اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم قزوین در مجلس:

شرایط بیمه‌ای و حقوقی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بهبود می‌یابد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: بنا داریم در کمیسیون فرهنگی در بخش روزنامه‌نگاران و مطبوعات بازنگری لازم را مطرح و بررسی کنیم تا در صورت تأیید و تصویب آن شرایط بیمه‌ای و حقوقی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بهبود یابد.

شرایط بیمه‌ای و حقوقی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بهبود می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به مناسبت روز خبرنگار حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی از دفتر خبرگزاری فارس در قزوین بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید خبرنگار فارس با وی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

*عملکرد خبرگزاری فارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خبرگزاری فارس جزو خبرگزاری‌هایی است که مورد تأیید و توجه بیشتر مسئولان کشوری قرار گرفته است؛ به طوری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیاری از اخبار مورد نیاز خود را از این رسانه تهیه می‌کنند.

وقتی خبرگزاری فارس خبری را منعکس می‌کند، برای همه کسانی که نظام و انقلاب را قبول دارند و مدافع آن هستند، حجت است.

این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان از ارتباط تنگاتنگ این رسانه با مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

در استان قزوین نیز خبرگزاری فارس از سال گذشته حرکت‌های خوبی را آغاز کرده و پیشرفت‌های چشمگیری نیز کسب کرده؛ به طوری که در بین طرفداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امیدبخشی کرده است.

در برخی موارد نیز محدودیت‌هایی برای این رسانه وجود دارد که مانع از انعکاس برخی از مسائل می‌شود.

*از دیدگاه شما موقعیت خبرنگاران در کشور چگونه است؟

کشور ایران از معدود کشورهای جهان است که امنیت آن به حدی است که خبرنگاران در آسایش دست به قلم می‌برند و بسیاری از خطرات آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

در کشورهایی مانند مصر، سوریه، افغانستان و پاکستان خبرنگاری که باید بدون هیچ سلاحی وارد صحنه مبارزه شود و از آن صحنه‌ها عکس، فیلم و خبر تهیه کند، با خطرات بی‌شماری دست به گریبان است.

در بسیاری از کشورها نیز فقط به دلیل اینکه خبری که خبرنگار نوشته به ذائقه برخی افراد خوش نیامده است، خبرنگار مورد محاکمه قرار می‌گیرد و در بسیاری از موارد یک خبر باعث می‌شود که خبرنگار از زندگی ساقط شود.

بنابر این جای بسی خوشحالی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شرایط خوبی برای فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور فراهم شده است.

*به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تا چه حد از مشکلات خبرنگاران مطلع هستید؟

خبرنگاری کاری سخت و زیان‌آور است و اگر کسی عاشق این شغل نباشد نمی‌تواند در این عرصه موفق عمل کند.

کار کردن در شرایط نامناسب جوی و کمبود امکانات، کار را برای خبرنگاران بسیار سخت کرده است و اگر قرار باشد خبرنگاری فعالیت کند، باید تمام این سختی‌ها و مشکلات را به جان بخرد تا بتواند یک سوژه مناسب پیدا کرده و خبر مربوط به آن را تهیه کند.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خصوص خبرنگاران مطرح می‌شود علاوه بر سختی کار آنان، درآمدهای خیلی کم آنان است؛ به طوری که این قشر پرتلاش جامعه از نظر مالی در تنگنا به سر می‌برند.

بنا داریم در کمیسیون فرهنگی در بخش روزنامه‌نگاران و مطبوعات بازنگری لازم را مطرح و بررسی کنیم تا در صورت تأیید موضوع و تصویب آن شرایط بیمه‌ای و حقوقی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بهبود یابد.

امیدواریم با این کار موفق شویم شرایطی را برای قشر پرتلاش خبرنگار فراهم کنیم که حداقل حقوق کارگری به عنوان دستمزد به آنان پرداخت شود و زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

*رشد رسانه‌ها و فعالیت‌های آنان در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند؛ به نحوی که در دولت‌های نهم و دهم حدود دو هزار و 200 نشریه مجوز گرفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رقم بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری‌های خوبی مانند مهر، فارس، ایسنا و دیگر رسانه‌ها در دولت‌های نهم و دهم در استان قزوین فعال شدند و تاکنون فعالیت خوبی داشته‌اند.

در بخش مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نیز فعالیت‌های خوبی انجام شد و در حال حاضر تعداد هفته‌نامه‌های محلی رشد خوبی داشته است.

با وجود اینکه وضعیت رسانه‌های استان قزوین نسبت به گذشته در شرایط خوبی قرار دارد، هنوز با مقصد عالی فاصله زیادی داریم.

*برای ارتقای سطح کیفی رسانه‌های استان چه پیشنهادی دارید؟

کار خبرگزاری، روزنامه و به طور کلی اهل قلم ایجاد پل ارتباطی بین مردم و حکومت است.

در بسیاری از موارد حتی ممکن است مسئولان از اتفاقاتی که در سطح استان یا شهر به وقوع می‌پیوندد مطلع نباشند و با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها از موضوع آگاه شده و به رسیدگی موضوع بپردازند.

وقتی رسانه اقدام به انعکاس اخبار و اتفاقاتی می‌کند که در سطح استان و شهر رخ داده است، خود به خود حرکتی برای رسیدگی به اتفاق مورد نظر به وجود می‌آید و در بسیاری موارد تحریکی که به وسیله رسانه ایجاد می‌شود، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد.

یکی از مواردی که خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌های فعال باید مدنظر قرار دهند این است که مشکلات ریشه‌ای و قابل حل را بدون غرض‌ورزی انعکاس دهند تا مسئولان استان بتوانند به آن‌ها رسیدگی کرده و مشکلات موجود را که ممکن است از چشم مسئولان مغفول مانده باشد حل کنند.

حتی اگر شرایط لازم برای انعکاس عمومی وجود نداشته باشد در قالب یک نامه به مسئول مورد نظر انعکاس دهند تا به آن مشکل رسیدگی شود.

این جای نگرانی است که امروز اکثر رسانه‌ها فقط به دنبال تعریف و تمجید از مسئولان هستند و مشکلات موجود را نادیده می‌گیرند تا به اهداف مادی خود دست یابند که این موضوع با رسالت خطیر خبرنگاری منافات دارد.

همان گونه که رسالت روحانیون این است که با صداقت با مردم صحبت کنند و وارد چارچوب مادیات نشوند، خبرگزاری‌ها و مطبوعات نیز نباید وارد این وادی شوند.

*وظیفه رسانه‌های ارزشی در شرایط جنگ نرم چیست؟

با توجه به اینکه کشور ما در جنگ نرم به سر می‌برد و هجمه‌های فرهنگی زیادی علیه کشور انجام می‌شود، خبرگزاری‌هایی که طرفدار نظام، انقلاب و ارزش‌ها هستند، باید با کسانی که ضد نظام و انقلاب فعالیت دارند، مقابله کنند.

زمانی که یک رسانه مخالف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطلبی را انتشار می‌دهد، رسانه‌های ارزشی و انقلابی نباید ساکت بنشینند بلکه باید با آن مقابله کرده و پاسخ دندان‌شکنی به رسانه ضدانقلابی بدهند.

بنابر این می‌توان گفت در شرایط فعلی رسانه‌های انقلابی و ارزشی رسالت سنگینی بر دوش دارند.

انتهای پیام/77010/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول