اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران:

مازندران میزبان جشنواره مطبوعات کودکان و نوجوانان شد

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران گفت: برای نخستین بار مازندران میزبان یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودکان و نوجوانان شد.

مازندران میزبان جشنواره مطبوعات کودکان و نوجوانان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، قاسم عزیززاده‌ گرجی صبح امروز در نشست با سر دبیران نشریات استانی به منظور کیفی‌سازی جشنواره ملی مطبوعات کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: میزبانی این جشنواره برای نخستین‌بار از تهران به استان مازندران واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور خواستار کیفی‌سازی در برنامه‌های جشنواره ملی مطبوعات در این حوزه شده است، افزود: برپایی جشنواره مطبوعات به شکوفایی استعدادهای جوانان کمک می‌کند.

دبیر جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان از تشکیل دبیرخانه این جشنواره در مازندران خبر داد و گفت: 10 دوره جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان به صورت دو سالانه به مدت 20 سال در استان تهران برگزار شد و با نگاه تمرکز زدایی مدیرعامل کانون برای نخستین‌بار میزبانی این جشنواره به استان دیگر واگذار شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوب مطبوعات مازندران سبب شد تا این نگاه فرهنگی کم‌نظیر به این استان اختصاص یابد، بیان داشت: سال گذشته با همکاری اصحاب رسانه مازندران، روابط عمومی کانون پرورش فکری در جشنواره قصه‌گویی رضوی مقام برتر کشوری را کسب کرد.

عزیززاده گرجی این جشنواره را سبب توسعه کار مطبوعات استان دانست و گفت: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان جامعه اسلامی هستند و توجه به نشریات این اقشار سرمایه‌گذاری برای نشریات استانی و کشوری محسوب می‌شود.

وی زمان برپایی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان را در اواخر بهمن عنوان کرد و یادآور شد: هدف این است تا کشورهای فارسی زبان همسایه در این جشنواره دعوت شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اشاره به اینکه جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان از تمامی مدیران مسئول، سردبیران، نویسندگان، شاعران، خبرنگاران و عکاسان فعال مطبوعات دعوت کرده تا آثار خود را که در نشریات کشور طی سال‌‌های 90 و 91 انتشار یافته است به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، خاطر نشان کرد: فراخوان جشنواره نیز به‌زودی منتشر می‌شود و آثار منتشر شده در مطبوعات، در 10 بخش جداگانه شامل بخش‌های خبر، گفت‌و‌گو، سرمقاله و یادداشت، گزارش، طنز مطبوعاتی، کاریکاتور، گرافیک مطبوعاتی (طراحی جلد، صفحه آرایی)، عکس، داستان تالیف (کودک و نوجوان) و بخش شعر (کودک و نوجوان) داوری می‌شود.

در این جلسه هم‌اندیشی لیلا وریجی مدیر مسئول روزنامه وارش نیز با بیان اینکه حضور و نظر کارشناسی مسئولان نشریات کودک و نوجوان کشور به کیفیت جشنواره می‌افزاید، اظهار داشت: داشتن نشریات تخصصی کودک و نوجوان در استان بسیار حائز اهمیت است.

وی کیهان بچه‌ها دوست بچه‌های قدیم و جدید دانست و گفت: با توجه به قدمت این نشریه اثر فرهنگی آن در جامعه محسوس است.

رقیه نعلبندانی از خبرگزاری فارس نیز با بیان اینکه خبرگزاری پانا ویژه دانش‌آموزان ظرفیتی است تا در جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان فعالیت بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: در حوزه کودک و نوجوان توانمندی‌هایی وجود دارد که از تمام این ظرفیت‌ها باید به نحو احسن استفاده شود.

وی افزود: برپایی کارگاه آموزشی ویژه خبرنگاران حوزه کودک و نوجوان مهم‌ترین اصل برای کیفی‌سازی جشنواره مطبوعات این حوزه است که می‌تواند در حاشیه جشنواره برگزار شود.

نعلبندانی یادآور شد: با برپایی جشنواره مطبوعات نمایشگاهی از مطبوعات برگزار می‌شود و مراحل تولید تا عرضه نشریات برای کودکان و نوجوانان تشریح  و آموزش داده می‌شود.

سردبیر روزنامه دیار سبز در مازندران نیز؛ با اشاره به اینکه برخی از نشریات استانی صفحاتی از نشریه را به کودک و نوجوان اختصاص می‌دهند، گفت: از اینکه مجله سرخرود دو صفحه و نیز روزنامه حرف هر هفته یک صفحه از نشریه را ویژه کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهند برای ترویج فرهنگ مطبوعات برای سنین کم جامعه گام موثری است.

مهدی روحی استفاده از نویسندگان و چهره‌های مطبوعاتی مازندران که در کشور فعال هستند را در کیفی‌سازی جشنواره مطبوعات موثر دانست و ادامه داد: فردوس حاجیان فرزند مازندران است و با ادبیات کودک و نوجوان آشنا است و فردی توانمند در این عرصه است و بهره‌مندی از توانمندی‌های این فرد بسیار با ارزش است.

یک محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات نیز در این جلسه هم اندیشی با تاکید براینکه هدف از برپایی جشنواره ما را در برنامه‌ریزی موفق می‌کند، اظهار داشت: باید نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های پیشین در بخش اجرایی و محتوایی شناسایی شود.

فرهاد شعبانی با اشاره به اینکه رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اسنادی است که می‌تواند در کیفی‌سازی جشنواره موثر باشد، بیان داشت: تاکنون در مازندران اینگونه رویداد ملی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان اتفاق نمی‌افتاد.

حضور رسانه‌های مجازی، دعوت از دستگاه‌های فرهنگی در بخش محتوایی، برپایی کارگاه آموزشی، نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره در فرهنگ‌سرای تهران، استفاده از مرکز مطالعات رسانه‌ها، پخش برنامه شبکه دو به صورت زنده در جشنواره، پیشنهاد به رسانه‌ها برای ایجاد صفحه کودک و نوجوان و تجلیل از آنان در جشنواره، پیشنهاد الحاق رسانه‌های مجازی به جشنواره مطبوعات، تشکیل کمیته محتوایی در جشنواره از سری پیشنهاداتی بود که از سوی رسانه‌های حاضر در این نشست هم اندیشی اراده شد.

به گزارش فارس، جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان امسال به میزبانی کانون پرورش فکری استان مازندران در ساری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 86006/ط40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول