اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای افزایش جمعیت گردشگر

ساخت صنایع دستی به گردشگران نشان داده شود

اصفهان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: یکی از راه‌های جذب گردشگران خارجی نشان دادن نحوه ساخت صنایع دستی به آنها است.

ساخت صنایع دستی به گردشگران نشان داده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیروس شفقی ظهر امروز در نشست تخصصی اصفهان_گردشگری، چالش‌ها و فرصت‌ها که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، اظهار داشت: از زمانی که ناصرالدین شاه از اصفهان بازدید کرد از وجود 200 صراف در بازار اصفهان تعریف کرد که این نشان می‌دهد اصفهان یک هزار سال گذشته نیز به عنوان یک شهر گردشگری مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان گذشته هر شهری بنا بر عملکردشان شهرت پیدا می‌کرد، افزود: به عنوان مثال شهر قم به شهر زیارتی و کرج به صنعتی معروف بود و اصفهان در آن زمان به شهر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرت داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: به دلیل کمی بارش باران در یک صد سال گذشته 125 میلی لیتر کاهش داشته که همین امر یکی از دلایلی است که بر کمی میزان گردشگر نیز اثر داشته است.

شفقی با بیان اینکه در سال یک هزار و 350 آثار تاریخی ثبت شده 123 اثر بود، اضافه کرد: اکنون این آمار چیزی حدود 336 اثر یعنی بناهای ناشناخته‌ای که میراث فرهنگی از آن آگاهی نداشت شناسایی و به ثبت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به بحث گردشگری در ایران گفت: در گذشته گردشگران با اهدافی به ایران می‌آمدند که یکی از آنها به ویژه در دوران صفوی سیاسی، تجاری و مذهبی بوده است و یکی دیگر از این موارد موقوفاتی بوده که هنوز هم ادامه دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه بنا بر سیاست‌هایی توریست کمتری به ایران وارد می‌شود، تاکید کرد: این در حالی است که کشور ایران دارای چهار فصل است و می‌تواند 12 ماه سال از حضور توریست برخوردار باشد.

این اصفهان شناس به دیگر ویژگی‌هایی که استان اصفهان در مورد جذب توریست دارد، اشاره و اضافه کرد: در استان اصفهان دو گروه کوچ‌نشین بختیاری و قشقایی‌ها زندگی می‌کنند که تماشای نحوه زندگی این‌ها برای توریست‌ها جذاب است به علاوه اینکه در این استان محله‌های قدیمی مانند جوی‌آباد و یهودی‌نشین مانند جلفا نیز وجود دارد.

وی در مورد صنایع دستی اصفهان ادامه داد: تاریخچه صنایع دستی به دوره شاه عباس و زمانی که دستور داد تا تمام هنرمندان از سراسر کشور را در اصفهان جمع کنند و 33 کارگروه تشکیل داد که نام 33 کارخانه عصر صفوی را به خود گرفت، برمی‌گردد.

شفقی نخستین قانون بیمه در ایران را در همین‌جا دانست و یادآور شد: شاه عباس در همین زمان دستور داد تا از کار افتادگان و بیماران این کارگروه‌ها تا پایان عمر حقوق دریافت کنند و از مریض خانه دربار استفاده کنند که این اتفاق در 400 سال گذشته بی‌نظیر است.

وی عنوان کرد: در مورد صنایع دستی در اصفهان که از کیفیت بالایی برخوردار هستند باید زمینه‌ای ترتیب داده شود تا نحوه ساخت آنها به گردشگران و توریست‌ها نشان داده شود تا بدانند این آثار کار دست و نه ماشین است.

استاد دانشگاه اصفهان متذکر شد: یکی از راه‌های فروش صنایع دستی تبلیغات و معرفی محصولات است که متاسفانه در این زمینه کار چندانی صورت نمی‌گیرد.

شفقی در پایان اذعان داشت: از سال 76 ایجاد یک وزارتخانه مطرح شده، اما هیچ یک از مسئولان به این پیشنهاد توجه نداشته و امیدواریم که این وزارتخانه در آینده در اصفهان احداث شود.

انتهای پیام/63007/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول