اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلخانه‌داران زرندی پیشرو در تولید محصول ارگانیک

محصولات گلخانه‌ای زرند را با خیال راحت نوش جان کنید

تولیدات گلخانه‌ای شهرستان زرند مجوز سلامت و ارگانیک بودنِ خود را از کارشناسان دریافت کردند و شما می‌توانید با خیال راحت و بی‌هیچ دغدغه‌ای این محصولات را نوش جان کنید.

محصولات گلخانه‌ای زرند را با خیال راحت نوش جان کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، شهرستان زرند رتبه نخست تولید محصولات سالم «ارگانیک» گلخانه‌ای استان کرمان را کسب کرد و مردم می‌توانند بدون دغدغه از این تولیدات استفاده کنند.

محصول ارگانیک چیست؟

این روزها بحث محصولات ارگانیک یا سالم و غیرارگانیک بسیار مطرح است، اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که منظور از محصولات ارگانیک چیست؟

محصولات ارگانیک تولیداتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی رشد می‌کنند که از چند سال قبل هیچگونه سموم دفع آفات گیاهی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود.

همچنین در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود به همین علت است که رنگ این نوع محصولات طبیعی بوده و خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند.

به شکل میوه‌ها توجه کنید

اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است، پوست میوه‌های ارگانیک کاملاً متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست.

از همه مهمتر آنکه در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین C در سبزی‌ها می‌شود.

اما به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست و کشاورزان مجبورند برای تامین هر چه سریع‌تر تقاضا علاوه بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ای یا خارج از فصل هم استفاده کنند، لذا این نوع محصولات به دلیل آن که در مرحله رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارند.

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که شکل ظاهری محصول نمی‌تواند، معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد و باید کیفیت محصول و محلی که تولید شده را مورد توجه قرار دهیم.

محصولات گلخانه‌ای زرند در آزمایش سلامت قبول شدند 

در حالی که تقاضا برای خرید محصولات ارگانیک روز‌به‌روز افزایش می‌یابد، نخستین واحد کشت گلخانه‌ای در سطح یک هزار متر مربع در شهرستان زرند موفق به تولید محصول سالم در سطح استان کرمان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند به خبرنگار فارس گفت: گلخانه‌داران زرند با استفاده از کارشناسان ناظر گیاه‌پزشکی و یا همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برای نخستین بار در سطح استان کرمان موفق به کسب رتبه نخست در تولید محصول سالم شدند.

سید‌علی امیری ابراز داشت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره محصولات گلخانه‌ای شهرستان زرند سالم و بدون هیچ سم و ماده خطرناکی است.

وی به گلخانه‌داران شهرستان زرند توصیه کرد با هماهنگی کارشناسان ناظر گیاه‌پزشکی و توصیه‌های فنی حفظ نباتات در زمینه تولید محصول سالم همکاری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان اینکه در کنار توسعه تولید محصول باید تلاش خود را برای تولید محصول سالم به صورت جدی دنبال کرد، افزود: در این راستا کارشناسان آماده هرگونه همکاری با کشاورزان هستند.

امیری سطح زیرکشت گلخانه‌های شهرستان زرند را 10 هکتار اعلام کرد و بیان داشت: عمده محصولات گلخانه‌ای شهرستان زرند خیار سبز و گل رُز است.

کارشناسان از کشاورزان حمایت می‌کنند

کارشناس مسئول مبارزات غیرشیمیایی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: واحد کشت گلخانه‌ای در شهرستان زرند زیر نظارت کارشناسان اقدام به تولید محصول خیار سبز سالم کرد و بر روی محصول تولیدی آزمایش باقیمانده سم صورت گرفت که این گلخانه برای نخستین بار در سطح استان کرمان موفق به تولید محصول سالم شد.

ویدا علی‌حسینی عنوان کرد: گلخانه‌دار در روش تلفیقی مبارزه با آفات گلخانه‌ای از تجهیزات غیرشیمیایی مثل تله‌های رنگی چسبنده، سرمون‌ها و عوامل بیولوژیک اقدام به از بین بردن آفات می‌کند، همچنین تله‌های چسبنده رنگی در بالای بوته‌ها و پنجره‌ها و محل‌های ورودی نصب می‌شود و حداقل یک هفته یک بار مورد بازدید قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: با نصب تله‌های رنگی می‌توان آفاتی مانند شته‌ها، سفید بالک‌ها، تریپس و مینوز برگ را مهار کرد و نصب توری به منظور جلوگیری از ورود آفات در ورودی‌های گلخانه و دریچه‌ها ضروری است.

این کارشناس تصریح کرد: تضمین سلامت مصرف‌کننده، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سموم از مزایای این روش است.

علی‌حسینی با اشاره به اهمیت تولید محصول سالم در گلخانه‌ها گفت: کارشناسان از کشاورزان حمایت می‌کنند و در این راستا کشاورزان از بسته‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی بهره‌مند می‌شوند.

مبارزه غیرشیمیایی با آفات در 54 هزار هکتار از باغ‌های کرمان

وی از کسب رتبه نخست کشوری بخش مبارزه غیرشیمایی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان طی سال جاری خبر داد و ابراز داشت: مبارزه غیرشیمایی در سطحی افزون بر 54 هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع استان کرمان انجام شده است.

علی‌حسینی عنوان کرد: در این راستا تلاش‌های مدیریتی حفظ نباتات با برگزاری کلاس‌های آموزشی منجر به استقبال روزافزون کشاورزان از روش‌های کنترل غیرشیمایی شده است که می‌توان به سطح زیرکشت 12 هکتاری از باغات پسته یکی از کشاورزان پیشرو در منطقه چترود استان کرمان اشاره کرد که با کنترل تلفیقی مبارزه با آفات، ثبت گواهی سلامت پسته خود را در دست اقدام دارد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با افزایش تعداد واحدهای تولیدی عوامل بیولوژیک در استان کرمان از روند رو به افزایش سطح مبارزات بیولوژیک در باغات و مزارع برخوردار شویم.

==============

گزارش از علی نجف‌پور

==============

انتهای پیام/80022/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول