اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با مدیرکل بنیاد حفظ آثار قزوین

احداث فرهنگسرای دفاع مقدس در گروی عزم همگانی مسئولان قزوین است

به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین عملی شدن برنامه‌های فرهنگسرای دفاع مقدس استان قزوین و محتواسازی برای تمام قشرها، نیازمند تأمین بودجه و ظرفیت‌هایی است که با همکاری کل مجموعه استان محقق می‌شود.

احداث فرهنگسرای دفاع مقدس در گروی عزم همگانی مسئولان قزوین است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در حالی که موضوعات دفاعی دنیا به دلیل تک‌جنبه‌ای بودن و برخورداری از جنبه نظامی صرف، قابلیت بیش از یک‌بار بازدید را ندارند، آثار دفاع مقدس ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله به واسطه دارا بودن ابعاد مختلف از جمله معارف و معنویت‌های حاکم بر آن، نه تنها قابلیت چند بار دیده شدن دارد؛ بلکه با تلفیق معنویت اسلامی و روح حماسی ایرانی، می‌تواند نسل‌های آتی کشور را به سوی حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های ایران اسلامی رهنمون سازد.

بدون شک ماندگار کردن این معارف در هر نسلی، در درجه نخست، نیازمند فضاسازی و انگیزش در مخاطبان است که به اقتضای زمان از راه‌های مختلف نظیر ثبت آثار و مستندات، زبان هنر و ابزارهای گوناگون صورت می‌گیرد.

یکی از راه‌های ماندگار کردن این معارف ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس در استان‌های مختلف است که تا پیش از این باغ‌موزه نامیده می‌شد.

به منظور آگاهی بیشتر از چگونگی روند ساخت این فرهنگسرا در استان قزوین گفت‌وگویی با حمزه قربانی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین ترتیب دادیم که به اتفاق می‌خوانیم.

*موضوع احداث فرهنگسرای دفاع مقدس قزوین از چه زمانی مطرح شد؟

از حدود سه سال پیش موضوع ایجاد فرهنگسرا در قزوین مطرح و مقرر شد 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در سفر هیئت دولت به استان قزوین به اجرای این طرح اختصاص یابد که پس از آن زمینی به مساحت 12 هکتار در ضلع جنوبی یادمان شهدای گمنام بوستان فدک برای احداث باغ موزه در نظر گرفته شد.

*این طرح شامل چه بخش‌هایی است؟

فرهنگسرا از سه بخش عمده آموزشی، سرگرمی و موزه تشکیل شده است که در بخش موزه، ضمن نمایش اسناد ایثارگران، جنگ‌افزارها و نیز ادوات نظامی؛ تصویر دو عملیات شاخص دفاع مقدس نیز در ماکتی به مساحت یک تا دو هکتار به نمایش در می‌آید.

از آنجا که لازمه جذب و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با معارف دفاع مقدس ایجاد جاذبه و سرگرمی برای آنان است، در طراحی فرهنگسرا زمین پینت‌بال نیز برای این قشر در نظر گرفته شده است. اردوگاه و محل اسکان مسافران نیز بخش دیگری از فضای فرهنگسرا را به خود اختصاص می‌دهد.

*آیا بهتر نبود زمینی در داخل شهر برای انجام این کار انتخاب شود تا افراد بیشتری از آن بازدید کنند؟

در انتخاب زمین مورد نظر، از سویی زمینی با این وسعت و قابلیت برای احداث فرهنگسرا در سطح شهر یا نقاط پیرامونی آن وجود نداشت و از دیگر سو زمین انتخابی، به لحاظ قرار داشتن در ضلع جنوبی یادمان شهدای گمنام که مرتفع‌ترین یادمان در سطح کشور محسوب می‌شود، موضوعیت دارد.

همچنین به دلیل وجود دو دانشگاه بزرگ در قزوین و حضور دانشجویانی از استان‌های مختلف کشور در آن‌ها، قرارگیری این فرهنگسرا در مجموعه‌ای که در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها پذیرای تعداد زیادی از شهروندان، دانشجویان و مسافران است، امکان بهره‌مندی تعداد مردم بیشتری از معارف آن را فراهم می‌کند.

در کنار این موارد، مجموعه بوستان فدک در حال توسعه و برخورداری از طرح‌های عمرانی بزرگی همچون مجموعه پارک آبی، هتل چهار ستاره و نیز بهره‌مند از شهربازی است که همگی این موارد جذب گردشگران به مجموعه را به دنبال دارد.

*با توجه به اینکه فرهنگسرا در هر استانی باید نقش آن استان را در دوران دفاع مقدس به تصویر بکشد، در طراحی فرهنگسرای قزوین تصویرسازی شاخصه‌های قزوین در دوران دفاع مقدس چقدر لحاظ شده است؟

در طراحی فرهنگسرا سعی شده علاوه بر بخش ملی، در بخش استانی نیز شاخصه‌های استان و رشادت‌های رزمندگان و سرداران قزوینی در دفاع مقدس در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال شب عاشورایی رزمندگان قزوینی در عملیات کربلای 4 در گمرک خوزستان و شهادت یکی از دو برادر از میان تمام 16 جفت برادر قزوینی در این عملیات، یکی از این شاخصه‌هاست؛ به طوری که امروز هم به واسطه همین ویژگی، فقط کاروان‌های راهیان نور استان قزوین اجازه بازدید از گمرک را دارند.

همچنین مجموعه ساختمان انرژی اتمی که رزمندگان استان از آنجا به جبهه اعزام می‌شدند و به «دوکوهه قزوینی‌ها» معروف بوده، بخش دیگری از این شاخصه‌هاست که در طراحی فرهنگسرا لحاظ شده است.

*برای ثبت این شاخصه‌ها و خاطرات رزمندگان استان چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

با پایان جنگ بسیاری از آثار آن هم از بین رفته و شهرها بازسازی شده است؛ به شکلی که برخی بازدیدکنندگان خارجی به هنگام بازدید از خرمشهر جنگ زده بودن آن را به سختی باور می‌کنند.

همچنین از آنجا که با گذشت 25 سال از پایان جنگ، رزمندگان خاطرات خود را فراموش کرده‌اند، برای جلوگیری از فراموشی کامل این آثار، در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی برای راویان و یادآوری مجدد خاطرات آنان با کمک یکدیگر، بخشی از فرهنگسرا نیز به استودیوی ضبط مصاحبه‌ها و خاطرات رزمندگان اختصاص یافته است.

برگزاری کارگاه‌های هنری و آموزشی در بخش‌های گوناگون از جمله عکاسی، خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی نیز از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این فرهنگسراست.

*این مجموعه برای چه قشرهایی قابلیت استفاده دارد؟

بناست مجموعه یاد شده برای تمام قشرها اعم از کودکان، نوجوانان، دانشجویان، خانواده‌ها، رزمندگان و خانواده‌های شهدا محتوا داشته باشد؛ اما عملی شدن همه این برنامه‌ها نیازمند تأمین بودجه و ظرفیت‌هایی است که با همکاری کل مجموعه استان محقق می‌شود.

*آیا نهاد متبوع شما به تنهایی می‌تواند این طرح را به اجرا درآورد؟

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تنهایی توان و امکانات انجام این کار را ندارد؛ اما در صورت اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان، می‌تواند ظرفیت‌های موجود را در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح بسیج کند.

ملی بودن طرح و تأمین هزینه‌های آن از محل اعتبارات ملی، ضرورت همکاری تمام دستگاه‌های متولی فرهنگ را ایجاب می‌کند.

---------------------------

گفت‌وگو : آسیه بهرامی

---------------------------

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول