اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نارضایتی روستاییان از مشکلات کشاورزی بخش زنجانرود

بیشتر روستاییان بخش زنجانرود از مشکلات کشاورزی این منطقه ناراضی هستند و خواستار رفع این مشکلات از سوی مسئولان هستند.

نارضایتی روستاییان از مشکلات کشاورزی بخش زنجانرود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بخش زنجانرود یکی از بخش‌های تابعه در غرب شهرستان زنجان واقع شده و با 3 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای یک شهر و 98 روستا است.

بخش زنجانرود با توجه به پراکندگی بسیار بالای منطقه و تعداد یک شهر و 103 روستا، چهار دهستان و جمعیت نزدیک به 30 هزار نفر ثابت و 30 هزار نفر سیال آن، به دلیل وابستگی به شهرستان زنجان توسعه چندانی نیافته  است.

*مشکلات عمده منطقه زنجانرود

با توجه به وجود حدود 16 درصد راه‌های مواصلاتی استان در بخش زنجانرود از جمله آزاد راه زنجان- تبریز، جاده قدیم زنجان- میانه، محورهای خلخال- سرچم و زنجان- ماهنشان ماشین‎آلات موجود راهداری جوابگوی حجم بالای راه‌های این بخش که بعد از شهرستان خدابنده بالاترین آمار را دارد، نیست.

با توجه به مشکلات موجود، بخش زنجانرود نیازمند خرید حداقل یک دستگاه لودر، یک دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه کامیون نمک‎پاش است که درصدد تامین هرچه سریع‌تر این نیازها برای ارائه هر چه بیشتر خدمات عمرانی به این بخش است.

آسفالت اکثر جاده‌های روستایی به لحاظ وجود معادن و رفت و آمد کامیون‌ها با بارهای اضافی تخریب شده و نیاز به لکه‎گیری و تعمیرات اساسی دارد.

با توجه به وجود خرمن‌های شالی در حاشیه رودخانه قزل‎اوزن به ویژه در روستاهای بزرگ «قره بوطه، حصار و مشمپا» و ایجاد آتش‎سوزی‌های متعدد که به دلیل عدم وجود تأسیسات آتش‎نشانی قوی، سالیانه خسارات سنگینی به اهالی کشاورزان منطقه وارد می‌‌شود.

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اهالی بخش احداث ایستگاه آتش‎نشانی و خرید ماشین‎آلات سنگین آتش‎نشانی در روستای «قره بوطه» است.

* راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات عمرانی شهر نیک‎پی

درباره پروژه‌های عمرانی شهر نیک‎پی نیز باید گفت که موارد ذیل از جمله راهکارهای پیشنهادی برای برطرف کردن مشکلات عمرانی شهر نیک‎پی است.

الف) تسریع در تامین اعتبارات لازم برای تکمیل و تجهیز ساختمان آتش‎نشانی نیک‎پی با عنایت به حادثه‎خیز بودن منطقه

ب) تخصیص اعتبار لازم برای آسفالت‎ریزی خیابان اصلی و خیابان جدیدالاحداث منتهی به شهرک جدید

ج) تأمین اعتبار لازم برای جدول‎گذاری و آسفالت معابر و خیابان‌های شهر با عنایت به محرومیت منطقه و لزوم زیباسازی شهر نیک‎پی

د) تأمین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه ساماندهی تپه باستانی

ه) تأمین اعتبار لازم برای زیرزمینی کردن خط اصلی انتقال برق و حذف تیرهای برق در مسیر خیابان اصلی به روستای «قاهران»

و) تأمین اعتبار لازم برای روشنایی وسط خیابان اصلی

ز) تأمین اعتبار لازم برای ایجاد فضای سبز، احداث پارک و ایجاد مبلمان شهری که در حال حاضر فاقد آن است.

ح) تامین اعتبار لازم برای تکمیل و مرمت کاروانسرای شاه عباسی نیک‎پی و آزادسازی حریم آنها

با توجه به عبور رودخانه‌های قزل‎اوزن، زنجانرود و سایر رودخانه‌های محلی از این بخش و مبتنی بودن اقتصاد این منطقه به کشاورزی و دامداری موارد ذیل را می‌توان درباره ارتقای سطح کشاورزی و برطرف کردن مشکلات اهالی در زمینه کشاورزی موثر دانست.

الف) با عنایت به در دست اجرا بودن سد بزرگ مشمپا، سد بلوک و فیله خاصه در این منطقه، تسریع در اجرای پروژه‌های مذکور و احداث پایاب آنها از خواسته‌های کشاورزان بخش زنجانرود است.

ب) با توجه به استعداد و ظرفیت بسیار بالای بخش زنجانرود در زمینه تولید محصولات کشاورزی به ویژه دارا بودن کشت محصولات در سطوح بالا در سال‎جاری از قبیل: پیاز 3 هزار و 200 هکتار، گوجه‎فرنگی 700 هکتار، برنج 2 هزار و 200 هکتار، گندم و جو 35 هزار هکتار، و سبزی و صیفی 700 هکتار و در بخش باغبانی باغات مثمر بیش از 40 هزار هکتار، نیاز کود شیمیایی این بخش بیش از 3 هزار و 500 تن انواع کود است که سهمیه تخصیصی کمتر از یک سوم این مقدار بوده و این امر موجب نارضایتی کشاورزان شده لذا برطرف کردن این مشکل یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی روستاهای بخش زنجانرود است.

ج) درباره بیمه محصولات کشاورزی با عنایت به اینکه اکثر کشاورزان از آب رودخانه‌های قزل‎اوزن و زنجانرود برای کشت برنج استفاده می‌کنند و فاقد هرگونه پروانه بهره‎برداری هستند متأسفانه برای پوشش بیمه از آنها پروانه بهره‌برداری مطالبه می‌شود و این امر موجب شده کشاورزان نتوانند محصولات خود را بیمه کنند.

د) تسهیلات طرح توسعه کشاورزی بیش از یک‎هزار و 500 فقره پرونده متقاضیان تسهیلات در زمینه امور دام، آبیاری تحت فشار، باغبانی، ماشین‎آلات و ... در مراکز خدمات جهاد کشاورزی این بخش تشکیل شده و در انتظار معرفی به بانک‌های عامل هستند و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این بخش نسبت به سایر شهرستان‌های استان زنجان بسیار پایین بوده و متقاضیان بسیاری برای خرید ماشین‎آلات کشاورزی به دلیل نیاز منطقه از محل تسهیلات طرح توسعه کشاورزی وجود دارد.

ه) با توجه به خسارت سنگین وارده به کشاورزان و باغداران منطقه ناشی از عوامل قهری (سرمازدگی تگرگ و خشکسالی) در سطح حدود 35 هزار هکتار گندم و جو که غیر قابل برداشت بوده و حدود یک‎هزار هکتار باغات میوه که تقریباً صد در صد خسارت دیده‌اند و با عنایت به اینکه اغلب کشاورزان نتوانستند محصولات خود را به موقع بیمه کنند خواستار این هستند که از محل مدیریت بحران اعتباراتی را برای کمک بلاعوض به کشاورزان منطقه، استمهال وام‌های آنها و اعطای تسهیلات جدید به آنها اقدامات لازم معمول شود.

و) با توجه به وجود اختلاف بین مردم و اداره کل منابع طبیعی درباره مالکیت اراضی در اکثر روستاها و ایجاد نارضایتی‌های مردم تشکیل کمیته و بررسی موضوع به صورت ویژه و همچنین اقدامات لازم درباره واگذاری زمین‌های قابل کشت که در تصرف مردم هستند از انتظارات مردم بخش زنجانرود از مسئولان امر است.

گزارش از: مریم بختیاری

انتهای پیام/73008/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول