اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار همدان مطرح کرد

نابودی طبیعت زیبای گنجنامه به اسم جذب گردشگر

استاندار همدان گفت: طبیعت زیبای گنجنامه را به اسم جذب گردشگر دستکاری کردیم و در واقع این منطقه زیبا نابود شد.

نابودی طبیعت زیبای گنجنامه به اسم جذب گردشگر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ششمین ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استان همدان پیش از ظهر امروز با حضور استاندار همدان، معاون برنامه‌ریزی استاندار، فرمانداران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فرماندار نهاوند به ارائه گزارشی از وضعیت معادن شهرستان پرداخت و گفت: در شهرستان نهاوند تعداد 36 معدن وجود دارد که 26 مورد فعال و 10 معدن نیز غیر فعال هستند.

مجتبی مولوی با بیان اینکه 21 واحد صنایع معدنی در شهرستان نهاوند فعالیت می‌کنند تصریح کرد: در چند هفته اخیر با پیگیری‌های انجام شده چهار واحد از معادن غیر فعال شهرستان فعال شدند.  

وی ادامه داد: 17 درصد از سرمایه‌گذاری‌های بخش معادن استان در شهرستان نهاوند بوده که نهاوند رتبه دوم سرمایه‌گذاری بخش معادن استان را به خود اختصاص داده است.

فرماندار نهاوند با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند با تولید 2 میلیون تن مواد معدنی در سال رتبه دوم تولیدات معدنی استان را کسب کرده است ابراز داشت: در بخش معدن شهرستان 308 نفر اشتغال ایجاد شده که شهرستان نهاوند رتبه سوم اشتغالزایی در بخش معادن استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها پروانه بهره‌برداری معادن را برای پرداخت تسهیلات پذیرش نمی‌کنند اضافه کرد: برای حل مشکلات معادن و فروش مواد معدنی در خود شهرستان‌ها نیازمند تشکیل نظام صنفی معادن هستیم. 

*رهاسازی یک تن مواد منفجره در یک واحد معدنی در نهاوند

مولوی بیان داشت: یک شرکت آتش‌باری در یک واحد معدن در شهرستان نهاوند بیش از یک تن مواد منفجره را ظزف یک ماه گذشته در این معدن رها کردند و هیچ پاسخی هم به پیگیری‌ها نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در سطح استان 32 نقطه امیدبخش در حوزه معادن وجود دارد اذعان کرد: دو نقطه امیدبخش فیروزان و اوشوند در شهرستان نهاوند قرار گرفته که برای بررسی وضعیت این دو نقطه امیدبخش شهرستان نیازمند کارشناس معدن است.

فرماندار نهاوند گفت: سرمایه‌گذاری غیر بومی در برخی موارد ایجاد التهاب و مشکلات قومی و محلی کرده و این مسائل را می‌توان با سرمایه‌گذاری بومی حل کرد.

همچنین در ادامه این جلسه فرماندار تویسرکان با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان 18 معدن با پروانه بهره‌برداری وجود دارد اظهار داشت: معادن شهرستان برای تعداد 153 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

حسین علی شرکایی افزود: از معادن شهرستان 634 هزار تن در سال استخراج و بیش از 17 میلیون تن ذخیره معادن در شهرستان تویسرکان است.

وی اضافه کرد: در شهرستان تویسرکان یک واحد معدن دارای مشکلات زیست‌محیطی بوده و یک مورد هم با اهالی منطقه مشکلاتی دارد.

فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی در بخش معادن بسیار سودآور است تصریح کرد: یک واحد صنایع جانبی در شهرستان با اشتغالزایی 10 نفر به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی ابراز داشت: ایجاد تعاونی معدن‌کاران، پرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد صندوق قرض‌الحسنه معادن و صدور مجوز بهره‌برداری معادن به شرط ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند راهکاری مناسب برای توسعه بخش معادن باشند.

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بانک‌ها به علت عدم ضمانت اجرایی از پذیرش پروانه بهره‌برداری به عنوان وثیقه امتناع می‌کنند گفت: در راه‌اندازی نخستین واحد سنگ‌بری سخت در تویسرکان باید از ماشین‌آلات خوب و استاندارد استفاده شود.

*فعالیت 104 واحد معدن غیر فعال در همدان

سعید سیاری افزود: در سطح استان 104 واحد معدن غیر فعال داریم که 21 پرونده به علت عدم اجرای تعهدات برای لغو پروانه آماده شدند.

همچنین نعمت الله حقیقی رئیس نظام مهندسی معدن همدان با بیان اینکه طرحی را برای احداث موزه معدن در دست اقدام داریم ابراز داشت: موزه معدن همدان در چهار بخش موزه کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، آموزش و راه‌اندازی مرکز تحقیقات، نمایش ماشین‌آلات بخش معدن و ایجاد واحدهای فرآوری احداث خواهد شد. 

در ادامه این جلسه استاندار همدان با بیان اینکه شرکت‌های بومی برای اخذ پروانه بهره‌برداری در اولویت قرار دارند اظهار کرد: در بخش معادن باید از ماشین‌آلات خوب استفاده کرد تا از تخریب سنگ‌ها در برش جلوگیری شود.

علی‌محمد آزاد با اشاره به اینکه همدان جزو استان‌های با شرایط ویژه است تصریح کرد: همدان را باید در بحث گردشگری خوب حفظ کرد.

وی ادامه داد: طبیعت زیبای گنجنامه را به اسم جذب گردشگر دستکاری کردیم و در واقع این منطقه زیبا نابود شد.

استاندار همدان اضافه کرد: در ایجاد ساختارها باید نگاه‌ها همه جانبه باشد برای مثال در همدان آن قدر چاه آب حفر شد که آب نداریم و به دنبال پلمب چاه‌ها هستیم و آسیب‌های کمبود آب 20 سال دیگر مشخص خواهد شد.

استاندار همدان در پایان گفت: ایجاد موزه آب و معدن در همدان خوب است اما باید با نگاه همه‌جانبه ایجاد شوند.

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول