اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

طرح زیتون برای تأمین بخشی از روغن خوراکی کشور اجرا می‌شود

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هدف اصلی از اجرای طرح زیتون، تولید بخشی از روغن خوراکی کشور است.

طرح زیتون برای تأمین بخشی از روغن خوراکی کشور اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آبرادات مصری امروز در گردهمایی دوره ارزیابی زیتون کنسروی که با حضور تولیدکنندگان، صاحبان صنایع وابسته به فرآوری زیتون و کارشناسان این بخش در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تولید زیتون کنسروی بر اساس برنامه‌های تدوین شده باید به صورت استاندارد باشد تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تشکیل کارگاه‌های تخصصی در خصوص زیتون را در ترویج کشت محصول با کیفیت‌‌‌‌‌تر مهم و اساسی دانست و افزود: وضعیت تولید، مصرف و فرآوری زیتون و همچنین ساماندهی و ارتقای سطح بهداشتی واحدهای عمل‌آوری زیتون کنسروی بسیار مهم و اساسی است.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین سطح زیرکشت باغ‌های زیتون استان را در سال گذشته حدود هفت هزار هکتار، میزان تولید میوه را 15 هزار تن و تولید زیتون کنسروی را 49 هزار تن ذکر کرد.

مصلایی تعداد جواز تأسیس روغن‌کشی را شش واحد، پروانه‌های بهره‌برداری کنسرو را 10 واحد و جواز تأسیس کنسرو را در استان شش واحد برشمرد.

به گفته وی، 65 درصد زیتون استان قزوین به مصرف کنسروی و 35 درصد آن صرف تولید روغن خوراکی می‌شود.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: اصلاح، تکمیل و توسعه صنایع تبدیلی بخش زیتون می‌تواند سریع‌تر، کم هزینه‌تر و به‌روزتر از سایر بخش‌های مرتبط با این محصول انجام شود.

مصلایی بحرانی‌ترین مسئله زیتون را پایین بودن میزان تولید آن ذکر کرد و افزود: اصلاح و تأمین منابع آب و خاک و توسعه باغ‌ها نقش مهمی در حل این معضل دارد.

وی تمرکز بر کیفیت محصول سالم زیتون را با استفاده از شرایط و ظرفیت‌های موجود ضروری دانست.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تاثیر اجرای طرح جامع سلامت در استان بر فرآوری زیتون تصریح کرد: این طرح کشوری برای نخستین بار در منطقه طارم سفلی قزوین با هدف ساماندهی و ارتقای سطح بهداشتی واحدهای تولیدکننده زیتون کنسروی اجرا شد.

مصلایی مشکلات اصلی کارگاه‌های سنتی فرآوری زیتون را شرایط نامناسب حمل و نگهداری، همجواری مکان‌های فرآوری با محل فعالیت‌های آلوده‌کننده، عدم دسترسی برخی از واحدها به امکانات آب بهداشتی، استفاده از بشکه‌ها و ظروف غیربهداشتی و همچنین نداشتن اطلاعات در ارتباط با روش‌های صحیح فرآیند ذکر کرد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از روش‌های نوین و جدید در صنعت تولید زیتون و فرآوری سالم آن بتوان گام‌های اساسی در راستای رشد و توسعه این محصول برداشت تا بتوانیم در تولید به خودکفایی برسیم.

گفتنی است؛ نخستین دوره آموزشی جهانی این کارگاه سال گذشته در مادرید اسپانیا (دفتر مرکزی IOC) برگزار شد و آبرادات مصلایی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این دوره شرکت داشت.

این دوره بر اساس استانداردهای بین‌المللی و دستورالعمل‌های شورای جهانی زیتون (IOC) برای نخستین بار در کشور ایران برگزار شد.

انتهای پیام/2667/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول