اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صفار هرندی:

ایران قدرت دو قطبی ابرقدرت‌های دنیا را شکست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جهان اسلام رقیب ناخواسته استکبار جهانی است، گفت: ایران قدرت دو قطبی دنیا را شکست داد.

ایران قدرت دو قطبی ابرقدرت‌های دنیا را شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمدحسین صفار هرندی ظهر امروز در همایش یاد یاران در این شهرستان گفت: هفته دفاع مقدس یادآور روزهای حماسه، آتش و خون و دفاع از حیثیت، شرف و ناموس است و در آن جان‌های به هم پیوسته‌ای رفتند تا دلیل ماندگاری ما باشند. 

وی افزود: شهدا مسیر پاک‌بازی را گشودند و این دفتر شهادت برای کسانی که آرزوی پویش در مسیر حق را دارند، همچنان باز است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که انقلاب اسلامی ما با جنگ تحمیلی تثبیت شد، اظهار داشت: این دفاع منشا تمام تغییرات و دگرگونی‌های بزرگ عالم در دوره پس از خودش بود که به زبان دشمنان ما هم جاری شد. 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان این‌که استکبار در اعترافی بزرگتر می‌گوید کاش جهان همان دو قطبی سابق بود چراکه رقیب خود را می‌شناختیم، گفت: آن‌ها روش‌های رقیب قبلی را در دست داشتند، اگر رقیبش فضا را تسخیر کرده، قدرت نظامی داشت و در اقتصاد، علم و دانش قدرتمند بود اما امروزه با رقیبی روبه‌رو شدند که اگر چه در ابعاد سیاسی، امکانات نظامی و قدرت همانند شوروی سابق نبوده و قابل مقایسه نیست اما مشکل‌شان با رقیب جدید این است که او را نمی‌شناسند، برآورد درستی از او ندارند و در طراحی‌های خود می‌بینند در همان بزنگاه از آنان ضربه خورد‌ه‌اند. 

وی این رقیب جدید استکبارگران را رقیب جریان نوخواسته‌ای به نام جهان اسلام دانست که نقطه کانونی آن ایران اسلامی است. 

صفار هرندی با بیان این‌که عربستان خود را به دلیل در اختیار داشتن کعبه به عنوان قبله‌گاه مسلمانان و مدفن رسول اسلام محور جهان اسلام می‌داند، خاطرنشان کرد: ولی هم‌اکنون دل‌های مسلمانان توسط کانونی تحریک می‌شود که پیام‌های زیادی برای جهان اسلام دارد و عمق راهبردی و استراتژیک آن جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به طبقه‌بندی‌های قدرت ادامه داد: علمای علوم سیاسی قدرت را بر سه پایه اساسی زور و نظامی‌گری، اقتصاد و ایدئولوژی و معنویت استوار می‌دانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در پایه زور و نظامی‌گری که شناخته‌شده‌ترین جلوه قدرت است قدرتمندان به ابزارآلات قتاله و سلاح‌های کشتار جمعی خود می‌نازیدند، گفت: آنها هم‌اکنون به تعداد موشک‌ها و هواپیماهای خود می‌بالند و آنها را به رخ دیگر می‌کشد.

صفار هرندی از اقتصاد به عنوان دومین عامل نفوذ در جهان یاد کرد و گفت: کشور دارای اقتصاد بزرگ می‌تواند در دیگر جاها قدرت نفوذ داشته و قدرت را در دست بگیرد، اگر می‌بینید دنیا در مقابل کشور چین احساس حقارت می‌کند به دلیل نفوذ گسترده‌اش در حوزه اقتصادی است.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران نفوذ اقتصادی و نظامی را همیشه خدشه‌پذیر دانست و گفت: اگر زاردخانه‌های اتمی و بمب‌های هیدروژنی که برخی کشورها بر آن تکیه و افتخار می‌کنند فعال شود دیگر چیزی از دنیا نمی‌ماند بلکه آن را تنها برای ابراز افتخار و ترساندن دیگران مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: تکیه بر اقتصاد نیز در مقوله قدرت غیر قابل اعتماد است چون یک شبه با جابجایی نرخ‌ها نزول آن رخ می‌دهد همانند مصیبتی که برخی از کشورهای آسیای دور دچار آن شدند و ‌هم‌اکنون اقتصاد آمریکا و اروپا گرفتار آن هستند و راه ترمیم آن را در جنگ‌طلبی جستجو می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه 30 میلیون نفر در برخی از کشورهای استکباری در مقیاس جمعیت 250 میلیونی‌شان در گذشته فقیر و صدقه‌خور بودند، گفت: این آمار با رسیدن به 59 میلیون نفر نزدیک به دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سومین عامل قدرت یادآور شد: ایدئولوژی، معنویت، فرهنگ و روحیه سومین عنصر برجسته قدرت است، این پایه در تعاریف قدیمی کمتر به چشم می‌آید اما پس از وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی که تحلیل نظامی، سیاسی و اقتصادی نداشت اصلی‌ترین عنصر انقلاب اسلامی بوده است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما نشان داد که پایه قدرتی به نام فرهنگ، ایدئولوژی، و دین غیر قابل انکار است، یادآور شد: این پایه بسیار قوی بوده و به ما در انقلاب و جنگ تحمیلی بسیار کمک رساند.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: کشور ما که اقتصاد قدرتمندی نداشت و حرفی نیز از لحاظ نظامی در مقابل ابرقدرت‌ها نداشتیم پایه حافظ ما تکیه‌گاه دین و مذهب بود که در دیگر انقلاب‌ها مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید اینکه امام اگر توانست جنگ تحمیلی را با دست خالی در مقابل تجهیزات کارامد آن زمان پیروز شود به برکت مذهب و اسلام بود، تصریح کرد: اگر در مقابل انواع تحریم‌های اقتصادی و نفت که حتی واردات سیم‌خاردار را نیز بر روی ما بستند و صدها میلیارد دلار خسارت به ما وارد آوردند با تکیه بر اعتقاد و عقیده بود.

 

انتهای پیام/86012/م40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول