اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خشکیدگی محصول خرمای ریگان؛

فاجعه بزرگ اقتصادی ریگان درپی شب‌خشکی نخل‌ها

گرما و توفان در ریگان خوشه‌های خرمایی که تا روزهای گذشته سالم بودند‌ را در شب خشک می‌کند و کشاورز در روز با محصول خشک مواجه می‌شود.

فاجعه بزرگ اقتصادی ریگان درپی شب‌خشکی نخل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این روزها فصل برداشت محصول خرما در نخلستان‌های ریگان است و دست و پنجه نرم کردن با توفان و گرمای شدید،‌ اشک‌ نخل‌داران را درآورده است‌.     

خرمایی که شب رسیده و آماده برداشت است، اما صبح زود و زمان برداشت خشک شده و باید با چشمان گریان به منزل بازگشت. 

خشک شدن و ریزش محصول خرما در شرق استان کرمان به ویژه در منطقه کویری ریگان به فاجعه بزرگ اقتصادی تبدیل شده و می‌طلبد مسئولان چاره‌اندیشی کنند.

با توجه به اینکه‌ ریگان شهرستانی تک محصولی‌ و تنها محصول آن نیز خرما است، سال جاری کشاورزان زیادی با خشکیدگی محصولشان متضرر شدند، 60 درصد محصول خرمای ریگان خشک شده و کشاورزان منتظر چاره‌اندیشی مسئولان هستند. 

تمام محصولم از بین رفته و هیچ درآمدی ندارم‌

اکبر عباس‌زاده یکی از کشاورزان ریگانی به خبرنگار فارس می‌گوید: تا روز قبل محصول خرمایم خوب بود و زمانی که برای برداشت به باغ آمدم با خشک شدن‌ خوشه‌های خرما مواجه شدم که بر اثر توفان و گرما از بین رفته است.

وی بیان داشت: بیش از 800 خوشه خرما داشتم و اکنون 100 خوشه باقی مانده که آنها هم در حال خشک شدن‌ هستند‌.

این کشاورز ریگانی خواستار حمایت و کمک از سوی رئیس جمهور، استاندار و ستاد بحران شد و افزود: سال گذشته ‌محصولم را 200 هزار تومان بیمه کردم و بیمه فقط 35 هزار تومان غرامت به من پرداخت کرد.

وی عنوان کرد: ‌نمی‌دانم که چگونه قسط‌های بانک را بپردازم، تمام محصولم از بین رفته و به غیر از این هیچ درآمدی ندارم‌.

60 درصد محصول خرمای ریگانی ‌خشک شده است

مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در این شهرستان‌ اظهار داشت: سال جاری بیش از 60 درصد محصول خرمای نخل‌داران ریگانی به دلیل گرمای بالای 55 درجه و توفان‌های شدید بر روی درختان خشک شد.

موسی جلالی افزود: فاجعه بزرگ اقتصادی در ریگان رخ داده و این امر سبب کاهش شدید محصول خرمای شهرستان شده است‌.

وی عنوان کرد:‌ سال گذشته از نخلستان‌های ریگان بیش از 35 هزار تن محصول برداشت شد، اما سال جاری با تداوم گرما این محصول دچار خسارت شده و به 10 تن هم نمی‌رسد.

جلالی ابراز داشت: در بعضی از نخلستان‌ها خسارت 100 درصد‌ و تمام محصول باغ خشک شده است، تفاوت خشک شدن این محصول نسبت به سال‌های گذشته این است که محصو‌ل به تدریج خشک می‌شود، اما سال گذشته خسارت کمتر بود‌.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان تصریح کرد: خوشه‌های خرمایی که تا روزهای گذشته سالم بودند‌ در شب خشک شده و کشاورز طی روز با محصول خشک مواجه می‌شود.

‌تداوم گرما و توفان‌ موجب خشکیدگی خرما می‌شود

جلالی علت خشک شدن محصول خرمای شهرستان ریگان را تداوم گرما‌ و توفان‌های شدید‌ برشمرد و خواستار چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه شد. 

وی گفت: تمام کشاورزان توصیه‌ها را انجام و جدی گرفتند، اما نخلستان‌ها تاب و تحمل گرمای زیاد را ندارد.

جلالی اظهار داشت: هر روز ما شاهد خسارت شدید به نخل‌داران ریگانی هستیم و این خسارت در حال گسترش است.

50 درصد باغداران ریگان‌ محصول خود را بیمه کرده‌اند‌

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: تنها 50 درصد باغداران ریگانی سال جاری محصول خود را بیمه کرده‌اند و مابقی به دلیل پرداخت نشدن واقعی غرامت محصول خود از این کار استقبال نمی‌کنند. 

وی از مسئولان کشوری و استانی خواستار حمایت از کشاورزان ریگانی شد و بیان داشت: راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات محصولات کشاورزی در این شهرستان می‌تواند کمک مؤثری به کشاورزی، اشتغال و اقتصاد این منطقه باشد.

انتهای پیام/80014/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول