اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد

راه‌اندازی 400 ایستگاه مطالعه در کشور

مدیر منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در یک سال اخیر بیش از 400 ایستگاه مطالعه در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ راه‌اندازی شده تا امر مطالعه فراگیر و عمومی شود.

راه‌اندازی 400 ایستگاه مطالعه در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید عارف علوی عصر امروز در نشست کتابداران استان اردبیل اظهار داشت: با توزیع نسل سوم کتاب‌ها در این ایستگاه‌ها شاهد چاپ و توزیع نسل چهارم کتاب‌ها هستیم که امیدواریم کتاب‌های این مرحله مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به صورت هفتگی اطلاعات مربوط به کتاب‌های موجود در ایستگاه‌های مطالعه و گردش انجام شده ارائه می‌شود، تصریح کرد: در سه مرحله توزیع کتاب‌ها این حقیقت روشن شده که کودکان بیشتر از ایستگاه‌های مطالعه استقبال کردند و خواننده کتاب‌های توزیع شده بودند.

علوی خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از کتاب‌های به امانت رفته از ایستگاه‌ها را نیز داریم که برخی از آنها تاکنون به محل مورد نظر برگشت داده نشدند.

این مسئول اضافه کرد: البته این مسائل برای ما زیاد مهم نیست بلکه هدف ما توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه مفید، به جا و شایسته است که قطعاً امیدواریم توسعه ایستگاه‌های مطالعه و کتاب به این امر کمک کند.

وی استان اردبیل را با راه‌اندازی 11 ایستگاه مطالعه تاکنون در این زمینه یکی از استان‌های موفق معرفی کرد و ادامه داد: در این ایستگاه‌ها در گروه‌های سنی مختلف کتاب در قفسه قرار داده شده که پنج عنوان آن مربوط به کودک و نوجوان و 10 مورد مربوط به بزرگسالان در موضوعات مختلف و متنوع است.

 

سرانه کتاب به ازای جمعیت مطلوب نیست

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیر منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه سخنان خود در مورد سرانه کتاب‌های موجود به نسبت جمعیت کشور بیان کرد: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما شرایط موجود راضی‌کننده و مطلوب نیست.

علوی یادآور شد: هر چند نسبت به گذشته در این زمینه چندین برابر با رشد و جهش روبه‌رو بودیم اما اینکه بخواهیم ادعا کنیم سرانه کتاب‌های موجود به ازای جمعیت کشور شاخص و ممتاز است سخن به گزاف است.

وی به موجود بودن 100 هزار عنوان کتاب مرجع در کتابخانه‌های مهم و مرکزی کشور اشاره کرد و گفت: ما در کتابخانه‌های مرکزی سعی داریم منابع عظیم و گسترده‌ای را فراهم آوریم تا علاقمندان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

تدارک بسته رمان‌های عامه پسند در کتابخانه‌ها

 

این مسئول در ادامه سخنان خود افزود: ما کتابداران را مشاوران امین خود می‌دانیم و بر همین اساس با کتابداران استان اردبیل نشستی را برگزار کردیم تا از نظرات و پیشنهادات آنها در مورد نحوه مطالعه و استقبال مردم از کتاب‌های مختلف مطلع باشیم.

علوی تصریح کرد: براساس همین نظرات، دیدگاه‌ها و اطلاعاتی که کتابداران به ما می‌دهند، تلاش شده است تا بسته‌های مناسب کتاب به ویژه رمان‌های عامه پسند به تناسب سن و سال افراد تدارک دیده شود که در این باب اولین بسته مهیا شده و استان اردبیل با پیشتازی سعی دارد در بین مخاطبان کتاب و کتاب‌خوانی در زمینه خواندن و مطالعه رمان‌های مختلف رغبت ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار آن حوزه نشر کتاب در بخش کودک با مشکلات و دغدغه‌هایی روبه‌روست که امیدواریم نسبت به برطرف کردن آن نیز اقدام کنیم.

 

وجود یک‌‌هزار و 700 کتابخانه کودک در کشور

 

مدیر منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اندک بودن کتابخانه‌های کودکان در کشور اضافه کرد: ‌در حال حاضر یک‌هزار و 700 کتابخانه کودک در کشور به همت نهاد کتابخانه‌ها راه‌اندازی شده است.

علوی بیان کرد: در سال 88 حدود 200 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب کودک اختصاص یافته بود که در سال گذشته این رقم به شش میلیارد تومان رسید.

وی از وجود بخش‌های اختصاصی و ویژه کتابخانه‌ها به عناوین مختلف خبر داد و یادآور شد: کمتر کتابخانه‌ای است که در آن بخش‌های جنبی نظیر کتابخانه ویژه کودکان وجود نداشته باشد.

علوی ادامه داد: استان اردبیل به عنوان اولین استان در اجرای طرح نقد رمان‌های عامه پسند و توسعه کتابخانه‌های کودک و نوجوان پیشقدم شده که امیدواریم تیم‌های فعال در این زمینه بتوانند بهترین بسته‌ها را به مخاطبان ارائه کنند.

وی از به روز شدن اطلاعات دسترسی کتابداران به انتخاب بهترین اثر و معروف‌ترین کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از استان اردبیل که موفق به اجرای این طرح و سیستم شده استان البرز در جایگاه بعدی قرار دارد.

انتهای پیام/62003/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول