اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اخلاق اسلامی:

شیعه حافظ سنت پیامبر است/حوزه‌های علمیه برابر انحرافات قد علم کنند

استاد و مدرس اخلاق اسلامی با بیان اینکه شیعه تاکنون حافظ سنت پیامبر و مروج احادیث ناب بوده است، گفت: حوزه‌های علمیه باید در برابر انحرافات قد علم کنند.

شیعه حافظ سنت پیامبر است/حوزه‌های علمیه برابر انحرافات قد علم کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، آیت‌الله عباس کعبی عصر امروز در یادواره شهدای تاکستان حفظ اسلام ناب برابر حکومت‌های فاسد بنی‌امیه و بنی‌عباس را جزو کارهای مهم امام صادق(ع) در دوران حیات ایشان دانست و اظهار داشت: امام صادق(ع) این کار را از طریق احیای سنت پیامبر به انجام می‌رساند که حتی در این دوران علمای اهل سنت نیز در قبول احکام به امام صادق(ع) اعتقاد پیدا کرده بودند.

کعبی افزود: حفظ اسلام در قبال انحراف‌های متعدد فرقه‌ای، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، معتزله، کیسانیه، چهار امامی‌ها و زیدیه جزو اهداف زندگانی امام صادق(ع) بوده است و این امام بزرگوار با بیان اسلام ناب در برابر منحرفان ایستادگی می‌کردند.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال مکتب اسلامی به نسل جوان، بیان کرد: امروزه حوزه‌های علمیه و علمای دین به عنوان مرزبانان مکتب جعفری باید در مقابل مکاتب و فرقه‌های انحرافی، بدعت‌ها و گمراهی‌ها قد علم کرده و مقابله کنند؛ چراکه معنویت بدلی امروزی در قالب مکتب‌های انحرافی عرفانی رواج یافته است و روحانیان باید مردم را با فضایل ائمه اطهار(ع) آشنا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ اسلام در برابر سیاست دوران حکومت‌های فاسد و مقاومت در قبال حکومت‌ها را جزو سلوک اجتماعی امام صادق(ع) برشمرد و افزود: امام صادق(ع) همچنین اطاعت از حکومت جاعل را دارای حرمت می‌دانست و علاوه بر ایفای نقش هدایت‌گونه نسبت به انقلاب و قیام‌های دوران خویش، رفتار عاقلانه را به انقلابیان سفارش می‌کرد.

کعبی با اشاره به تأیید انقلاب زید بن علی از سوی امام صادق(ع) ابراز داشت: یکی از دلایل این تأیید آن بود که امام صادق(ع) «زید ابن علی» را همواره دعوت‌کننده به خدا می‌دانست که در صورت پیروزی به عنوان شاخص برای انقلاب اسلامی قرار می‌گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با هدایت‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری زمینه‌ساز تشکیل حکومت جهانی شده است، بیان داشت: انقلاب اسلامی امروز به شاخصی برای حرکت ملت‌های مستضعف و بیدار در جهان و نمادی از اصلاح سیاسی مورد نظر امام صادق(ع) تبدیل شده است.

کعبی عنوان کرد: ذکر احادیث سیاسی، اجتماعی و فضایل اهل بیت(ع) در عصر خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس ممنوع شده بود؛ به گونه‌ای که برخی صحابه اسلامی به علت نقل حدیث رسول‌الله طبق فرمایش قرآن کریم شلاق زده می‌شدند.

وی با بیان اینکه منع حدیث پیامبر اسلام تا زمان عمرابن عبدالعزیز تا سال 99 هجری ادامه پیدا کرد، یادآور شد: البته مدت حکومت وی نیز تنها دو سال بود و خلیفه بعدی نیز به دستور این خلیفه اموی عمل نکرد و نقل احادیث دوباره منع شد.

استاد و محقق علوم دینی عنوان کرد: در تاریخ خلفا نقل شده است که احادیث پیامبر برای نخستین بار در سال 148 هجری قمری و در سال شهادت امام صادق(ع) بازگو شده که البته تا آن زمان کسی حق تبیین و نقل حدیث پیامبر(ص) را نداشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اذعان داشت: تدوین قرآن و سنت پیامبر، مشاوره به سران حکومت و کادرسازی برای اسلام جزو مأموریت‌های کلان مورد توجه امیرالمؤمنین پس از ارتحال رسول اکرم(ص) و پیشامد حوادث بود که حضرت به آن‌ها توجه داشت و کاهش خفقان حکومت بنی‌امیه نیز در گسترش فرهنگ شیعی ذکر حدیث تأثیرگذار بوده است.

کعبی عنوان کرد: گسترش نشر احادیث در دوران امام صادق(ع) به اندازه‌ای بود که تعداد قابل توجهی از افراد با آیین‌های مختلف نیز به فقه امام صادق عمل کرده و به این ترتیب امام با این اقدام سنت پیامبر را احیا کرد.

وی بیان کرد: همچنین سنت پیامبر به وسیله شاگردان امام صادق(ع) پس از ارتحال ایشان نیز با فعالیت 900 حلقه درسی در مسجد کوفه ادامه یافت و حوزه امام همام از مدینه به کوفه منتقل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شاگردان امام صادق(ع) همچنین در کتب اربعه شیعه، اصول کافی، تحقیق و استبصار شیخ طوسی، شیخ کلینی و شیخ صدوق به تداوم راه و مکتب اسلامی پرداختند و حدیث شیعه را که امتداد حدیث پیامبر و متناسب با قرآن کریم است، تداوم بخشیدند.

کعبی با بیان اینکه شیعه تاکنون حافظ سنت پیامبر اسلام بوده و مذهب جعفری بر جای مانده از امام صادق(ع) مشق امروز شیعیان است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) هنگامی که برای احیای سنت رسول الله فرصتی پیدا کرد، با هدایت استعداد‌ها به نقل احادیث شیعی در کتاب‌های معتبر روی آورد و 38 هزار حدیث از امام صادق(ع)، 9 هزار حدیث از امام باقر(ع) و 500 حدیث از امام هادی برای هدایت ملت‌ها بر جای مانده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تاکنون تنها یک مسند 43 جلدی از ائمه اطهار چاپ شده است، افزود: مسند مخصوص امام صادق بالغ بر 23 جلد است؛ در حالی که شیعه تا پیش از زمان امام صادق(ع) با فقه کمتر آشنا بوده و از زمان امام صادق(ع) فقه به صورت جدی ترویج یافته است.

کعبی ادامه داد: در عرصه حج و انجام مناسک آن نیز برای نخستین بار سنی‌ها احکام انجام این اعمال را از کتب شیعه آموختند و به همین دلیل در حال حاضر تفاوت‌های آن‌چنانی در احکام و مناسک حج بین قشر شیعه و سنی وجود ندارد.

انتهای پیام/77005/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول