اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از دفاع تا قداست ـ 3

دفاع مقدس هدیه جنگ تحمیلی/ مهاجرانی که رفتند و هیچ‌گاه بازنگشتند

دوران دفاع مقدس اگر چه خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال خود داشت و سبب کندی مسیر حرکت کشور در روند توسعه همه‌ جانبه شد ولی با وجود این ناگواری‌‌ها، دارای برکات و حسناتی نیز بوده است.

دفاع مقدس هدیه جنگ تحمیلی/ مهاجرانی که رفتند و هیچ‌گاه بازنگشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در دوران دفاع مقدس، جنگی که از سوی استکبار جهانی و دنیای غرب بر کشور ما تحمیل شد، اگر چه خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال خود داشت و سبب کندی مسیر حرکت کشور در روند توسعه همه‌ جانبه شد ولی با وجود این ناگواری‌ها، دارای برکات و حسناتی نیز بوده است و از صحنه‌ها، وقایع و پدیده‌‌های‌ نادر و گرانبهایی برخوردار شده است که هر یک از آن‌ها می‌‌تواند به عنوان سمبل و نماد ملی و اسلامی محسوب شود.

این مهم نه تنها برای آیندگان و نسل‌‌های آتی این مرز و بوم به عنوان سند افتخار و ترسیم کننده و رهگشای مسیر حرکت ملتی بزرگ قرار گرفته است بلکه برای دیگر ملل و جوامع نیز به عنوان الگو در چگونگی مقاومت، پایداری، مشارکت فعالانه، هماهنگ، یکپارچه و همه ‌جانبه مردمی هوشمند که در تمام لحظه‌ها، برهه‌ها و صحنه‌ها با تمام توان و قدرت پشت سر رزمندگان و مدافعان از آب و خاک و میهن اسلامی خویش قرار گرفته‌اند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند، نیز واقع شده‌ است.

 

* اثرات جنگ بر آبادان و خرمشهر غیرقابل انکار است

 

معاون فرماندار خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: اثرات جنگ بر هیچکس پوشیده نیست جنگ تحمیلی به ویژه در مناطق مرزی و به ویژه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اثرگذاری‌اش بسیار زیاد و غیرقابل انکار است.

 

لطیف حیایی اهوازی افزود: اثرگذاری جنگ بر اساس تاریخچه جنگ‌هایی که در دوران بشریت ثبت شده است مشخص و بارز است در حال حاضر هم اگر دقیق بررسی کنیم شاید اثرات جنگ جهانی دوم را در مناطقی چون خوزستان بتوان مشاهده کرد به ویژه در بنادر آبادان و خرمشهر که زمان جنگ جهانی دوم متفقین از این مناطق ورود کردند اثرات آن همچنان ماندگار است.

 

وی تصریح کرد: در بعد جمعیتی اگر بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم به جرات می‌توان گفت که مردم در این شهرها ماندند و دفاع کردند و بعد از جنگ هم با وجود اینکه شرایط چون گذشته نبود باز هم آمدند سر خانه و زندگی خودشان، چون به این خاک وفادار بودند و همچنان خواهند بود.

 

معاون فرماندار خرمشهر ادامه داد: امروز نیز نباید گمان کرد که جنگ تمام شده است زیرا با توجه به تهدیداتی که کشورهای استکباری بر کشور ما تحمیل می‌کنند همچنان در شرایط دفاع در مقابل آنان هستیم که نمونه آن را در تحریم‌های سنگین علیه کشورمان می‌توان مشاهده و لمس کرد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه جنگ تحمیلی برنامه شومی از سوی استکبار جهانی بود که بر کشور ما تحمیل شد و طی آن بالای 50 کشور با رژیم منهوس بعثی متحد شدند تا برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنند و با قایم کردن خودشان پشت صدام حسین هشت سال بر ما موشک و خمپاره فرود آوردند.

 

حیایی اهوازی با بیان اینکه اثرات جنگ تحمیلی هنوز در این شهرها هویداست افزود: نباید تصور کرد که بعد از هشت سال دیگر جنگی در کار نیست بلکه با وجود شرایط بسیار آرام همچنان باید هوشیار و مراقب بود.

 

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به رشد و توسعه‌ای که بعد از پایان جنگ در مناطق ایجاد شد و در راستای برنامه‌های کلان اقتصادی که در طول سالیان متمادی توسط دولت‌های مختلف اعمال شده است و با تکیه بر فرامین مقام معظم رهبری بیشتر توجه مسئولان نظام به بحث اقتصادی معطوف شده است تا کم و کاستی‌های پیش آمده در مناطق جنگی ساماندهی شود.

 

معاون فرماندار خرمشهر تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که شهرستان‌های ما دارد یقینا می‌توان به رشد و شکوفایی قبل از جنگ رسید و شاخصه‌های بالا را مجددا به دست آورد.

 

 

*رکود اقتصادی را نمی‌توان علت عدم بازگشت مهاجران دانست

 

وی با اشاره به بازگشت مهاجرانی که هنگام جنگ منطقه را ترک کردند و پس از جنگ به خانه و کاشانه خود مجددا بازگشتند گفت: بازگشت همشهریان خود را تنها به دلیل رکود اقتصادی حاصل از پس از جنگ نمی‌توان عنوان کرد و در بخشی به فرهنگ مردم خوزستان باز می‌گشت.

 

حیایی اهوازی افزود: برخی از این افراد با وجود اینکه اراضی کشاورزی و خانه و زمین داشتند اما دیگر حاضر نشدند به منطقه بازگردند و زندگی را در جایی دیگر ترجیح دادند و ملک و املاک خود را اجاره دادند.

 

وی با بیان اینکه سهم کمی از عدم بازگشت مهاجران را می‌توان در رکود وضعیت اقتصادی منطقه دانست تصریح کرد: در حال حاضر آمار ظرفیت‌های بندری و دریایی از زمان پیش از جنگ توسعه بیشتری یافته است.

 

معاون فرماندار خرمشهر عامل اصلی رکود خرمشهر را اجرای برنامه‌های استکباری و تحمیل تحریم‌ها بر منطقه عنوان کرد و ادامه داد: بعد از جنگ حتی کشور همسایه‌مان که در آبراه اروند با آن منافع مشترکی داریم تعامل مطلوبی با ما ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: همین بیرون آوردن شناورهای مغروقه برای تردد شناورهای با تناژ و کشتی‌های با ظرفیت بالا در کارون برای ما بسیار مثمرثمر بوده و موجب رونق در بخش تجارت آبی شده است.

 

حیایی اهوازی با بیان اینکه استکبار جهانی همچنان بر ما فشار وارد می‌کند گفت: در برنامه استکبار است که ما را از این جهت محروم کنند.

 

وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه برای رونق مضاعف وضعیت اقتصادی عنوان کرد: تا زمانی که شرایط برای بخش خصوصی فراهم نشود کمتر رغبت می‌کنند در این منطقه حضور یابند چون باید امنیت کامل از سرمایه گذاری خود داشته باشند.

 

 

*منطقه آزاد انتظارات را برآورده نکرده است

 

معاون فرماندار خرمشهر با اشاره به نقش منطقه آزاد اروند برای جذب سرمایه گذاران اظهار کرد: اگر بخواهیم رعایت جانب انصاف را کنیم در حال حاضر سرمایه گذار در شلمچه وجود دارد و میلیاردی هم در حال کار کردن است.

 

وی اضافه کرد: بحث توسعه زیرساخت‌ها با حمایت منطقه آزاد اروند تاکنون خوب بوده است اما آنچه را که ما انتظار داریم هنوز برآورده نشده است زیرا این شهرها با وجود درگیر بودن با جنگ همچنان با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

حیایی اهوازی بیان کرد: سرمایه گذارهای ما نیز متاسفانه همه شرایط را برای سرمایه گذاری ندارند زیرا با تمام ظرفیت و پتانسیل وارد کار نمی‌شوند و به دنبال این هستند که سریعا نتیجه کار و سرمایه گذاری خود را ببینند.

 

وی با بیان اینکه افق شهرهای آبادان و خرمشهر بسیار بلند است تصریح کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری، «آینده نظاممان رو به جلوست و افق برای رشد و توسعه و بالندگی کشورمان روشن است از جمله در خط مقدم»؛ همان طور که در دوران دفاع مقدس شهرهای آبادان و خرمشهر خط مقدم دفاع مقدس بودند به یاری خدا در بحث اقتصادی نیز بسیار پیش‌رو عمل خواهند کرد.

 

 

*خرمشهر را بسازید

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: هفته دفاع مقدس هفته بسیار محترمی است این هفته را به همه ایثارگران و همرزمان، آزادگان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران تبریک می‌گویم.

 

عبدالله سامری با بیان اینکه اعتقاد زیادی به هفته دفاع مقدس دارم گفت: مقام معظم رهبری در خصوص جشن‌های سوم خرداد و ... فرمودند خرمشهر را بسازید و این جشن‌ها را کنار بگذارید.

 

وی ادامه داد: به نظر من باید هزینه این جشن‌ و سرورها را برای آبادانی و عمران شهرستان هزینه کرد و از اسراف در این زمینه‌ها جلوگیری به عمل آورد.

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ سازی در این خصوص تلاش مضاعف کرد ادامه داد: مردان و زنان این مرز و دیار، خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی را از دست بعثی‌ها و صدام ملعون، در آوردند و از تفکر استکبار وهابیون آن را خارج کردند و همواره ایستادند و در مقابل همه سختی‌‌ها مقاومت کردند.

 

وی با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری در بحث‌های فرهنگی تاکید بسیار دارند خاطرنشان کرد: تالارهای فرهنگی این شهرستان از وضعیت نابه سامانی برخوردار است و در این زمینه باید مسئولان وارد کار شوند.

 

سامری با اشاره به بازگشت مهاجرانی که زمان جنگ از این منطقه رخت سفر بستند عنوان کرد: افرادی که بعد از جنگ به خرمشهر بازگشتند افرادی هستند که محتاج به برگشتن بودند و نمی‌توانند در سایر شهرها به لحاظ وضعیت مالی زندگی کنند. وی ادامه داد: برخی زمان بازسازی بازگشتند و برخی دیگر پس از دوران بازسازی آمدند و تمام سرمایه خود را برای ساخت و ساز منازل ویرانه خود کردند و امروز با مشکلات و کمبود و کاستی‌های بی‌شماری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

 

 

*ضعف مدیران اجرایی بیداد می‌کند

 

وی اضافه کرد: امروز متاسفانه عمده‌ترین مشکل این شهرستان و عقب ماندگی این مرز و دیار، ضعف مدیران اجرایی است که باید با همت خود مسئولان تقویت شود.

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود همه ظرفیت‌های موجود اما این منطقه از جوانان بیکار بسیار زیادی برخوردار است ادامه داد: مردمی که امروز در این شهرستان زندگی می‌کنند همه بومی نیستند و آنهایی نیز که سفر کرده و مجددا بازگشتند امروز از لحاظ معیشتی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

 

وی با اشاره به بخش کشاورزی شهرستان خرمشهر تصریح کرد: کشاورزی خرمشهر در حال حاضر غیرفعال است اما قبل از جنگ قطب خرمشهری یکی بندر و دیگری کشاورزی بود و اصلا با امروز قابل قیاس نیست.

 

سامری عنوان کرد: با توجه به عنایت‌های مستمر نظام به این منطقه می‌توانستیم وضعیت کشاورزی را بهبود بخشیم وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند بروید و خرمشهر را بسازید چرا مسئولان توجهی نمی‌کنند.

 

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در خرمشهر گفت: وزارت نیرو آمد و تعدادی کانال آب شیرین را برای کشاورزان به سمت رودخانه‌ها متصل کرد که متاسفانه باید گفت این کار بدون کارشناسی انجام شد.

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز کشاورزان منطقه دلی فارم از بی‌آبی در حال نالیدن هستند و با وجود اینکه کانال آب برای آنها کشیده شده است انشعاب آب ندارند و کار را نیمه کاره رها کرده‌اند.

 

وی افزود: مسئولان اجرایی باید آمار واقعی را به مردم ارائه دهند تا وزیر محترم، استاندار و سایر مسئولان ملی و کشوری بدانند وضعیت شهر و منطقه در چه مقطعی است و در این رابطه اقدامات لازم صورت پذیرد نه اینکه با ارائه آمارهای غیرواقعی از زیر کار فرار کنیم.

 

سامری در پایان اظهار کرد: امیدواریم دولت جدید شعارهایی را که داده است عملی کند از رئس جمهور می‌خواهیم واقعا با تکیه بر تدبیر، امید را در مردم زنده کند.

 

 

*نقش شادگان در دفاع مقدس کمتر به چشم می‌آید

 

عضو شورای اسلامی شهر شادگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: شادگان در برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس کمتر به چشم می‌آید و مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

ولید آلبوناصر خاطرنشان کرد: در حالی که این منطقه و به ویژه تالاب بین‌المللی آب در دفاع از مناطق جنوب خوزستان نقش بسیار اساسی را داشت و در عملیات شکست حصر آبادان بسیار حماسه آفرید.

 

وی همچنین عنوان کرد: در این زمان بسیاری از نیروهای عملیات در تالاب مستقر بودند و سنگر بسیار مستحکمی مقابل دشمن بعثی و متحدانش ایجاد کردند.

 

عضو شورای اسلامی شهر شادگان با اشاره به اینکه نقش این شهر در زمان جنگ چون نقش انصار برای مهاجرین بوده است گفت: زمان جنگ تحمیلی این منطقه از اقصی نقاط استان میزبان بسیاری از جنگزده‌ها بود و با وجود همه کمبودها هیچگاه خم به ابرو نیاورد.

 

وی ادامه داد: در زمینه معرفی شادگان همیشه کم کاری شده است و این شهر در زمینه‌های مختلفی چون اجتماعی و فرهنگی همچنان ناشناخته است.

 

آلبوناصر ادامه داد: در واقع شادگان هنوز به جایگاه واقعی خود بازنگشته است و همچنان با محرومیت‌های بزرگی دست به گریبان است.

 

وی با اشاره به بخش کشاورزی این منطقه تصریح کرد: از دیرباز این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامداری بنا شده است اما امروز همین بی‌آبی و کم‌آبی مشکلات وضعیت کشاورزی را تضعیف کرده است و رفته رفته اقتصاد مردم و منطقه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

عضو شورای اسلامی شهر شادگان با بیان اینکه این منطقه صاحب مناطق عملیاتی جنگی است که هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند گفت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و چون شهرهای آبادان و خرمشهر زمینه را برای تردد کاروان‌های راهیان نور به این شهرستان فراهم آورد.

 

وی با بیان اینکه هر ساله میلیون‌ها نفر برای بازدید از مناطق عملیاتی آبادان و خرمشهر راهی خوزستان می‌شوند افزود: اما در این بین سهم شادگان تنها چند صد نفر است که جای بسی تاسف دارد که این منطقه همچنان ناشناس باقی مانده است.

 

آلبوناصر همچنین عنوان کرد: شهری که ظرفیت‌های کشاورزی دارد و ثروتمند است باید تقویت شود تا رشد پیدا کند و توسعه یابد اما این شهر همچنان مظلوم و محروم روزگار می‌گذراند.

 

امروز خوزستان همیشه قهرمان در انتظار لحظه‌ نابی‌ست که برای آن سال‌های سال ایستاد و مقاومت کرد، لحظه‌ای که سرشار از حرکتی نو برای آبادانی و رفع محرومیت‌ها باشد و همه چشم امیدش به جاده انتظاری بی‌پایان دوخته شده است.

 

جاده‌ای که در آن مهاجرانی رفتند و دیگر هیچ موقع بازنگشتند تا شاید جای خالی‌شان پیدا شود. افرادی که با وجود همه دلبستگی‌ها مجبور به ترک دیار و زادگاهشان شدند و امروز اشک حسرت در گوشه چشمشان خشکیده است.

 

به امید روزی که خوزستان، به معنای واقعی کلمه، خوزستان شود.

................................

گزارش از: مریم خبازی

................................

 

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول