند و یگانه وسیله ارتباط میان بندگان و آفریدگار جهان است به میان جوانان بیاورند و آنها را با کتاب خدا آشنا و اندیشه و عمل آنها را با قرآن هماهنگ کنند و بدین‌ وسیله قرآن را از انزوا و مهجوریت خارج سازند.

آقاملایی تصریح کرد: 6 مؤسسه و هشت خانه قرآن در شهرستان بافت از جمله دوره‌های آموزش قرآن، روخوانی و روانخوانی، حفظ، ترجمه و مفاهیم، تجوید و قرائت قرآن را در سه شهرستان استان کرمان و بخش‌های مرکزی آن برگزار کردند.

راه‌اندازی 10 خانه قرآن روستایی در بافت

وی به مسابقات قرآنی که در این شهرستان برگزار شد اشاره و خاطر ‌نشان کرد: سازمان دارالقرآن‌ الکریم در 6 ماه دوم 92 برای نخستین بار مسابقات قرآنی تلاوت را با رویکردی جدید در عرصه مسابقات قرآنی برگزار می‌کند، هدف از برگزاری مسابقات توسعه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در بین قاریان و حافظان به منظور تسلط بیشتر آنان در آیات الهی برای القای معانی به مخاطبان و ترویج تلاوت از حفظ در بین قاریان قرآن کریم است.

آقاملایی اذعان داشت: این مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم در دو رده سنی پایین و بالای 16 سال و در دو بخش بانوان و آقایان به صورت استانی و سپس کشوری به ترتیب در مهر و آبان و بهمن 92 برگزار می‌شود که بیش از 80 نفر از فعالان قرآنی این شهرستان برای شرکت در مسابقه تلاوت ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در رابطه با خانه‌های قرآن در شهرستان بافت نیز گفت: 10 خانه قرآن روستایی در شهرستان‌های بافت از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که از این تعداد هشت خانه قرآن روستایی طی سال مشغول به فعالیت بوده و دو خانه قرآن روستایی به صورت فصلی به انجام امورات قرآنی مشغول هستند.

شناسایی استعدادهای قرآنی بافت

مسئول تبلیغات اسلامی بافت افزود: برگزاری این کلاس‌ها نقش مؤثری در ترویج آموزش‌های همگانی و عمومی قرآن در سطح شهرستان داشته است، نقش خانه‌های قرآنی شهری و روستایی در انتقال مفاهیم قرآنی به عموم مردم غیرقابل انکار است و با توجه به اهمیت یادگیری آموزش قرآن در بین نوجوانان و جوانان راه‌اندازی و تأسیس خانه‌های قرآن روستایی امری ضروری است.

وی تصریح کرد: خانه‌های قرآن علاوه بر آموزش عمومی قرآن، استعدادهای قرآنی را شناسایی کرده و آنها را در یک مسیر صحیح راهنمایی می‌کنند، خانه‌های قرآن شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تحقق نهضت همگانی قرآن‌آموزی در سطح کشور است.

6 مؤسسه قرآنی در بافت فعال هستند

علی سیف‌الدینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بافت گفت: تلاش ما برای ترویج فرهنگ قرآنی تا به حال نتیجه‌بخش بوده است و امروز 6 مؤسسه قرآنی در شهرستان بافت فعال هستند.

وی افزود: در مؤسسه‌ها و خانه‌های قرآنی دوره‌های آموزشی حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم برگزار می‌شود و درصدد ‌هستیم تا مؤسسات را بیشتر کنیم و‌ کیفیت آنها را بالاتر ببریم.

سیف‌الدینی تصریح کرد: در شهرستان بافت 19 مهرماه مسابقه حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار می‌شود که 250 نفر در این مسابقات با هم رقابت می‌کنند.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است ما 23 کانون فرهنگی و هنری در مساجد داریم که‌ هر کدام آموزش‌های قرآنی را دارند و از اساتید شهرستان به صورت چرخشی استفاده می‌کنند.

محفل‌های قرآنی دانشجویی تخصصی می‌شوند

امین مهدی‌پور، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان بافت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بافت ابراز داشت: یکی از ارزنده‌ترین کارهای بسیج دانشجویی شهرستان بافت جذب جوانان به سمت قرآن بوده است.

وی افزود: نخستین محفل قرآنی با چند نفر دانشجوی بسیجی در یک خانه دانشجویی برگزار شده بود که مورد توجه مسئول‌های پایگاه‌های دانشجویی قرار گرفت؛ این محفل توانست با دست در دست هم دادن، دانشجوها را به این محافل بیاورد تا امروز شاهد محفل‌های قرآنی چند‌ نفره باشیم.

مهدی‌پور تصریح کرد:‌ بسیج دانشجویی سعی کرده است، محفل‌های قرآنی دانشجویی را تخصصی کند، به طوری که از اساتید مختلف شهرستان کمک گرفتیم و یک محفل‌های قرآنی باشکوه با حضور عموم مردم در دانشگاه آزاد با تلاوت استاد حامد شاکرنژاد برگزار کردیم.

وی بیان داشت: ما در این محفل‌های قرآنی در مباحث قرائت و تفسیر را دنبال می‌کنیم ‌و در این جلسات کرسی‌های آزاداندیشی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

=============

گزارش از: علی تقی‌زاده

=============

انتهای پیام/80024/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول