اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس سلامت روان و اعتیاد مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

اختصاص 80 درصد تخت‌های بخش اعصاب و روان به مصرف‌کنندگان موادمخدر

کارشناس سلامت روان و اعتیاد مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که 80 درصد تخت بخش‌های اعصاب و روان به بیماران مصرف مواد مخدر در سطح کشور اختصاص دارد، گفت: عمده دلیل آن تغییر در الگوی مصرف موادمخدر است.

اختصاص 80 درصد تخت‌های بخش اعصاب و روان به مصرف‌کنندگان موادمخدر

همداد آران‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اشاره‌ای به برنامه‌های کلی واحد اعتیاد و مصرف مواد مخدر در سطح کشور کرد و گفت: الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرده و مصرف بیشتر به سمت مواد روان‌گردان از جمله شیشه، آمفتامین و دیگر مواد سوق داده شده‌ است.

کارشناس سلامت روان و اعتیاد مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تغییر در الگوی مصرف مواد مخدر را از عوامل پر شدن 80 درصدی تخت‌های بخش اعصاب و روان بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: مصرف مواد روان‌گردان، اختلافات خانوادگی و قتل‌های ناموسی از دلایل مصرف مواد مخدر و تراکم در بخش روانی بیمارستان‌ها است.

آران‌پور با تاکید بر خانواده‌های دارای فرزند اظهار کرد: خانواده‌ها باید با عوارض مصرف مواد مخدر آشنا شوند، چرا که عوامل مصرف مواد در این خصوص بسیار بالا می‌رود و هرگونه تغییر رفتار در سبک زندگی فرزندان باید مورد بررسی قرار گرفته شود.

تغییر در الگوی مصرف مواد مخدر

کارشناس سلامت روان و اعتیاد مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید مجدد به خانواده‌ها اذعان کرد: والدین در صورت مشاهده هر گونه تغییر در رفتار و سبک زندگی فرزند خود به پزشک مراجعه کنند و مراتب را گزارش دهند تا در صورت مصرف و یا آلوده شدن به مواد مخدر در ابتدای راه جلوی آن گرفته شود.

این مسئول کهگیلویه و بویراحمدی با بیان این‌که مصرف مواد مخدر از معضلات مهم در سطح استان است، گفت: الگوی مصرف مواد در سطح کشور و استان نیز تغییر کرده و هرچه رفاه اجتماعی بهتری ایجاد شود تمایل جوانان به مواد مخدر کم است.

آران‌پور ادامه داد: در حال حاضر سن مصرف نیز در سطح کشور پایین آمده است.

وی، در ادامه عدم کنترل و عدم نظارت والدین را از شرایط  انحراف فرزندان عنوان کرد و گفت: والدین باید رابطه خوب و دوستانه‌ای با فرزندان خود داشته باشند و در خصوص آثار مصرف مواد و الگوی مصرف که در خانواده و فامیل وجود دارد، به فرزندان گوش‌زد کنند و آن‌ها را از عواقب بد مصرف مواد آگاه سازند.

این کارشناس گفت: والدین باید به نشانه‌هایی از جمله تغییر در الگوی خواب و خوراک، مفقود شدن اشیای منزل، ناپدید شدن قرص‌های آرام‌بخش، تغییر در رفتار، مقررات خانه را زیر پا گذاشتن، افت مداوم در فعالیت‌های مدرسه و دانشگاه و ... فرزند خود دقت کنند.

والدین به رفتار فرزندان خود توجه داشته باشند

کارشناس سلامت روان و اعتیاد مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید مجدد عنوان کرد: مهارت فرزندپروری، مهارت قاطعیت نه گفتن، کنترل خشم و جرات‌ورزی باید در خانواده‌ها آموزش داده شود و در جامعه نهادینه شوند.

آران‌پور با اشاره به‌ این‌که در سطح کشور معتاد را مجرم نمی‌دانند و این امر خود از بروز مشکلات در سطح جامعه کنونی است، اذعان کرد: ایران جزو کشورهایی است که مصرف مواد در آن بالا است و عمده دلیل آن علی‌رغم مبارزه‌های صورت گرفته، همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان بوده که مواد مخدر آن‌ها به سمت کشور سرازیر می‌شود.

این کارشناس مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به این‌که آمار مشخصی از درصد معتادان و بیماران روانی در سطح کشور و استان وجود ندارد، اما 80 درصد تخت بخش‌های اعصاب و روان در سطح کشوری به بیماران مصرف مواد مخدر اختصاص دارد.

انتهای پیام/82011/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول