اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان مطرح کرد

70 درصد سود کشاورزی در جیب دلالان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از تهیه سند تنظیم بازار خرید محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: 70 درصد سود کشاورزی در جیب دلالان است.

70 درصد سود کشاورزی در جیب دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدنصیر سیدمحمدی ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان اظهار داشت: ساماندهی و تنظیم بازار یک موضوع اساسی است، محصولات کشاورزی سه برابر بیش از آنچه از کشاورزان خریداری می‎شود در بازار عرضه شده و 70 درصد سود حاصله به جیب واسطه‎گران و دلالان می‎رود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سند تنظیم بازار را به درستی عملیاتی کنیم موجبات توسعه پایدار بخش کشاورزی فراهم می‎شود.

یک میلیون و 345 هزار تن محصول پاییزه در گلستان خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از مهمترین اهداف سند تنظیم بازار را کمک به تعادل در بازار، حفظ حق و حقوق کشاورزان و ایجاد ارزش افزوده برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته در محصول سیب‎زمینی مشکلات زیادی وجود داشت، سطح زیرکشت کاهش پیدا کرد و رشد 700 درصدی در قیمت‎ها داشتیم در حالیکه قیمت تضمینی آن 28.3 درصد افزایش نیافته بود.

سیدمحمدی با بیان اینکه قیمت تضمینی آفتابگردان 31.4 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: یک میلیون و 345 هزار تن محصول پاییزه در گلستان خریداری شد که به لحاظ وزنی 68 هزار تن با مبلغی معادل 74 میلیارد تومان این محصولات خریداری شد.

وی ادامه داد: 99 هزار و 700 تن از محصولات به صورت توافقی توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد که ارزش آن معادل 99 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

خریداری 8 درصد محصول تولیدی بهاره و تابستانه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان میزان اعتبارات تخصیصی را 50 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: از این رقم 21 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد که 99 هزار و 700 تن محصول خریداری شد.

سیدمحمدی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت محصولات بهاره و تابستانه 132 هزار هکتار است، افزود: از این میزان سطح کشت حدود 485 تن محصول برداشت شده است.

وی از خریداری هشت درصد محصول تولیدی بهاره و تابستانه خبر داد و گفت: ارزش این محصولات 79 میلیارد تومان درخواست تعاون روستایی بوده که در این زمینه 47 میلیارد تومان تخصیص یافت.

ظرفیت تعاون روستایی 58 مرکز خرید است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ظرفیت تعاون روستایی 58 مرکز خرید است، یادآور شد: ظرفیت انباری 147 هزار و 800 تن است.

سیدمحمدی در خصوص محدودیت‎های سند تنظیم بازار اظهار داشت: عدم انطباق قیمت تمام شده محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی اعلام شده از سوی شورای اقتصاد، محدودیت نقدینگی، نبود تشکل‎های قوی، فقدان برنامه تنظیم بازار در سایر استان‎ها از محدودیت‎هایی است که باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر تسهیلات مورد نیاز فراهم شود و تشکل‎ها قویتر عمل کنند و نیز سند تنظیم بازار استان‎ها محقق شود می‎توان امیدوار بود که تاثیر قابل توجهی در ارتقاء محصولات کشاورزی و قطع دست دلالان به وجود آید.

انتهای پیام/83001/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول