اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست‌ دامپزشکی راور:

آموزش بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های دامی است

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: نخستین قدم پیشگیری از بیماری تب کیو‌، آموزش افرادی است که مستقیم با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند.

آموزش بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های دامی است

علیرضا اسلامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در راور اظهار داشت: تب کیو ‌بیماری قابل انتقال بین انسان و دام است که انتقال بیماری به انسان به ویژه از گاو، گوسفند و بز اهمیت دارد، این بیماری غالباً در حیوانات یک عفونت بدون علائم بالینی مشخص ایجاد می‌کند، اگر چه گاهی منجر به سقط جنین‎های طولانی در گله‌ها و گاهی بیماری توأم با پنومونی و تورم نای می‌شود.

وی گفت: این بیماری یک بیماری شغلی بوده به طوری که عمده موارد بیماری در دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و به‌ طور کلی افرادی که با دام و فرآورده‌های دامی سروکار دارند، رخ می‎دهد و حیوانات اهلی به ‌ویژه گاو، گوسفند و بز، حیوانات خانگی بالاخص گربه، حیوانات وحشی و حیوانات آزمایشگاهی از جمله منابع انتقال عفونت به انسان محسوب می‎شوند.

اسلامی تصریح کرد: انتشار وسیع میکروب در محیط موجب می‎شود که انتقال از راه تنفسی و توسط ذرات ریز‌گرد و غبار‌آلوده به باکتری به ویژه در اطراف دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها، کارگاه‎های فرآوری پوست، پشم و روده صورت گیرد و به عنوان مهم‌ترین راه‌های انتقال آلودگی به انسان باشند.

وی مصرف شیر و لبنیات خام آلوده، تماس با ادرار و مدفوع حیوانات آلوده، گوشت و خون حیوانات بیمار را از دیگر منابع و روش‌های انتقال آلودگی به انسان نام برد و افزود: علائم بیماری در انسان با آغاز ناگهانی تب بالا، خستگی و کوفتگی، دردهای عضلانی، لرز و تعرق، سردرد و نشانه‌های عمومی ناخوشی و بی‌اشتهایی در برخی بیماران سرفه‌های خشک و کوتاه همراه با التهاب ریه همراه است. 

سرپرست شبکه دامپزشکی راور ابراز داشت: نخستین قدم در مورد پیشگیری از بیماری را با توجه به شغلی بودن بیماری، آگاهی دادن به افرادی دانست که از نظر شغلی مستقیم با دام و فرآورده‌های دامی سر و کار دارند‎.

وی استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر دستکش، ماسک، کلاه، عینک، چکمه و لباس سرتاسری‌ دفن جفت‌، مایعات و پرده‌های جنینی‌، جنین‌های سقط شده به روش مناسب‌ در اماکن نگهداری و پرورش گوسفند و بز و مصرف شیر و فرآوده‌های لبنی پاستوریزه را از دیگر اقدامات پیشگیری این بیماری خطرناک برشمرد.

انتهای پیام/2446/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول