اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین:

80 درصد کودکان کار و خیابانی در قزوین غیر ایرانی هستند

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین گفت: بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابانی در استان غیر ایرانی هستند.

80 درصد کودکان کار و خیابانی در قزوین غیر ایرانی هستند

بهاره رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: بیشتر کودکان کار و خیابانی غیر ایرانی تابع پاکستان و افغانستان هستند.

وی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان قزوین یکی از نهادهای مسئول رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابانی است، افزود: این اداره کل به دلیل پیچیدگی موضوع نمی‌تواند به تنهایی این معضل اجتماعی را برطرف کند.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: بر این اساس طبق مصوبه شورای عالی اداری در کنار این اداره کل، دستگاه‌های اجرایی دیگری مانند دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، شهرداری، استانداری، فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت و درمان مسئول رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابانی و متکدیان هستند.

رحمانی با اشاره به اینکه بین کودکان کار و خیابانی تفاوت‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: کودکانی که به دلیل فقر شدید خانواده مجبورند در طول روز کار کنند و شب‌ها برای خوابیدن پیش خانواده بروند را کودکان کار می‌گویند.

این مسئول با بیان اینکه کودکانی که به دلیل نداشتن خانه و خانواده بی‌سرپناه هستند و با جذب شدن در خیابان‌ها یا باندهای جرایم زندگی می‌کنند را کودکان خیابانی می‌گویند، اضافه کرد: به همین دلیل بیشتر این کودکان کارهایی مانند تکدی‌گری، اسفند دود کردن و یا شیشه پاک کردن در خیابان‌ها را انجام می‌دهند.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه موارد‌های ذکر شده از جمله تفاوت‌های وضعیت زندگی کردن بین کودکان کار و خیابان است، ادامه داد: کودکان خیابانی نسبت به کودکان کار به مراتب بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

*غیرقانونی زندگی کردن بیشتر کودکان کار افغان در قزوین

رحمانی با اشاره به اینکه استان قزوین شاهراه ارتباطی چند استان و همجوار استان‌های آسیب‌خیز است، اضافه کرد: این موضوع موجب شده تا افراد آسیب ‌دیده به صورت خانوادگی و دسته ‌جمعی به این استان مهاجرت کنند.

وی مهاجرت افراد آسیب‌دیده به استان قزوین را از مهم‌ترین مشکلات این استان عنوان کرد و گفت: اداره کل یاد شده به کودکان کار و خیابانی ایرانی و غیر ایرانی که از کارت تردد دارای تاریخ برخوردار باشند خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: بیشتر کودکان کار و خیابانی غیر ایرانی از کارت تردد دارای تاریخ برخوردار نیستند و به صورت غیرقانونی در این استان زندگی می‌کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه بیشتر کودکان کار و خیابانی از تحصیلات برخوردار نیستند، یادآور شد: تعداد کمی از آنان ادامه تحصیل می‌دهند که این کودکان نیز نسبت به سنشان در مقاطع تحصیلی پایین‌تر و از وضعیت تحصیلی خوبی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه کودکان کار و خیابانی و خانواده‌های آنان در سنین پایین‌تر عادت به کسب درآمد از روش‌های غیر‌مناسب کرده‌اند، گفت: خارج کردن آنان از این شرایط کار به دلیل عادت کسب درآمد غلط سخت و دشوار است.

انتهای پیام/77009/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول