اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی فردوس:

کوه قلعه فردوس عظیم‌ترین دژ جنوب خراسان است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت: کوه قلعه فردوس، عظیم‌ترین و وسیع‌ترین دژ در جنوب خراسان است.

کوه قلعه فردوس عظیم‌ترین دژ جنوب خراسان است

کاظم شبنم‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: کوه قلعه فردوس در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر فردوس قرار دارد و محل یکی از قلعه‌ها و دژهای مهم اسماعیلیه و مرکز استقرار این فرقه در ایالت قهستان بوده است.

وی افزود: عطاملک جوینی در تاریخ جهانگشای خود درباره قلعه فردوس گفته است، از 70 دژی که در جنوب خراسان قرار داشت وسیع‌ترین و عظیم‌ترین آنها در جنوب غربی فردوس قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس تصریح کرد: این قلعه در 6 حصار مختلف ساخته شده و مرکز فرماندهی آن در طبقه ششم و نوک قلعه قرار دارد و طبقات دیگر آن دارای دروازه‌های ورودی از جهات مختلف، محل نگهداری آذوقه، اسلحه خانه، اصطبل، آب انبار، برج و بارو، حمام، تالارها و سربازخانه‌ها هستند.

شبنم‌زاده یادآور شد: ارتفاع برج‌های قلعه حدود پنج متر است و تمام آنها به کمک سنگ‌های لاشه، ملات، گچ و ساروج ساخته شده‌اند.

وی گفت: در حمله مغول به منطقه فردوس، کوه قلعه مورد هجوم سربازان مغول قرار گرفت و پس از غارت به آتش کشیده شد.

ثبت کوه قلعه فردوس در فهرست آثار ملی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس متذکر شد: دیوارهای قلعه سطح منظم هندسی ندارد در قسمت پایانی قلعه، آب انبارهایی در دل صخره‌ها کنده شده است که طول هر یک حدود 10 و عرض آن حدود دو متر است که از آب باران و برف پر و در مواقع محاصره به مصرف آب شرب ساکنان قلعه کمک می‌کرده است.

شبنم‌زاده تصریح کرد: آب انبارها تمام ذخیره اهالی قلعه نبوده است زیرا در پایین دیوار جنوب قلعه چاهی حفر کرده بودند که امروز به چاه قنوت مشهور است.

وی یادآور شد: به طور مسلم این دژ روزگاری بر جلگه‌های اطراف و راه‌های بازرگانی قدیم اشراف داشته و به ویژه راه‌های کاروانی دشت تون را هم می‌توانسته است به خوبی زیر نظر داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت: قلعه دارای تونلی آجری است که به قلعه حسن‌آباد متصل است و این راه زیرزمینی این دو قلعه را به وسیله یک راه زیرزمینی دیگر به وسط شهر تاریخی تون متصل می‌‌کند.

شبنم‌زاده اظهار داشت: در داخل تونل زیرزمینی، که پس از زمین ‌لرزه سال1347 کشف شد، اجساد بسیاری از مردگان یافت شد که در کنار هم در داخل این تونل چیده شده و دارای کفن‌هایی با آثار اسلامی و آیات قرآن بودند.

وی تصریح کرد: کوه قلعه فردوس در سال 1384 با شماره ثبت 29931 در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/69007/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول