اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر:

مردم مراقب بیماری تب کیو باشند

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: بیماری تب کیو در انسان می‌تواند به تب بالا، درد ماهیچه‌ها، لرز، تعریق و علائم گوارشی و تنفسی بینجامد و مردم مراقب این بیماری باشند.

مردم مراقب بیماری تب کیو باشند

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: عامل بیماری تب کیو نوعی باکتری از نوع ریکتزیا است که می‌تواند در محیط، شکلی شبیه باکتری‌های‌ هاگ‌دار را پیدا کند و مدت‌ها زنده بماند و از جمله بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

وی افزود: عامل این بیماری در طیف وسیعی از جانداران از قبیل گونه‌های متعدد کنه‌ها از هر دو خانواده ایکسو دیده و آرگازیده، جوندگان، لاک‌پشت، خرگوش، برخی پرندگان اهلی و وحشی نظیر کبوتر و خفاش، گونه‌های مختلف حیوانات وحشی و اهلی از قبیل گاو، گوسفند، بز، اسب، خوک، شتر، گاومیش و همچنین سگ و گربه یافت می‌شود.

جعفری بیان داشت: از علائم بروز بیماری مذکور در انسان می‌توان به تب بالا، درد ماهیچه ها، لرز، تعریق و علائم گوارشی و تنفسی اشاره کرد.   

وی علائم تنفسی و سقط جنین را از علائم این بیماری در دام عنوان کرد و گفت: باکتری در بدن حیوانات تمایل زیادی به تمرکز در پستان و جفت دارد و به ویژه در مایعات جنینی و جفت تمرکز می‌کند.

جعفری عنوان کرد: دفع تعداد زیاد باکتری از راه جفت، مایعات جنینی و سایر مواد دفعی و دوام و پایداری باکتری در محیط موجبات انتقال آلودگی به سایر حیوانات اهلی و انسان را فراهم می‌آورد، لذا علاوه بر این، آلودگی انسان و حیوانات اهلی از راه استنشاقی و از طریق ذرات معلق دارای باکتری امکانپذیر است و در برخی محیط‎‌ها انتقال تنفسی بیماری مهم‌ترین راه انتقال بیماری محسوب می‎شود.

وی ابراز داشت: این باکتری در مقابل گرما و خشکی و اکثر مواد ضدعفونی کننده مقاوم است و مهم‌ترین راه برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کیو، دفن ترشحات و پرده‌های جنینی دام‌های مبتلا است.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر بر لزوم جلوگیری از ورود دام‌های غیر بومی به منطقه تاکید کرد و گفت: شهروندان باید برای حفظ سلامت خود از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.

جعفری تصریح کرد: دامپزشکی نرماشیر اهتمام لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان به کار می‌گیرد.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر از تشکیل کلاس توجیهی برای دامداران و عشایر نرماشیر خبر داد و عنوان کرد: این کلاس آموزشی در محل شبکه دامپزشکی نرماشیر با حضور 32 نفر از دامداران و عشایر شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/80026/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول