اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان:

تولید محصولات سالم در اصفهان با استقبال چندانی رو‎به‌رو نیست

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با وجود اینکه تولید محصولات سالم در اصفهان مطابق با استاندارد بوده، اما در بازار میان این محصولات و سایر محصولات تولیدی تفاوتی وجود نداشته و مورد استقبال قرار نمی‎گیرد.

تولید محصولات سالم در اصفهان با استقبال چندانی رو‎به‌رو نیست

حسنعلی رحیمی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در زمینه تولید محصولات سالم با استفاده از روش مبارزه بیولوژیکی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی تولید و عرضه محصولات سالم است در راستای این هدف استفاده از روش مبارزه بیولوژیکی برای تولید محصولات سالم است.

وی ادامه داد: روش تولید محصولات سالم به گونه‎ای است که سموم استفاده شده در آنها بیولوژیک بوده به این معنا که باقیمانده نداشته و در صورت وجود در حد مجاز است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان محصولات تولید شده با روش مبارزه بیولوژیک را گوجه‎فرنگی، سیب درختی، انار، سبزی و صیفی، پسته و محصولات گلخانه‎ای از جمله خیار، فلفل، گوجه و بادمجان نام برد.

این مسئول افزود: تولید محصولات سالم در سال گذشته 200 هزار تن بوده که در حال حاضر همین میزان تولید نیز در بازار عرضه با مشکل مواجه بوده و استقبال چندانی از سوی مردم نداشته است.

رحیمی با بیان اینکه محصولات تولید شده با روش مبارزه بیولوژیکی استاندارد است تصریح کرد: در حال حاضر با وجود اینکه تولید این محصولات مطابق با استاندارد بوده، اما در بازار میان این محصولات و سایر محصولات تولیدی تفاوتی وجود نداشته و مورد استقبال قرار نمی‎گیرد.

وی ادامه داد: در راستای معرفی این محصولات به مردم و رفع مشکلات عرضه آن باید فرهنگ‎سازی لازم در زمینه استفاده از آنها انجام شود، در بازار مکان مشخصی در نظر گرفته شود که قابل تشخیص از سایر محصولات بوده و ارگان‎هایی برای خرید و عرضه آنها وجود داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تولید محصولات سالم تحت نظارت کلینیک‎های گیاه‎پزشکی است، خاطرنشان کرد: در بعضی از این محصولات مبارزه با آفات به صورت بیولوژیکی و با استفاده از عوامل زنده و بدون استفاده از هیچ‎گونه سم در آن‎ها بوده و در پاره‎ای دیگر از این محصولات سم‎های سیف استفاده می‎شود که باقیمانده‎‎ای بر روی محصولات نداشته و یا باقیمانده آن‎ها کم بوده که ضرری برای انسان ایجاد نمی‎کند.

وی با بیان اینکه تولید این محصولات به مدت سه سال است که در استان انجام می‎گیرد، ابراز داشت: طبق قانون تا پایان برنامه پنجم باید 25 درصد از سطح زیر کشت این محصولات را پوشش دهیم و تاکنون نیز موفق به پوشش 19 درصد از سطح زیر کشت شده‎ایم.

رحیمی گفت: محصولات که به روش مبارزه بیولوژیک تولید می‎شود اولویت بندی شده و محصولاتی که به صورت تازه و بدون پروسه تبدیل مورد استفاده عموم قرار گرفته و سم بیشتری در آنها استفاده می‎شود در اولویت قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت این محصولات 30 هکتار محصولات گلخانه‎ای، 2 هزار هکتار انار، 2 هزار هکتار سیب، یک هزار هکتار برنج و 700 هکتار گوجه فرنگی که در کل شهرستان‎های استان تولید می‎شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه تولید این محصولات در استان موفق بوده، متذکر شد: تاکنون 259 بهره‎بردار توانسته‎اند مهر استاندارد دریافت کنند و در این زمینه دارای رتبه اول کشور هستیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت استان برای تولید این محصولات زیاد است، اذعان داشت: به دلیل استقبال کشاورزان اگر این روش مبارزه جایگزین شود می‎توان 50 درصد از محصولات خود را تحت پوشش مبارزه غیرشیمیایی و یا روش تلفیقی (IPM) قرار دهیم.

انتهای پیام/63015/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول