اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سهم ناچیز معدن‌کاران از ثروت‌های خدادادی کوهبنان

حق مردم کوهبنان است که مسئولین با بازدید از معادن ذغال‌سنگ ‌به اوضاع نابسامان کارگران رسیدگی کرده و با تدبیر خود زمینه‌های امید، آسایش و رضایتمندی کارگران را فراهم کنند.

سهم ناچیز معدن‌کاران از ثروت‌های خدادادی کوهبنان

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، وجود معادن غنی در هر کشور زمینه‌ساز خودکفایی و پیشرفت آن و به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد است و ایران نیز سرشار از این معادن غنی است که بخش عمده‌ای از این معادن در قطب معدنی کشور یعنی استان کرمان و بیشتر در شهرستان‌های کوهبنان، زرند و راور واقع شده است.

خبرنگاران به عنوان منبع اطلاعات و اخبار در هر منطقه‌ای همواره دغدغه خدمت به مردم و برطرف شدن معضلات اجتماع را در دستور کار خود دارند.

در همین زمینه خبرنگار فارس در کوهبنان طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور جدید نسبت به طرح مشکلات کارگران در این شهرستان و سئوالاتی که چندین سال است در ذهنش نقش بسته پرداخته که به آن‌ها اشاره می‌شود.

وی در این نامه خطاب به رئیس جمهور حجت‌الاسلام حسن روحانی بیان داشته است از جمله معادن غنی و با ارزش معادن ذغال‌سنگ همکار، چشمه پودنه، پابدانای جنوبی، کمسار، هشونی و معدن 12 و 14، تونل چهار و ... در شهرستان کوهبنان هستند که کارگران از جان گذشته در عمق 570 متری زمین برای تأمین معاش خود و خانواده مشغول استخراج ذغال هستند و این در حالی است که با پذیرفتن خطرات، فارغ از هرگونه امکانات رفاهی، پزشکی، ورزشی و ... گاهی اوقات فقط زیر آوار رفتن را هدیه گرفته‌اند.

کارگری که پس از سال‌ها تلاش در محیط ناامن، نمناک و خطرناک معادن ‌در آستانه ‌بازنشستگی توأم با بیماری‌های جسمی و ریوی قرار گرفته است‌، آیا باید از حقوق، مزایا و تمام امکانات رفاهی‌، درمانی و ...‌ خود محروم شود و پزشکان متخصص و داروخانه‌ها از قبول دفترچه‌ بیمه‌ این کارگران خودداری کنند.

آیا باید بزرگ‌ترین مجتمع ورزشی جنوب‌شرق کشور که برای رفاه و سلامتی کارگران معادن بخش طغرالجرد شهرستان کوهبنان و بلکه کارگران شرکت ذغال‌سنگ استان کرمان و خانواده آنان ضروری است‌، پس از صرف میلیاردها تومان حدود 16 سال نیمه‌تمام به حال خود رها شود.

آیا احداث راه‌آهن زرند به کوهبنان برای حمل ذغال‌سنگ و رفاه حال مردم شمالی‌ترین نقطه استان کرمان در مرز استان‌های یزد و خراسان جنوبی ‌پس از 30 سال همچنان باید ابتر بماند در حالی که بسیاری از پل‌ها و زیر‌سازی این مسیر انجام شده‌ است.

‌صدها سؤال دیگر که تاکنون کسی ‌جوابی به آنها نداده است و به یقین اگر برخی از مسئولان ‌خود در این مکان سکونت داشتند یا از همین قشر‌ مردم رنج کشیده ‌بودند، اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد‌.

حق این مردم است که رئیس جمهور با حضور در شهرستان کوهبنان و بازدید از معادن ذغال‌سنگ ‌به اوضاع نابسامان کارگران رسیدگی کرده و با تدبیر خود زمینه را مساعد کند تا زمینه‌های امید، آسایش و رضایتمندی کارگران معادن‌ و در نهایت پیشرفت در عرصه اقتصاد کشور که آرزوی دولت تدبیر و امید است، فراهم شود.

کارگران معادن ذغال‌سنگ شهرستان کوهبنان برای بهبود وضعیت و رفع مشکلات پیشنهاداتی را طی سال‌های گذشته در بازدید از معادن و یا به صورت حضوری با خبرنگار خبرگزاری فارس شهرستان‌ کوهبنان در میان گذاشته‌اند تا به گوش مدیران اجرایی کشور رسانده شود.

دعوت از رئیس جمهور، وزیر صنایع و معادن‌، مجمع نمایندگان استان کرمان و رئیس خانه ‌کار و کارگر کشور برای بازدید از معادن قرار گرفته در اعماق 570 متری از جمله این پیشنهادات بود.

برقراری و اصلاح حقّ تونل، مسکن‌، تغذیه، عائله‌مندی‌، بدی آب و هوا و بیمه تکمیلی کارگران معادن، تمرکز اردوی ذغال‌سنگ به جای مرکز استان در یکی از شهرهای شمالی استان شامل زرند، کوهبنان، راور که دارای بیشترین معادن ذغال‌سنگ هستند و سکونت رؤسای معادن و مسئولان ‌ایمنی معادن در شهرک‌های همجوار معادن از دیگر پیشنهادها و درخواست معدن‌کاران است.

همچنین نسبت به راه‌اندازی و احیای مراکز رفاهی‌، بهداشتی و ورزشی مناطق کارگری اقدام شود در حالی که به دلیل وجود استرس‌های وارده‌،‌ کارگران و‌ خانواده‌ آنها از نظر جسمی و روحی دچار مشکل هستند، راه‌اندازی و احیای این مراکز ضروری به نظر می‌رسد.

نسبت به برقراری و اختصاص حقّ آلایندگی برای پرداخت به شهرداری‌ها اقدام شود تا شهرداری‌ها بتوانند در زمینه ایجاد پارک‌، فضای سبز و محیط‌های تفریحی‌، امکانات و احداث فضاهای ورزشی در مناطق و محلات مسکونی کارگران در این سه شهرستان اقدامات لازم را به عمل آورند‌.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تکمیل بزرگترین مجتمع ورزشی ذغال‌سنگ در جنوب‌شرق کشور که در مرکز بخش طغرالجرد شهرستان کوهبنان و در محل زندگی کارگران معادن و خانواده آنان قرار گرفته و حدود 16 سال به حالت نیمه‌کاره رها شده اقدام کنند تا زمینه نشاط و شادابی روح و روان کارگران فراهم شود.

با توجه به اینکه کارگران در فضاهای نمناک و پر از گرد و غبار ناشی از استخراج ذغال‌سنگ ساعاتی از عمر باارزش خود را در اعماق زمین طی می‌کنند، تلاش شود تا شرایط لازم برای محاسبه ضریب در سنوات کاری کارگران که جزو قوانین نیر محسوب می‌شود و قبلا به عنوان یک امتیاز برای کارگران بوده فراهم شود تا کارگران بتوانند پس از 15 سال کار در معادن ذغال‌سنگ که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است‌ با محاسبه 30 روز کاری‌ بازنشسته شوند و فرصتی برای زندگی و بودن در کنار خانواده را داشته باشند. 

انتهای پیام/80012/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول