اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته دفاع مقدس صورت گرفت

سنگ‌تمام سرآسیابی‌ها برای شهدا بدون نگاه به دست دولتی‌ها

مردم محله سرآسیاب کرمان بدون نگاه به دست دولتی‌ها با برگزاری ویژه‌برنامه‌ای برای شهدا سنگ‌تمام گذاشتند.

سنگ‌تمام سرآسیابی‌ها برای شهدا بدون نگاه به دست دولتی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ویژه‌برنامه یادمان شهدا که به مناسبت هفته دفاع مقدس در محله سرآسیاب کرمان برگزار شده بود، با پایان یافتن آخرین روز از هفته دفاع مقدس به کار خود خاتمه داد.

به همت جوانان بسیجی کانون فرهنگی ابوفاضل، پایگاه مقاومت شهید عبدالمهدی مغفوری و پایگاه شهید علیرضا اشرف‌گنجویی واقع در محله سرآسیاب کرمان با ایجاد ستاد دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «شمیم جبهه» را آغاز کردند.

فضاسازی در گوشه خیابان به دلیل عدم همکاری و حمایت‌ها

قرار بود تا این ویژه‌نامه در مدرسه و یا تکیه‌ای در آن محله انجام شود که به دلایلی این امکان میسر نشد و جوانان بسیجی بدون دلسرد شدن در کنار همان میدان با ایجاد داربست و فضاسازی زیبایی یاد شهدا را در هفته دفاع مقدس به مدت پنج شب گرامی داشتند.

برپایی نمایشگاه عکس، نمایشگاه تجسمی جبهه، فروشگاه محصولات فرهنگی، ایستگاه‌ صلواتی و ایستگاه نقاشی برای نونهالان تنها بخشی از فضاسازی این یادمان در میدان سرآسیاب بود که در کنار بسترسازی صحنه و صندلی‌هایی برای حضور مردم شهیدپرور آن محله به چشم می‌خورد.

از رژه موتوری تا برپایی نمایشگاه‌ها و مسابقات مختلف

روایتگری توسط رزمندگان دفاع مقدس، پرده‌‌خوانی برای به تصویر کشیدن ذکر خاطرات شهدا، راهپیمایی تاکتیکی بسیجیان محله با لباس‌های بسیجی از پایگاه شهید مغفوری تا پایگاه شهید اشرف‌گنجویی و برگزاری دو مرحله رژه موتوری با 28 موتور و 48 سرنشین برای مانور دادن در سرآسیباب از جمله برنامه‌هایی بود که ستاد شمیم جبهه در هفته دفاع مقدس انجام داد.

جوانان بسیجی این ستاد مسابقه دو و میدانی را از پادگان 05 کرمان تا میدان انقلاب برگزار کردند و به نفرات برنده جوایزی را اهدا کردند، نونهالان و نوجوانانی که این مدت در ایستگاه نقاشی به هنرآفرینی یاد شهدا می‌پرداختند، هم از دریافت جایزه بی‌نصیب نماندند.

محله سرآسیاب کرمان افتخار دارا بودن 27 شهید سرافراز را در قلب خود دارد به علاوه آن که طی این سال‌ها خانواده‌های برخی شهدای دیگر هم به این محله مهاجرت کردند و هم‌اکنون سرآسیباب کرمان میزبان بیش از 45 خانواده شهید است که جوانان بسیجی در قالب برنامه شمیم جبهه دیدار با این خانواده‌ها را در هفته دفاع مقدس اولویت قرار دادند.

شهید گمنام هم در مراسم شرکت کرد

نقطه عطف فعالیت‌های این ستاد پذیرایی از میهمان ویژه دوران دفاع مقدس بود، استقبال و تشییع از شهید گمنام که در چهارشنبه گذشته توسط مردم سرآسیاب کرمان صورت گرفت، بی‌شک هدیه‌ای بود که شادی و اراده آنها را در برگزاری این‌گونه یادواره‌ها مضاعف کرد و با جان و دل پذیرفتند که تلاش‌های آن از چشم شهدا دور نمانده است.

در آخرین شب از ویژه برنامه‌های این ستاد مهدی ابوالحسنی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با حضور خود در این ستاد در جمع پرشور مردم شهیدپرور سرآسیاب به سخنرانی پرداخت.

وی از شخصیت شهیدعبدالمهدی مغفوری و تاثیرپذیری او از مرحوم آقا سید کمال موسوی از عرفای بزرگ دهه 60 در کرمان سخن گفت که استاد عرفان این شهید بزرگوار محسوب می‌شد و از یاران و هم‌صحبتان باوفای امام راحل بود.

ابوالحسنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گردان 410 غواص لشکر 41 ثارالله کرمان اشاره کرد و آن را نمونه کوچکی از مدینه فاضله خواند که به فرماندهی حاج احمد امینی مظهر کامل گذشت و ایثار و عصاره تمام فضیلت‌ها بودند.

تقدیر و اهدای کتاب به بسیجیان فعال سرآسیاب فرسنگی

در این مراسم به 40 نفر از بسیجیان این پایگاه‌ها لوح تقدیر و کتاب آیینه‌ ستاره‌های شهید مغفوری از سوی بنیاد حفظ آثار تقدیم شد.

محمدرضا کارنما دبیر ستاد دفاع مقدس سرآسیاب فرسنگی و فرمانده پایگاه مقاومت شهید اشرف‌گنجویی در حاشیه این مراسم به خبرنگار فارس گفت: پایگاه‌ ما جزو معدود پایگاه‌هایی است که افتخار نام یک ارتشی شهید را دارد.

جرقه‌ای که در خردادماه زده شد

وی تصریح کرد: در خردادماه بود که دوستان بسیجی تدارک برنامه‌ای برای شهدا به ذهنشان خطور کرد و با هماهنگی و اتحاد سه مجموعه پایگاه شهید اشرف‌گنجویی، پایگاه شهید مغفوری و کانون ابوفاضل  که از کانون‌های تخصصی ایثار و شهادت در کرمان است و در محله سرآسیاب قرار دارد به برنامه‌ریزی‌هایی درباره این مراسم پرداختیم.

کارنما ابراز داشت: نزدیک به 10 جلسه با دوستان بسیجی و بهره‌مند شدن از همفکری افراد دیگر مانند رئیس حوزه هنری استان کرمان تشکیل دادیم و به جمع‌بندی کلی و برگزاری این مراسم در هفته دفاع مقدس رسیدیم.

نسل سومی‌ها برای شهدا سنگ‌تمام گذاشتند 

وی با اشاره به همت و اعتماد به‌نفس جوانان بسیجی محله سرآسیاب فرسنگی کرمان گفت: اصل قضیه بر این بود که روی پای خودمان بایستیم و بدون کمک‌های دولتی بتوانیم به صورت خودجوش و مردمی این برنامه را برگزار کنیم.

فرمانده پایگاه مقاومت اشرف‌گنجویی از حضور و فعالیت جانانه جوانان بسیجی در این ستاد نام برد که رده سنی 15 تا 27 سال را تشکیل می‌دادند و نکته قابل تأمل این است که بیشتر این جوانان پس از دوران دفاع مقدس به دنیا آمدند، اما در گرامیداشت یاد شهدا کوتاهی و غفلت نمی‌ورزند.

کارنما بیان داشت: با هماهنگی شهرداری و پاسگاه منطقه گوشه خیابان را آذین بستیم و کار فضاسازی و ساخت شش غرفه برای فروشگاه محصولات فرهنگی، نمایشگاه‌های عکس و نقاشی، ثبت‌نام و جذب برای پایگاه‌ها و مساجد را آغاز کردیم.

کودکان خواستار ادامه یادواره شهدا بودند

وی افزود: محصولات فرهنگی را از فروشگاه‌های دیگر به امانت گرفتیم و بدون تخفیف می‌فروختیم که با این حال استقبال چشمگیری از این فروشگاه شد، غرفه نقاشی نیز پذیرای کودکان بود که پس از پایان یافتن مراسم بچه‌ها اعتراض داشتند که از این پس کجا باید نقاشی بکشیم و چرا غرفه ما را جمع کردید.

کارنما با بیان اینکه تنها اطلاع‌رسانی را برای اهالی محله انجام دادیم و به دنبال رسانه‌ای شدن این موضوع برای اصحاب رسانه یا صداو سیما نبودیم، عنوان کرد: تمام اسناد این ستاد اعم از عکس و صورت‌جلسه‌ها در پایگاه‌ها بایگانی می‌شوند.

وی افزود: قطعا ویژه‌برنامه هفته دفاع مقدس نخستین و آخرین فعالیت ما نیست و در هفته بسیج، ماه محرم، غدیر و دهه فجر برنامه‌هایی داریم که بدون اتکا به حمایت ارگان‌های استان کرمان با همیاری مردم این محله صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد دفاع مقدس سرآسیاب فرسنگی به همت و نذورات مردم برای ایستگاه صلواتی اشاره کرد و گفت: بسته‌های قند و چای از سوی مردم به این ایستگاه تحویل داده می‌شد، حتی در روزهای نخست با پول اندکی از مغازه‌ای قصد خرید شکر داشتیم که صاحب مغازه با متوجه شدن اینکه برای مراسم شهدا است به طور رایگان یک گونی شکر را به این مراسم اهدا کرد.

کارنما متذکر شد: اگر بسیجیان در برگزاری این برنامه‌ها بسم‌الله بگویند، مردم هم پای کار می‌آیند، البته مردم هر محله بسیار در انجام مراسم تاثیرپذیر هستند، سرآسیاب فرسنگی خطه شهیدپروری است که مردم به‌خوبی قدر این یادواره‌های شهدا را می‌دانند.

وی خاطر نشان کرد: این ستاد قدم نخست خود را برداشت و قطعا با نواقصی در انجام کار روبه‌رو بود که به برکت شهدا به چشم نیامد.

استرس ایجاد سانحه و سروصدای زیاد تردد خودروها

کارنما اذعان داشت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما تردد بیش از حد ماشین‌ها بود که البته سن برنامه را از خیابان با حصارهایی جدا کرده بودیم، اما ترس انحراف از حرکت موتور یا خودرویی برای ایجاد سانحه و آسیب دیدن حضار همیشه ما را مضطرب می‌کرد از طرفی صدای بوق و سر و صدای ماشین‌ها آزار و اذیت‌هایی را ایجاد می‌کرد که این امر از عدم در اختیار داشتن مکان مناسب نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری آیین نماز جماعت در این ویژه‌برنامه گفت: حجت‌الاسلام پورحسینی امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در این اقدام ما را یاری کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در پایان این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس این برنامه خودجوش به صورت کاملا مردمی و بدون حمایت هیچ نهاد و ستادی در استان توانست به خوبی برنامه‌های در خور شأن گرامیداشت شهدا انجام دهد.

مهدی ابوالحسنی افزود: از تفاوت‌های ستاد شمیم جبهه با سایر برنامه‌های برگزار شده در سطح کرمان استمرار فعالیت این ستاد در پنج روز بود که کم‌کم تمام اهالی آن منطقه و حتی محله‌های دیگر از سطح شهر برای شرکت در برنامه‌های این ستاد حضور داشتند و جمع پرشوری از مردم کرمان برنامه‌های این ستاد را قدر دانسته و استقبال کردند.

وی با تاکید بر اینکه گرامیداشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، ابراز داشت: این جوانان بسیجی به نسبت توان و امکانات محدودی که در اختیار داشتند، کار بسیار ارزشمندی را با فضاسازی عالی در این محله انجام دادند.

سرآسیاب الگوی محله‌های کرمان و کرمان الگویی در کشور

این مسئول متذکر شد: اگر تمام محله‌های کرمان با همت اهالی و جوانان بسیجی دست‌به‌دست هم می‌دادند و در گوشه و کنار شهر به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه در هفته‌ دفاع مقدس و سالگرد‌های شهدای هر منطقه یادواره‌‌هایی این چنینی را برگزار می‌کردند، امروز کرمان نمونه بارز گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و الگویی برای کشور بود.

ابوالحسنی خاطر نشان کرد: این فعالیت‌ها بی‌اجر و ثواب نیست و آثار و برکات معنوی را برای تک‌تک مردم هر محله به ارمغان می‌آورد که با برنامه‌ریزی‌هایی می‌توان به پاسداشت اهداف شهدا و آرمان‌های این نظام اسلامی کمک کرد.

===============

گزارش از فروغ بوستانچی

==============

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول