اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با استاد تغذیه و طب قرآنی

جایگاه تغذیه در سبک زندگی اسلامی کجاست/ چرا بیماری‌های امروز درمان ندارند

امروزه کسانی که دنباله رو طب گذشته و سیره ائمه برای درمان بیماری‌ها و ترویج آن هستند انگشت‌شمارند، با این حال همین افراد انگشت‌شمار، شاخص و برای آنهایی که به دنبال فهم این موضوعات هستند، شناخته شده‌اند.

جایگاه تغذیه در سبک زندگی اسلامی کجاست/ چرا بیماری‌های امروز درمان ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، زمانی که بیمار می‌شویم تنها چیزی که به مغز ما خطور می‌کند دارو و دکتر است. بیماری هم یکی از اتفاقاتی است که در این جهان برای ما رخ می‌دهد. چون جهان هستی بر علت ومعلول استوار است. عوامل متعددی چون آلودگی غذا، ‌هوا، فرهنگ غلط تغذیه، ‌استرس‌ها و عصبانیت‌ها و دوری از خداوند متعال و قرآن و توجه نکردن به آفرینش و شناخت خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و عدم شناخت از کل غذاهایی که در طول زندگی از آنها استفاده می‌کنیم می‌تواند علت بیماری‌های مختلفی باشد که امروز بشر با آنها دست و پنجه نرم می‌کند و در مقابل خیلی از این بیماری‌ها دست خالی و بازنده میدان است.

انسان تنها به خود بیماری فکر می‌کند و به دنبال علت و عوامل ایجاد بیماری نیست، اما ائمه ما در کتب و روایات خود و اطبای قدیم کشورمان به پیشگیری، بیشتر از درمان اهمیت می‌دادند و این موضوع جایگاه خاصی در طب ما داشته، تا آنجا که ابوعلی سینا در کتاب خود گفته از اعضای رئیسه خود به خوبی مراقبت کنید تا عمری طولانی و با نشاط داشته باشید.

امروزه کسانی که دنباله رو طب گذشته و سیره ائمه برای درمان بیماری‌ها و ترویج آن هستند انگشت‌شمارند، با این حال همین افراد انگشت‌شمار، شاخص و برای آنهایی که به دنبال فهم این موضوعات هستند، شناخته شده‌اند.

ما هم در حرفه خبرنگاری با یکی از این اساتید آشنا شدیم و بارها صحبت‌ها، جلسات و کلاس‌های آموزشی‌اش را منعکس کردیم.

بعد از آشنایی با استاد و بیمارانی که با تجویز و راهنمایی‌های او درمان شده‌اند، خصوصاً بیماران سرطانی که پزشکان از آنها قطع امید کرده‌اند، دریچه‌ای تازه‌ای از امید به زندگی‌ به رویمان باز شد و ما را واداشت که هر روز به دنبال مطالب تازه‌ای در کلاس‌ها، ‌کارگاه‌های آموزشی و جلسات او که در ادارات، سازمان‌ها و نهادها برگزار می‌شود، باشیم و در زندگی خود به کار بگیریم.

شوق این که نقل این مطالب از استاد که خود اذعان دارد همه از قرآن و سیره ائمه است، برای اطرافیان می‌تواند منجر به از بین رفتن مشکلی در جسم و جان کسی شود، یا آن که وقتی دوست و آشنایی را می‌بینیم که با رعایت کردن یک سری اصول ساده در تغذیه روزمره‌شان جواب‌های خوبی برای بیماری‌ها و ناراحتی‌های خود گرفته‌اند، بهانه خوبی است که بازهم جویای کسب بیشتری از علم طب درقرآن

و آگاهی از عظمت و بزرگی قرآن و معجزه بودن آن باشیم.

افسوس که مسلمانان هنوز نفهمیده‌اند که خداوند در کلمه کلمه و آیه آیه قرآن چه نکاتی را برای حیات دنیوی و اخروی انسان و سلامت روحی، روانی و جسمی‌اش بیان کرده است.

همین غفلت‌ها درجامعه اسلامی ما باعث شده که حضرت آقا در سخنرانی‌های خود به کرات به موضوع سبک زندگی اسلامی اشاره و از مردم و متولیان امر خواسته‌اند که در این زمینه تحقیق و تفحص کنند و خود و شیوه زندگیشان را هر چه بیشتر به قرآن و سیره ائمه نزدیک‌تر کنند.

از دیدگاه نگارنده توجه به تغذیه و سلامتی از دیدگاه قرآن و سیره ائمه، می‌تواند نقاط مبهمی در سبک زندگی اسلامی ایرانی روشن کند و افق‌های ارزشمندی از تعالی مسلمانان این سرزمین پیش روی همه بگشاید.

استاد جلیل بابایی محقق طب و تغذیه قرآنی، دغدغه‌اش راهنمایی و آگاهی مردم شده است و بی‌هیچ انتظاری برای تغییر شیوه تغذیه مردم و در نتیجه پیشگیری و درمان بیماری‌هایی که هرکس به نوع و نحوی درگیرش است، تلاش می‌کند.

به سراغش رفتیم تا در این زمینه سؤالاتی از او بپرسیم.

فارس: استاد، به نظر شما تغذیه در سبک زندگی اسلامی چه جایگاهی دارد و اساساً می‌تواند یکی از موضوعات مهم در زندگی انسان باشد؟

جواب: وقتی ما می‌گوییم زندگی به سبک اسلامی این موضوع در مقابل یک سبک دیگر که ممکن است اروپایی، چینی، غربی، شرقی و... باشد قرار می‌گیرد، اما هر سبکی که هست ظاهراً نا آگاهی ما از آن منجر شده که جامعه ما نتوانسته در عمل به آن قد علم کند.

علت آن هم دور شدن از آموزه‌های دینی است درحالی که تمامی نکات زندگی انسان از ریز تا درشت در آن آمده و قرآن ناطق، امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره می‌کند و زندگی با سعادت انسان را در گروی فهم قرآن و آموزه‌های دینی معرفی می‌کند.

 

فارس: استاد اولین قدم برای تغذیه سالم چیست؟

جواب: برای سلامتی بدن باید هزینه کرد و امروزه شاهدیم که هزینه دارو و درمان برای مردم چقدر سنگین و سرسام آور است و هر روز مردم بیشتری به خاطر این هزینه‌ها فقیرتر از قبل شده و در آخر هم نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند، البته این هزینه برای درمان است و نه پیشگیری.

برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید اولین قدم که نزدیک به قرآن و عترت است را مدنظر داشته باشیم، قبل از اسلام هم هدایتگرها و کتاب‌های زیادی برای نشان دادن سبک درست زندگی انسان آمده است.

مردم روح و جسم‌شان از تغذیه تأثیرپذیر است و اگر غذا نخورند می‌میرند. روح سالم در بدن سالم است و امروزه جسم مردمی که در اطراف ما راه می‌روند، نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند، سالم نیست.

برای جسم سالم باید تغذیه سالم و غذای طیب داشته باشیم. غذاهایی که نا سالم هستند، ممکن است حلال هم باشند، اما طیب نیستند.

 

فارس: آیا تغذیه و طب منشأ الهی دارد؟

جواب: بله منشأ تغذیه سالم و طب الهی است و رعایت آن برای انسان اثر توحیدی هم دارد. یعنی کسی که به موضوعات حلال و طیب توجه کند، طبیعت روحش پذیرش توحید را خواهد داشت. یزید و معاویه چون غذای طیب نخوردند دین را نفهمیدند، مانند دنیای امروز ما که صهیونیست‌ها از توحید چیزی نمی‌فهمد، چون تغذیه طیب و حلال ندارد. خیلی از عالمان در منابر از تقوا صحبت می‌کنند اما اثرپذیری برخی از آنها کم است زیرا از غذای طیب استفاده نمی‌کند، توجه کنید غذای طیب غیر از غذای حلال است.

ما باید جستجو و مطالعه کنیم که ائمه دین ما در روش تهیه غذای سالم چه کاری می‌کردند و چه غذاهایی را و در چه موقع می‌خورده‌اند، این بخشی از دین است.

امام صحبتش تأثیرگذار بود، چون غذای طیب مصرف می‌کرد، مردم هم در آن زمان خیلی بیشتر از الان غذای طیب می‌خوردند و به فرمان امام‌شان گوش دادند.

اگر این علم روز پزشکی، حلال مشکلات بود که دیگر این همه مرض و بیماری نداشتیم، اشکال کار ما این است که تصور می‌کنیم این علوم پزشکی که اتفاقاً تولید داخل هم نیست، برایمان کافیست. اشکال کار ما در علم تغذیه است که نقش مهمی در سلامت روح و جسم انسان دارد.

آیه 59 سوره انعام تاکید دارد که هیچ تر و خشک نیست مگر آن که در کتاب مبین ثبت شده، دقیقاً این آیه به طبع ومزاج‌ها هم اشاره می‌کند و حضرت علی (ع) نیز در خطبه اول نهج‌البلاغه درباره طبع و مزاج‌ها سخن گفته است.

در قرآن چنان به تغذیه توجه شده که اگر داستان حضرت مریم(س) را خوب بخوانید می‌بینید که خدا در هنگام وضع حمل مریم به او می‌گوید برو و درخت خرما را تکان بده، اینجا سؤال پیش می‌آید چرا گفته شده که درخت را تکان بده، چه طور پیش از آن برایش غذای بهشتی مهیا می‌شد، پس این بار هم خدا اراده می‌کرد تا خرما برای حضرت مریم حاضر شود، کسی که از غیب برایش غذا حاضر می‌شد. نکته جالب در اینجاست که خداوند با این امر می‌خواست مریم به درخت خرما که درختی با طبع گرم است دست بزند زیرا بلغم زن هنگام زایمان طغیان کرده و این گرمای درخت از دست مریم به بدن او منتقل و ناراحتی او را کم می‌کند.

از این رو در تغذیه سنتی تأکید می‌شود که زن زائو حلوای خرما را با قاشق چوبی که چوب آن از درختی با طبع گرم است میل کند تا بلغم خون پایین آمده و مانع از افسردگی و عصبانیت وی بعد از زایمان شود.

 

فارس: خب! ما که قرآن را در اختیار داریم، پس چرا هنوز بسیاری از این مواردی که شما اشاره کردید رعایت نمی‌شود.

جواب: متاسفانه امروز برخی، آیات قرآن را برای سپر کارهای خودشان قرار می‌دهند، در حالی که ما باید سپر قرآن باشیم.

چرا باید در یک جامعه اسلامی تعداد جراحی قلب ما با کشور چین که جمعیتش 25 برابر ماست یکی باشد؟ چرا باید هر سال 4 الی 5 هزار نفر به دیابتی‌ها کشور اضافه شود؟ چرا باید بیماران MS درکشور ما حدود 50 هزار نفر باشد، چرا باید 20 درصد فشارخون داشته باشیم، چرا باید سالانه هزاران نفر فقیر شوند و خانه و ماشین و زندگی را بفروشند تا هزینه شیمی درمانی بدهند، آیا این علوم پزشکی نیست که فقر ایجاد می‌کند.

امروز 30 درصد مردم افسردگی دارند و 20 درصد از مرگ و میرها از سرطان‌ها و 50 درصد مرگ میرها بر اثر سکته‌ است. سن ابتلا به بیماری روز به روز پایین می‌آید و ده‌ها موضوع دیگر...

اگر این علم روز پزشکی ، حلال مشکلات بود که دیگر این همه مرض و بیماری نداشتیم، اشکال کار ما این است که تصور می‌کنیم این علوم پزشکی که اتفاقاً تولید داخل هم نیست، برایمان کافیست.

300 آیه در قرآن‌کریم مربوط به تغذیه سالم است اما اگر تنها دو آیه 24 سوره عبس و 31 سوره اعراف را ملاک قرار داده و جامه عمل به آن بپوشانیم تا دو سال دیگر تمامی بیمارستان‌های ما خالی از بیمارخواهد شد، و اگر بدانیم چه چیزی می‌خوریم هرگز غذای بد نمی‌خوریم و در نتیجه بیمار نمی‌شویم.

اگر مردم غذای خوب بخورند خیانت نمی‌کنند، امروز متاسفانه حتی به احادیثی که به صراحت در مورد غذاها و خوردنی‌های سالم و ناسالم اشاره دارد هم توجه نمی‌کنیم. پیامبر اکرم می‌فرمایند گوشت گاو مرض است، حضرت علی(ع) هم فرموده مرغ، خوک پرندگان است، درحالی که مصرف گوشت گاو و مرغ در کشور ما سرسام‌آور است. همه می‌دانند مرغ کثافت‌خوار است، از این موضوع هم عده‌ای سوء استفاده می‌کنند و پودر کرم‌خاکی و گوشت حیوانات دیگر به مرغ می‌دهند، مرغ هم در مدت 38 روز رشد می‌کند.

امام علی(ع) باب علم عالم از آدم تا خاتم و از خاتم تا قیامت است. ما وقتی این‌ها را رعایت نمی‌کنیم، می‌خواهیم فطرت‌مان به کجا سوق پیدا ‌کند؟

 

فارس: به نظر می‌رسد مردم به با این آموزه‌های اسلامی در خصوص تغذیه آشنایی ندارند و یا صحیح و غیر صحیح را نمی‌توانند از هم تمیز دهند، چه طور باید تشخیص بدهیم؟

جواب: متاسفانه امروز می‌بینیم مردم با خوردن قرص‌ی دنبال مداوای خود هستند که غیر مسلمان آن را می‌سازد، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان ما لاشه علمی را تدریس می‌کنند که از غرب می‌آید و به منشأ الهی بودن علم پزشکی ایمان ندارند، هرچه از طب اسلامی به ما رسیده الهی است، انسان تا کی و با چه تجربه‌ای می‌تواند پی ببرد که مثلاً فلان گیاه در عمق اقیانوس برای چه بیماری خوب است، این امر محال است، چه قدر انسان‌ها باید قربانی شوند که به یک تجربه پزشکی برسیم که آن هم چندسال یک بار تغییر می‌کند. باید دنبال منشأیی فراتر از تجربه انسان باشیم. آموزه‌های دینی ما اینگونه نیست، آزمون و خطا ندارد، ما بیشتر از چهار پنج بیماری اساسی نداریم که البته روش درمان آنها هم بیان شده است.

پزشکان می‌گویند تنها داروی سرطان شیمی درمانی است اما همه می‌دانیم کسی که شیمی درمانی می‌کند زیاد دوام نمی‌آورد چون بقیه سلول‌های سالم هم از بین می‌رود و بیمار بعد از مدتی از بین می‌رود.

طب مدرن علت بیماری را جویا نیست و پزشکان کاملاً از پزشکی از غرب تبعیت می‌کنند. مؤسسه‌ای به نامCDC  وجود دارد که کارش تولید و انتشار بیماری‌های واگیردار است، بیماری را تولید می‌کنند، دارویی هم برایش می‌سازند، آن وقت پزشک ما باید روش درمان آنها را پیاده کند ولی علت را نمی‌داند. اما در رساله ذهبیه امام رضا(ع) ابتدا علت بیان می‌شود و سؤال می‌کند.

خداوند در آیه 81 سوره طه می‌فرماید از روزی‌های طیب و پاکیزه‌ای که به شما دادیم بخورید و سرکشی نکنید وگرنه هلاک می‌شوید، این بیماری‌های امروز همان درماندگی و هلاکت انسان است که نتیجه سرکشی از دستور خداوند است.

 

فارس: بسیار خوب! علم پزشکی امروز مگر به نتایج زیادی نرسیده است؟ پس چرا شما اعتقاد دارید کاری از پیش نمی‌برد.

جواب: این چه نتایج مثبتی است که این همه بیماری‌های صعب‌العلاج داریم. مگر علم امروز ما سرطان را درمان کرده است؟ وقتی کسی سرطان می‌گیرد علم امروز می‌گوید به 75 تریلیون سلول آسیب بزنیم برای این که می‌خواهیم دو میلیارد سلول را که دچار مشکل شده از بین ببریم. به جای آن باید به سلول‌های مشکل‌دار غذا ندهیم و این را هم بدانیم که سلول‌های سرطانی از غذای خوب استفاده نمی‌کنند، چون محل تجمع مواد ناسالم هستند.

امروزه مردم نا اگاه از این علوم هستند و شناخت ندارند و در مورد پیرامون خود سؤال نمی‌کنند؛ در مورد غذای خود نمی‌پرسند؛ اگر آگاه شوند و تغذیه اصلاح شود حیات به مسیر صحیح خودش بر می‌گردد. زندگی بشر اجتماعی است و در حیات صحیح روابط اجتماعی اصلاح می‌شود، اخلاق بر می‌گردد، تأثیرپذیری معنویت بالا می‌رود و ما آن موقع می‌توانیم فرهنگی اسلامی و سبک زندگی صحیح را اشاعه دهیم.

 

فارس: ظاهراً در گذشته سبک زندگی و تغذیه ما به سبک اسلامی و دینی خیلی نزدیک‌تر بود، چه طور امروز تغییر کرده است؟

جواب: از 80 سال پیش در آمریکا پس از گذراندن رکود بزرگ و در ایران از 55 سال پیش تغییر در شیوه زندگی مردم با نابودی بشریت آغاز شد. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا دید که مردم این قاره دارند بدون دغدغه و ساده زندگی می‌کنند. دست به کار شدند واکسن وبا ا تولید کردند. خودشان هم بیماری را منتشر کردند و همه مردم دنیا را درگیر کردند. 30 سال بعد به ایران رسید. پس از آن که بیماری بسیاری از مردم را از بین برد بین مردم هم جا انداختند که این داروی ما مردم را خوب کرد وگرنه بیشتر از این تلفات داشتیم.

امروز هم هر دوره می‌بینیم یک بیماری همه‌گیر و جهانی می‌شود، مثل آنفولانزای نوع A و تلفات زیادی می‌دهد و پس از آن تولید واکسن را شروع می‌کنند و درآمد هنگفتی نصیب سرمایه‌داران اسکتباری می‌شود.

فارس: با این حرف‌ها یعنی شما علم پزشکی روز را به هیچ وجه قبول ندارید؟

جواب: نه مطلق نیست. بخشی از علوم پزشکی قابل استفاده است. بسیاری از تجهیزات پزشکی و دانشی که کسب شده قابل استفاده است، اما چه کسی گفته طب اسلامی برای سردرد مسکن ندارد یا برای هزاران درد دیگر درمان ندارد.

آموزه‌ای دینی ما خیلی ظریف و اتفاقاً به روز است. امام معصوم می‌فرماید اگر چشم درد گرفتید تا سه روز درمان نکنید زیرا اگر مجرای چشم باز باشد با اشک همه بیماری خارج می‌شود اما ما با اولین درد سریع دنبال درمان هستیم و مانع خارج شدن اشک می‌شویم.

در قدیم بیماری سینوزیت وجود نداشت. شش ماه بعد از تولید آنتی هیستامین سینوزیت هم آمد. معصومین می‌گویند اگر زکام شدید و آب ریزش بینی داشتید درمان نکنید، زیرا بلغم سر از بینی خارج می‌شود. اما وقتی آنتی هیستامین مصرف می‌کنیم این مایعات در پشت بینی و سینوس‌ها جمع شده و خشک شده و کم کم زیاد شده و تبدیل به سینوزیت می‌شود. سینوزیت بعدها باعث سردردهای شدید می‌شود و مردم برای درمان پنی‌سیلین می‌زنند، اگر خوب نشد، داروی قوی‌تر دیگر و همین طور در مقابل داروها مقاوم‌تر می‌شوند. در حالی که ابتدای برخی از این بیماری‌ها با یک درمان ساده و حتی خوردن سیر حل می‌شود.

امروز دیگر مردم در مقابل داروهای سرماخوردگی مقاومت 6 روزه تا یک ساله دارند، و باید به صورت دوره‌ای از داروها استفاده کنند و مردم اعتقاد دارند که اگر پنی‌سیلین نزنیم خوب نمی‌شویم.

در اخبار چندی پیش دیدیم که چند تن دارو را آتش زدند، چرا ارز کشور باید برای داروهای سنگین مانند هپاتیت، دیالیز و... صرف شود و جالب‌تر اینکه حتی ما نگاه نمی‌کنیم که این داروها چگونه و توسط چه کسانی ساخته می‌شود. آیا غیر از این است که این داروها در کشورهایی که دین و تقوا ندارند و توسط آدم‌های لائیک ساخته می‌شود و در تهیه بعضی قرص‌ها موادی به کار می‌رود که خود عوارضی مثل سرطان ایجاد می‌کند. بعضی از داروها روکش ژلاتینی دارند که آن ژلاتین از پودر استخوان خوک که در دین ما حرام شمرده می‌شود، ساخته می‌شود مگر در حرام شفا هست؟ اگر خوب به این مسائل نگاه کنیم می‌بینیم در زندگی روزمره خود حرام، حلال، نجس و پاک را کنار گذاشته‌ایم و گرفتار این مشکلات‌ و بیماری‌ها و سرطان‌ها شده‌ایم.

پزشکان می‌گویند تنها داروی سرطان شیمی درمانی است اما همه می‌دانیم کسی که شیمی درمانی می‌کند زیاد دوام نمی‌آورد چون بقیه سلول‌های سالم هم از بین می‌رود و بیمار بعد از مدتی از بین می‌رود.

من به غیر از یکی دو مورد، مخالف شیمی‌درمانی که طب امروز آن را تجویز می‌کند هستم و اعتقاد دارم با تغییر تغذیه و با توکل به خدا بیمار سرطانی خوب می‌شود اما متأسفانه جامعه پزشکی ما در مقابل این دیدگاه من جبهه می‌گیرد.

اگر فرهنگ تغذیه مسلمان درست شود خود به خود سبک زندگی اسلامی پیاده می‌شود و در مسیر توحید قرار می‌گیرد.

الان دانشجوها می‌روند آموزش تجهیزات پزشکی را یاد می‌گیرند علیه بشر، ایران 139 دستگاه MRI دارد و انگلستان 39 دستگاه. یعنی برای هر 1.5 میلیون نفر یک دستگاه باید داشته باشیم که یک میلیون دلار پول هرکدام است. طرف سرش درد می‌کند می‌گویند برو MRI بگیر. یک زن حامله ایرانی در ایران 15 مرتبه سونوگرافی می‌شود در اروپا 2 مرتبه.

کمپانی دارو سازی در دنیا از کمپانی‌های نفتی ثروت‌مندتر هستند. 6 میلیارد نفر مشتری آسپرین داریم. 2 میلیارد فقط متفورمین مصرف می‌شود. امروز هرکس نازا باشد، قند داشته باشد، صرع داشته باشد متفورمین می‌دهد، اولین عارضه‌ای هم که خودش نوشته ویتامین ب12 را در کبد نابود می‌کند و سر استخوان‌ها را دچار مشکل می‌کند.

 

فارس: برای این که این حرف‌های شما پذیرش داشته باشد چه کار باید کرد؟

اگر فردی به تعادل اخلاط چهارگانه برسد خیلی راحت‌تر پذیرای موارد دیگر برای عدم استفاده از غذاهای غیر سالم می‌شود. با اشاعه فرهنگ طب اسلامی و تغذیه اسلامی مردم به سمتی می‌روند که مشکلاتشان حل می‌شود. متاسفانه مردم به دنبال احادیث و روایات نیستند و فقط به دنبال یک سری جملات به روز هستند و به نفع خود از احادیث برای سپر قرار دادن استفاده می‌کنند.

این آموزش‌ها باید به عهده علمای ما باشد اما آگاهی علمای ما قدم به قدم پیش نمی‌روند ما باید به مردم ماهی‌گیری یاد بدهیم.

 

فارس: از این آگاه‌سازی‌ها مثالی می‌زنید؟

جواب: ما از رسانه که تأثیرگذاری زیادی روی مردم دارد به نفع اصلاح تغذیه مردم استفاده نمی‌کنیم و حتی به ضرر مردم کار می‌کنیم. به عنوان مثال در فیلم و سریال ماه رمضان موقع افطار نوشابه سر میز غذاست. با تبلیغ چیپس، پفک، نوشابه‌ها و بستنی‌های مختلف و... مردم هم تشویق به غذای ناسالم می‌شوند.

ما برای اشاعه این فرهنگ باید فرد به فرد کار کنیم. اگر فرهنگ تغذیه مسلمان درست شود خود به خود سبک زندگی اسلامی پیاده می‌شود و در مسیر توحید قرار می‌گیرد. علت گریز جوانان ما از دین استفاده از همین غذاهای غیرسالم و آلوده است.

با اصلاح تغذیه حتی بسیاری از مشکلات رفتاری هم حل می‌شود. حتی یک فرد سیگاری با اصلاح تغذیه خود به راحتی می‌تواند سیگار را ترک کند. دقت کنید طبیعت مغز سرد است و وقتی فرد فقط غذاهای سرد می‌خورد، یک فرد سیگاری از گرمای اول سیگار لذت می‌برد، اما توجه نمی‌کند که نیکوتین سردی مغز را زیاد می‌کند و به همین علت وابستگی به سیگار روز به روز بیشتر می‌شود.

 

فارس: گفتید اخلاط باید متعادل باشند، چه طور باید این کار را انجام بدهیم؟

جواب: تعادل اخلاط با مصرف سنکنجبین بر حسب طبع و مزاج حاصل می‌شود. وقتی همه متوجه باشند به جای مصرف نوشابه‌های پر ضرر سنکجبین چه فایده‌ای دارد و بعد از مصرف هم نتیجه‌اش را ببینند بسیاری از این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها اصلاح می‌شود. در جایی شنیدم که آقای نخودکی قبل از کلاس درس، شاگردان را اصلاح مزاج می‌کردند و بعد شروع به تدریس می‌کرد.

 

فارس: از اصلاح تغذیه طوری حرف می‌زنید که بیمار شفا پیدا می‌کند. منظور شما از شفا چیست؟

جواب: شفا به معنی پاکسازی درون از انواع بیماری‌های فکری، اخلاقی، اجتماعی و جسمی است. خداوند در قرآن می‌فرماید قرآن شفای مؤمنین و عسل شفای مردم است. اما تصور ما از شفا معجزه است.

مگر امام رضا(ع) قرار است چند نفر از بیماران ما را شفا بدهد. اگر این طور بود پس هرکس مریض می‌شود و از دارو جواب نمی‌گیرد فقط باید برود مشهد و خودش را ببندد به پنجره فولاد تا امام شفا بدهد؛ اینگونه نیست. توسل به امام تنها زیارت ایشان نیست بلکه مطالعه سیره و سبک زندگی آنان و پیروی از آنها خود نوعی توسل است. امام رضا(ع) رساله ذهبیه را دارد، چند نفر از ما این رساله را خوانده‌ایم و عمل کرد‌ه‌ایم.

 

فارس: در بحث تغذیه، منفعت نقش مهمی را برای دست‌اندرکاران موادغذایی بازی می‌کند آیا تغذیه سالم مورد اشاره شما سودی هم دارد که برخی به دنبال تولید و ترویج آن بروند؟

جواب: در تهیه محصولات غذایی، مواد اولیه، روش کار و دستمزد خیلی مهم است. وقتی در جامعه‌ای مردم از روی آگاهی و شناخت دنبال غذای سالم باشند و بدانند مصرف این نوع غذاها آنها را از ابتلا به بیماری‌های مختلف نجات می‌دهد پس همیشه دنبال بهترین هستند و تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی هم وقتی تقاضای مشتری را می‌بینند سعی می‌کنند بهترین را فراهم، تولید و پرورش دهند و می‌دانند اگر محصولاتشان غیرسالم باشد ضرر خواهند کرد و مردم یک ماده غذایی را حتی اگر هم گران باشد ولی خاصیت آن را بدانند حتما تهیه می‌کنند.

به عنوان مثال اگر مردم خواص سکنجبین و مضرات نوشابه را بدانند مطمئن باشید وقتی تقاضای مردم برای استفاده از سکنجبین‌ها بالا برود کارخانه تولید نوشابه هم کم کم به سمت تولید این محصول به جای نوشابه می‌رود.

 

اگر خوب به این مسائل نگاه کنیم می‌بینیم در زندگی روزمره خود حرام، حلال، نجس و پاک را کنار گذاشته‌ایم و گرفتار این مشکلات‌ و بیماری‌ها و سرطان‌ها شده‌ایم.

فارس: گاهی ما در شرایطی مانند مسافرت قرار می‌گیریم که همه نوع غذای سالم در دسترس ما نیست، در این وضعیت برای اینکه غذای غیر سالم مصرف نکنیم چه کار باید کرد؟

اگر از اول شروع کنیم، به جای چای آب جوش، دو پرک نعناع، پونه، زعفران، آویشن و غیره که همه جا حتی در رستوران‌های توی راه هم پیدا می‌شود. به جای غذا هم می‌توانیم از میوه‌های مختلف هر فصل که در کشور ما به وفور یافت می‌شود و ‌توت‌ خشک، ‌انجیر، خرما و چهارمغز استفاده کنیم. بهتر است وقتی مسافرت رفتیم همراه خودمان یک ظرف ‌عسل، خرما و روغن زیتون هم ببریم. من به اطرافیان خودم که می‌خواهند مسافرت طولانی مانند حج و زیارت عتبات بروند همین مواد غذایی را سفارش می‌کنم و آنها با مصرف این مواد و نخوردن غذاهای غیر سالم که در این رستوران ها سرو می‌شود هرگز بیمار نمی‌شوند و سالم به کشور برمی‌گردند در صورتی که دیگران که رعایت نمی‌کنند مریض هستند.

 

فارس: شما در کتاب خود در مورد رژیم 20 روزه نوشتید، در این باره توضیح بدهید؟

عده‌ای از اسم رژیم یا امساک از غذا می‌ترسند و فکر می‌کنند که با یک رژیم از خوردن غذاها و میوه‌های خوشمزه محروم خواهند شد، در صورتی که این طرز فکر اشتباه است.

بارها گفته‌ام که رژیم غذایی چیزی غیر از نظم بخشیدن به تغذیه نیست، حتی افراد سالم هم احتیاج به برنامه تغذیه سالم دارند که در ساعات مشخصی از روز غذا بخورند و ظهر غذایی خفیف و در بعضی مواقع از خوردن غذایی سنگین بپرهیزند.

اگر در بدن اختلالی وجود داشته باشد اهمیت رژیم بیشتر خواهد شد زیرا از شدت و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

تعداد زیادی از موجودات زنده اطراف در طول حیاتشان امساک دارند به عنوان مثال درختان سه الی شش ماه از سال را امساک دارند و تنها به مقدار جزئی از آب بسنده می‌کنند، اما در بهار چنان شکوفا می‌شوند که گویی جان تازه گرفته‌اند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

پس بدن فردی که در طول 20 الی 30 سال از مواد غذایی غیر سالم استفاده کرده و در سلول‌های بدنش سموم این غذاها ذخیره شده به این رژیم غذایی نیاز دارد و من در این رژیم از غذاها، ‌میوه‌ها و سبزیجات، ‌جوانه‌ها و چهار مغز استفاده کرده‌ام و با این رژیم 20 روزه، تمامی این سموم با پاک‌سازی کلیه و قلب تا روز سیزدهم خارج و تولید سم قطع شده و بعد از آن سلول‌های بدن با اصلاح روش غذا خوردن و مصرف غذاهای سالم شروع به اصلاح خود کرده و فصل شکوفایی آن فرا می‌رسد.

 

فارس: پذیرش بعضی از این صحبت‌ها برای مردم مانند مصرف نکردن چای که با آن انس گرفته‌اند، خیلی سخت است برای توجیه این افراد و آگاه‌سازی چه روشی را باید در پیش گرفت؟

جواب: حرف از چای زدید، اگر زندگیمان را به سبک و زندگی ائمه نزدیک کردیم، می‌بینیم که آنها هرگز در طول زندگی مبارکشان از چای استفاده نکرده‌اند در صورتی که چای قبل از رسالت پیامبر بوده و قدمتی 5 هزار ساله داشته است، پس چرا آنها استفاده نکرده‌ و توصیه‌ای هم نکردند.

برگ سبز چای را در دستگاه‌هایی با حرارت بالای 150 درجه می‌سوزانند و به شکل چای امروزی در می‌آورند. در اسلام خوردن غذای سوخته کراهت شدید دارد زیرا به بدن آسیب می‌رساند، حتی دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که این مواد باعث سرطان می‌شود، حال این سؤال را از خودمان بپرسیم که این برگ سوخته چای چه فایده‌ای برای بدن ما دارد.

در دو مورد استفاده از چای نقش دارو دارد، برای ضدعفونی زخم چشم و برای کسی که اسید معده ندارد. من به جرات می‌گویم تمامی کسانی با بیماری حاد به من مراجعه می‌کنند از چای به مقدار زیاد، مرغ و ‌ماهی قزل‌آلا به مقدار زیاد استفاده می‌کرده‌اند.

 

فارس: شما برای ترویج پایه‌ای این موضوعات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

جواب: به دنبال این هستم که طب و تغذیه در قرآن را در دانشگاه به عنوان یک رشته دانشگاهی در بیاورم و مدرکی هم به دانش‌آموختگان بدهیم تا در جاهای مختلف کشور آموزش دیده و اشاعه فرهنگ کنند و روش درمان با طب در قرآن وطب اسلامی جایگزین این روش‌های کلاسیک غربی امروزه شود.

 

فارس: و سخن آخر، بالاخره مشکل ما از کجاست؟

جواب: مشکل ما غفلت از قرآن، عدم تدبر در تفاسیر آن و دوری از سبک و سیره زندگی و سخنان بزرگان دینمان است. امام علی (ع) می‌فرماید: ای انسان غذای شما داروی شما و داروی شما غذای شماست و همانطور که صابون لباس را کهنه می‌کند دارو هم بدن شما را کهنه می‌کند. آیا از صحبت‌های امیرالمؤمنین بالاتر و با ارزش‌تر داریم.

مولا علی(ع) در جای دیگر می‌فرماید: قرآن را به سخن در آورید هرچند آن به زبان عادی به سخن نمی‌آید، بدانید و آگاه باشید اخبار گذشتگان، علوم و فنون آیندگان، داروی درمان همه بیماری‌ها، و نظم حیات اجتماعی بشر در قرآن بیان شده است.

اما دشمن از ما جلو افتاده است، صهیونیست‌ها متوجه شدند، اخبار را عوض کردند، علوم و فنون را عوض کردند، درمان‌ها را عوض کردند، اینها که عوض شد نظم حیات اجتماعی بهم خورد.

نظم حیات اجتماعی اگر بهم نریزد سبک زندگی اسلامی مثل گلستان خودش را نشان می‌دهد. اما دشمن می‌خواهد شکوفایی این گلستان را با تولید و تبلیغ غذای غیر سالم، تولید بیماری‌ها و داروهای مختلف به خاکستر تبدیل کند. پس باید هر روز به آگاهی خود بیافزاییم و راضی نشویم هر غذایی را وارد معده خود کنیم؛ در مورد آن غذا کنکاش کنیم و اگر دیدیم حلال و طیب است استفاده کنیم که نه تنها روح و جسم خودمان بلکه تمام جامعه پاک خواهد شد.

و سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

------------------------

گزارش: الهام شهابی

------------------------

انتهای پیام/89001/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول