اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصلحی مطرح کرد

سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد تومانی در حوزه گردشگری اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حوزه گردشگری بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان در پهنه استان اصفهان و در قالب 101 پروژه در منطقه نمونه گردشگری سرمایه‌گذاری شده است.

سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد تومانی در حوزه گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی چهارشنبه شب در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تلاش حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یک محور توسعه است، اظهار کرد: کشور ایران در حال حاضر وضعیت خوبی برای توسعه گردشگری دارد و گردشگران ورودی وقتی فضای آرامش و دوستی را در داخل کشور می‌بینند، می‌توانند به عنوان معرف در مجامع جهانی تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه در کشور ما باید روی کارکردهای سیاسی و فرهنگی تاکید کنیم، افزود: گردشگری به وحدت ملت‌ها بسیار کمک می‌کند، چرا که مبنای آن بر اساس تعامل و دوستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: البته ما در حوزه سیاسی در شرایطی هستیم که این ذهنیت نادرست و نیز ایران هراسی در بین کشورها برای ایران وجود دارد و ما باید این ذهنیت و مناقشات سیاسی را برطرف کنیم و برای این تغییر دیدگاه باید تلاش کرد.

وی تاکید کرد: تا حدودی گردشگران همین آرامش عمومی و اجتماعی را که می‌بینند، انتقال می‌دهند و این امر موثر است.

85 درصد گردشگران خارجی از سرویس‌‌دهی راضی بودند

مصلحی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم در تمامی سرویس‌های گردشگری در حوزه اقامت، پذیرایی، اطلاع‌رسانی و اماکن تاریخی را استخراج کنیم، گفت: بیش از 85 درصد گردشگران از سرویس‌دهی و برخورد پلیس و خدمات شهری راضی بودند و 95 درصد افرادی که با ذهنیت منفی وارد ایران شده بودند با ذهنیت مثبت به کشورشان بازگشتند.

وی ضمن انتقاد از اینکه در حوزه بازاریابی و تبلیغات و نیز دیپلماسی خارجی باید در حوزه گردشگری کار شود و دیپلماسی گفت‌وگو بهتر جواب می‌دهد، افزود: بیشتر کسانی که ایران را انتخاب می‌کنند نه از روی تبلیغات رسانه‌ای که توسط تعریفات سایر گردشگران و دوستانشان انتخاب کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در هر مکانی باید بر اساس منابع موجود باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه امروز در حوزه برنامه استراتژیک تاکید بر این است که هرکس در هر برنامه‌ای می‌خواهد پایه‌ریزی کند، بر اساس منابع سرمایه‌گذاری کند، گفت: در اصفهان منابع موجود در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است و محور توسعه نیز باید در همین راستا سرمایه‌گذاری شود.

102 رشته صنایع دستی اصفهان مهر اصالت دارند

وی در بخشی از صحبت‌های خود در زمینه حوزه صنایع دستی افزود: 370 رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که 196 رشته آن فقط در اصفهان است و سازمان جهانی یونسکو در ارزیابی‌های خود 252 رشته را مهر اصالت زده است که 102 رشته آن در اصفهان مهر اصالت گرفته است.

مصلحی اظهار کرد: در صنایع دستی نیز 35 رشته به ثبت ملی رسیده است که ما درصدد هستیم بقیه آثار را هم به ثبت ملی برسانیم، چرا که قابلیت ثبت ملی را دارد و در حال حاضر نیز دو رشته زری‌بافی و مخمل‌بافی که مهد آن اصفهان و کاشان است، برای ثبت جهانی آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 9 هزار کارگاه صنایع‌دستی و 14 هزار هنرمند صنایع‌دستی مشغول به کار و از این راه ارزتزاق می‌کنند، افزود: در راستای کمک‌های حمایتی هزار و 712 نفر به تامین‌ اجتماعی معرفی شدند.

چهار تعاونی فعال صنایع دستی در اصفهان وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: 6 هزار و 102 نفر نیز  کارت و جواز پروانه تولید و کارگاه و 872 کارگاه و چهار شرکت تعاونی فعال صنایع دستی در استان اصفهان فعال است.

وی ادامه داد: در کل حوزه آموزشگاه‌ها مجاز به مجوز توسعه و ترویج صنایع‌دستی هستند، چنانکه یک هزار و 618 نفر در حال آموزش و اوقات فراغت دانش‌آموزان دبیرستانی را سازماندهی می‌کنند.

3091 نفر تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند

مصلحی بیان کرد: همچنین در راستای حمایت‌های ویژه، تسهیلات مشاغل خانگی در اختیار افرادی است که در همکاری با بازار و استادکاران هستند و 3 هزار و 91 نفر از این تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کردند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در زمینه میراث فرهنگی گفت: 20 هزار و 145 اثر تاریخی در اصفهان داریم که در هیچ استانی چنین قابلیت و سرمایه‌ای وجود ندارد، اما مهمترین مشکل در مجموعه اصفهان کمبود اعتبارات برای پوشش دادن همه مکان‌های تاریخی است، چنانکه ما با وجود این منابع مالی می‌توانیم آثار تاریخی را مرمت کنیم و در حوزه ملی اعتبارات باید به حدی باشد که ما پاسخگوی همه آنها باشیم.

حفظ بناهای تاریخی مهمتر از ایجاد جاذبه گردشگری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی از مردم و رسانه‌ها عنوان می‌کنند که چرا برخی از آثار تاریخی هنوز در حصار داربست‌ها است، گفت: ما در اصفهان با برخی بناها با قدمت هفت‌هزار سال همانند تپه‌های سیلک و نیز برخی از بناهای 400 ساله در حال تخریب روبرو هستیم که در شرایط ایستایی خوبی نیستند، چنانکه با باز کردن داربست از یک نقطه باید نقطه دیگر را داربست زد.

وی در مورد اظهار نظر برخی از مسئولان شهری گفت: برخی در خصوص میراث فرهنگی و آثار تاریخی کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند و این در حالی است که کار پیمانکاری با کار کارشناسی در حوزه میراث فرهنگی فرق دارد و لازم است که هر گونه اقدامی ابتدا در دستورکار میراث فرهنگی و مشورت با اساتید دانشگاهی قرار گیرد و سپس دستور کار قطعی صادر شود.

مصلحی خطاب به برخی از این دسته مسئولان افزود: ای کاش در حوزه ملی و استانی در بودجه‌ریزی حوزه میراث فرهنگی به تاریخ و تمدن فرهنگ آن استان توجه می‌شد و سپس تقسیم بودجه صورت می‌گرفت.

سبقه تاریخی هر شهری باید در بودجه‌ریزی‌ها لحاظ شود

وی افزود: در حوزه افکار عمومی میراث فرهنگی متهم به این می‌شود که به خوبی کار انجام نمی‌شود، اما کار با تمام وجود در این حوزه صورت می‌گیرد و جا دارد که استان اصفهان در حوزه اعتبارات ملی و استانی ویژه دیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 44 هزار و 154 اثر مغفول در اصفهان شناسایی شده است، گفت: باید بیشتر در حوزه گردشگری خارجی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها تلاش کنیم.

اصفهان پس از مشهد در حوزه سرمایه‌گذاری رتبه دوم را دارد

وی تاکید کرد: در حوزه گردشگری بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان در پهنه استان اصفهان و در قالب 101 پروژه در منطقه نمونه گردشگری هتل آپارتمان‌ها، کمپینگ و احیاء خانه‌های تاریخی سرمایه‌گذاری شده است.

مصلحی افزود: طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان انجام شده است، اما در استان خراسان رضوی درصد بالایی سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و هتل‌ها انجام شده است و ما باید ظرفیت‌ها و هتل‌ها و زیر ساخت‌ها را افزایش دهیم و اصفهان پس از مشهد در رتبه دوم این جایگاه سرمایه‌گذاری قرار دارد.

وی اضافه کرد: مشهد شهری با قابلیت گردشگری مذهبی است و حداقل هر سال بین ده تا 12 میلیون گردشگر ثابت دارد و سرمایه‌گذاری در آن بیشتر جواب می‌دهد.

ایران در شرایط تحریم تبلیغی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص این نقل قول که گفته می‌شود چرا درهای حوزه گردشگری خارجی قفل شده است، افزود: جو سیاسی حاکم بر این قضیه دامن می‌زند، چنانکه شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای ایران که جنبه تبلیغی دارد، مورد تحریم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه البته در این خصوص سایت هفت زبانه‌ای راه‌‌اندازی شده است که در حوزه بازاریابی و تبلیغات گردشگری فعال است، ادامه داد: این سایت قابلیت فعال شدن به تمام زبان‌های دنیا در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری را دارد و اکنون سه زبان جدید در دست مطالعه است.

مصلحی در ادامه نشست خبری خود به خانه‌های تاریخی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: برخی از این خانه‌های تاریخی منحصر به فرد و به ثبت ملی رسیده‌اند.

میراث فرهنگی توانایی تامین بودجه خرید همه خانه‌های تاریخی را ندارد

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که بعد از ثبت این مکان‌ها از آنها حفاظت کند، هر چند برای چنین مکان‌هایی باید زمینه سرمایه‌گذاری به عنوان مراکز اقامتی و تفریحی استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: باید برای حفظ برخی از خانه‌های تاریخی آنها را خریداری کرد، اما سازمان میراث فرهنگی خود نمی‌تواند همه این خانه‌ها را خریداری کند و باید اعتبارات لازم باشد تا بتوان آن را عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه 45 درصد از اعتبارات اختصاص یافته برای خانه‌های تاریخی هزینه شده است، افزود: 10 خانه مهم و تاریخی در شهر  اصفهان برای تغییر کاربری و تشویق سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی شده است.

میراث فرهنگی را بیشتر از خودم دوست دارم

مصلحی در لابه‌لای صحبت‌های خود در دفاع از میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: میراث فرهنگی را بیشتر از خودم دوست دارم و در تاریخ اصفهان دوست ندارم که در مورد من قضاوت کنند که میراث فرهنگی پشت مدیریت آقای مصلحی متوقف شد.

وی در خصوص فعالیت صدا و سیما و معرفی فعالیت‌های میراث فرهنگی گفت: صدا و سیمای اصفهان در قبال خانه تاریخی که دریافت کرده‌اند برای سازمان میراث فرهنگی مستندات خوبی از فضای خانه‌های تاریخی،صنایع دستی اصفهان تهیه کرده‌اند اما باز هم همین مقدار معرفی هم کم است.

گردشگران اصفهان بیشتر قشر فرهنگی و پژوهشی هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص گردشگران خارجی گفت: از اصفهان بیشتر گردشگرانی دیدن می‌کنند که از جنوب شرق آسیا و اروپا و قشر فرهنگی و پژوهشی و قشر میان‌سال هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان شیب ملایم گردشگری  پیدا کرده است، گفت: در این چند ماهه اخیر گردشگران زیادی از اصفهان و آثار تاریخی بازدید کرده‌اند.

مناقشات دو دستگاه اجرایی نباید مانع گروکشی یک اثر تاریخی شود

مصلحی در خصوص ارگ جهان نما و تعهدات خراب کردن طبقه آخر آن گفت: ما نباید ظرفیت‌های استان را بخشی نگاه کنیم و این یک فرصت است که همه باید برای ماندگاری به آن بپردازند نه این که روبه‌روی هم قرار بگیرند.

وی در خصوص آخرین گزارشات از ارگ جهان نمای اصفهان تصریح کرد: از فضایی که باید برداشت شود یک ستون باقی مانده است که اگر عزمی باشد، کار به راحتی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در واکنش به صحبت‌های نایب رئیس شورای شهر که گفته است ما 2 میلیارد تومان از میراث فرهنگی و استانداری می‌خواهیم، که ندادند، افزود: ما با یک اثر تاریخی روبرو هستیم و نباید تحت شعاع مناقشات بین دو دستگاه اجرایی قرار گیرد و این گروکشی‌ها منطقی نیست.

وی در خصوص تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بخصوص برای مساجد و از جمله در مسجد جامع عتیق گفت: سال گذشته اعتبارات خوبی برای خرید تجهیزات اختصاص پیدا کرد که در این خصوص وسایل خریداری شد و امسال این مسجد مجهز به این تجهیزات می‌شود.

مصلحی در خصوص تغییر رویکرد خود نسبت به شهرداری در پروژه امام علی(ع) گفت: برای ثبت جهانی مسجد جامع عتیق تلاش زیادی کردیم تا به ثبت جهانی برسد، چرا که به دلیل ساخت این پروژه که از جلوی این مسجد جامع رد می‌شد این اثر در مجمع سن‌پترزبورگ برگشت خود که در نهایت با رایزنی‌ها و ارائه نقشه این پروژه و از همه مهمتر تعهدات در خصوص رعایت حریم و نیز مصالح به‌کارگیری شده در میدان امام علی(ع) این پرونده از خروج درآمد و به ثبت جهانی رسید.

وی با انتقاد از رسانه شهرداری در خصوص یک جانبه انعکاس دادن اخبار در حوزه میراث فرهنگی و شهرداری تصریح کرد: میدان امام علی(ع) یک اثر با ارزشی است، ضمن اینکه تاکید داریم وقتی شهرداری می‌خواهد در بافت تاریخی حرکت کند، با همان فرم و سبک و سیاق خود باز آفرینی کند که البته در این پروژه رعایت و جای تقدیر داشت هر چند در زمینه عبور مترو از زیر میدان امام(ره) و نقش جهان کوتاهی شده است.

هیچ اثر ثبتی در پروژه امام علی(ع) تخریب نشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص اینکه آیا در پروژه امام علی(ع) اثر تاریخی هم خراب شد، گفت: در حفاری‌ها و یا احیای یک اثر تاریخی ثبتی هم خراب نشد، ضمن اینکه اگر ادعایی وجود دارد، باید دید اثر در چه برهه تاریخی بوده و چه کسی ارزش‌گذاری کرده است.

وی تاکید کرد: در بافت تاریخی برخی فضاها می‌توانند فرسوده باشندکه البته ما با تخریب مخالف نیستیم اما بافت تاریخی ثبت شده را اجازه تخریب نمی‌دهیم.

18 میلیارد تومان بودجه موزه اصفهان فدای مناقشات شد

مصلحی در مورد موزه اصفهان گفت: میراث فرهنگی با سازمان مسکن و شهرسازی بر سر زمینی در خیابان فرایبورگ توافق کرد، اما این پروژه هم باز بین مناقشات شهرداری و مسکن و شهرسازی گیر افتاد در حالی که می‌توانستیم با تسهیلات اختصاصی برای این پروژه 18 میلیارد تومان برای سازمان میراث فرهنگی جذب کنیم که به نوعی این پروژه فدای سیاسی‌کاری شد.

وی در خصوص آخرین مرمت‌های باغ موزه چهلستون گفت: چهلستون از جمله مکان‌های دیدنی پر بیننده است و بخش کف‌سازی و سرویس‌بهداشتی آن باید توسعه پیدا می‌کرد که اکنون انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه تزئینات و نقاشی تالار در حال انجام است و در صورت رسیدن اعتبارات سایر نقاط همچون سقف مرمت می‌شود.

مخالف مدیریت چندگانه هستیم

وی در خصوص مدیریت‌های چندگانه گفت: این مدیریت‌های چندگانه در کارگروه فرهنگی تاثیرگذار است، چنانکه اگر کاری درست انجام نشود، عواقب بدی ایجاد می‌شود و لازم است هر تصمیمی با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود که همانند ساخت در غیر کارشناسی یک در مسجد جامع توسط اوقاف به تخریب و برخورد قانونی نکشد.

کاوش‌های تپه اشرف به دلیل نبود اعتبار متوقف شد

مصلحی در مورد نیمه تمام ماندن کاوش‌ها در تپه اشرف گفت: در زمان مدیریت قبلی میراث فرهنگی این اطمینان داده شده بود که با آغاز به کار تامین اعتبار کامل شود و این در حالی بود که پس از آغاز به کار چند فصل از این پروژه انجام و تامین اعتبار و درواقع تپه اشرف به دلیل نرسیدن اعتبارات متوقف شد.

وی تصریح کرد: نگاه آن زمان این بود که این تپه مسقف و کار انجام شود، چرا که یا نباید باستان‌شناسی شود و یا اگر شد باید کامل انجام شود که مورد سوء استفاده واقع نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: پس از این تغییرات اولویت‌ها عوض شد و در حوزه منطقه‌ای ترجیح داده شد که آنچه در منظر عمومی است، فعلا حفظ شود.

انتهای پیام/63012/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول