اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز خبرنگار بخوانید

خبرنگاران و کلید روحانی

دولت‌های زیادی با استقبال و بدرقه خبرنگاران، آمدند و رفتند اما هنوز هیچ دولتی نتوانسته کلیدی برای بازگشایی قفل مشکلات خبرنگاران پیدا کند.

خبرنگاران و کلید روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یک سال در شادی و غم‌های مردم شریک شدیم و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های استانی و ملی را گزارش دادیم و امروز در آستانه روز خبرنگار فرصتی پیدا کرده‌ایم تا کمی از خودمان بگوییم از بود و نبودهای زندگیمان، از مشقت‌ها و تلاش‌هایی که در طول یک سال می‌کشیم.

پس از گذشت یک سال نسبتا پر فراز و نشیب که دو انتخابات خبرساز در آن قرار داشت، مرور آرشیو اخبار یک ساله زنده‌کننده خاطرات خبرنگاران و مردم است که روزهای خوش و گاها روزهای ناراحت‌کننده را به آن‌ها یادآوری می‌کند و ذهن آن‌ها را به آن دوران باز می‌گرداند.

در این بین خبرنگاران در بدترین شرایط جوی، روزهای تعطیل و در خارج از ساعات اداری دست از کار نکشیدند و وقایع و اتفاقات را ثبت و ضبط کردند تا آیندگان بتوانند در مورد گذشتگان قضاوت کنند و مردم و مسئولان نیز کارکرد مثبت و منفی گذشته خویش را به یاد آورند.

پس از یک سال تلاش بی‌وقفه در عرصه اطلاع‌رسانی تجسممان از روز خبرنگار انباری از پیام‌های تبریک برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی است که آن هم از طریق رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده و تعدادی لوح تقدیر که حتی در تعدادی زیر آن به خود زحمت نداده‌اند حداقل مهری بزنند که دلمان خوش باشد.

پوشش اخبار در هر زمان و شرایطی کار بسیار پراسترس و سنگینی است که تنها از یک خبرنگار بی‌ادعا برمی‌آید؛ خبرنگاری که ساعت کاری مشخصی ندارد و تنها برای درآوردن حقوقی کم‌تر از حداقل‌ها از دفتر فلان مدیر به اتاق فلان روابط عمومی می‌رود تا بر حسب وظیفه و رسالت، اخبار را در خروجی رسانه خود قرار داده و سوژه‌ها را پیگیری کند.

اما در طول این پروسه پرزحمت و مشقت‌آور کم‌تر دیده می‌شود که کسی بگوید خبرنگار در چه حالی هستی؟! و یا اینکه مشکلاتت چیست تا برای آن‌ها تدابیری اندیشیده شود.

شاید نوشتن مشکلات کارگری، کمبودهای ورزشی، دغدغه‌های فرهنگی، معضلات اجتماعی، دردهای شهری و ده‌ها موضوع دیگر ساده‌تر از نگارش مشکلات خبرنگاران باشد، چراکه فروتنی و حیا مانع بیان برخی مطالب است. ولی با این اوصاف مشکلات خبرنگاران را می‌توان به طور کلی به دو دسته حمایتی و معیشتی تقسیم کرد که هر کدام مؤید بیان مباحثی طویل است که به گذر از برخی نکات مهم بسنده می‌کنیم:

یکم

وضعیت موجود چه مقدار فضا را برای نقد عادلانه خبرنگاران مهیا کرده؟ آیا قلم‌هایی که روشنایی‌بخش تاریکی‌های بی‌تدبیری برخی‌ها در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی است، جریان دارد!؟ خبرنگار در شرایطی قلم می‌زند که از هر سو تحت فشار است، از سویی رسانه فاقد پشتوانه بوده و از سوی دیگر منابع مالی رسانه‌های مکتوب وابسته به برخی آگهی‌ها و تبلیغات‌های سازمانی است که با قطع آن، جریان خون در رگ‌های مجموعه قطع می‌شود که در نهایت نابودی را به همراه دارد.

وضعیت نامناسب پاسخگویی و احترام به خبرنگاران در برخی دستگاه‌ها در دنیایی که رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته شده، معنا ندارد؛ اینکه در دستگاهی با نماینده اذهان عمومی برخوردهای ناشایستی می‌شود در اصل به روح و بدنه جامعه ضربه زده شده و مجموعه اجتماع آسیب می‌بیند.

عدم دعوت خبرنگاران به جلسات مهم از سوی برخی دستگاه‌ها نوعی ‌دهنی‌کجی و بی‌اعتنایی به آحاد جامعه است و ترس آن‌ها از شفاف‌سازی که اگر غیر آن باشد هراسی از دعوت خبرنگاران به جلسات وجود ندارد.

مسائل بیمه‌ای خبرنگاران نیز پای ثابت مشکلات این قشر بوده که طی کردن مراحل آن بیشتر شبیه به گذراندن هفت خان رستم است و اندر حکایتی دارد که نگو و نپرس.

دوم

در طول این سالیان چتر حمایت معیشتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی خبرنگاران چه مقدار بوده است!؟ هرگاه صدای انتظارهای خبرنگاران شنیده می‌شد دولت‌ها حاتم‌بخشی می‌کردند که البته آن هم بدون منت نبود؛ ولی نوش دارویی بود که تنها مسکن دردهای خبرنگاران محسوب می‌شد.

مگر با شکم خالی انجام رسالت خطیر خبرنگاری امکان دارد، همانگونه که امیر مؤمنان حضرت امام علی (ع) می‌فرمایند: «از هر دری فقر وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود»؛ ولی خبرنگاران امری ناممکن را ممکن کردند و با حرکت در مسیر حق و حقیقت دغدغه‌ اصلی خویش را مشکلات مردم و جامعه قرار دادند.

در استان‌ها کم‌ترین کمک‌ها از سوی دستگاه‌ها به قشر خبرنگار می‌شود؛ خانه‌های مطبوعات هم که همیشه دست به دهن هستند و نیازمند منابع مالی و آن وقت خبرنگار می‌ماند و حوضش.

از طرفی نیز سیستم اطلاعات خبرنگاران در استان‌ها دچار اختلالات زیادی است و افرادی با معرفی خود به عنوان «خبرنگار» اجرای عدالت را دشوار می‌سازند؛ به گونه‌ای که خبرنگاران واقعی که مستحق تشویق و حمایت هستند از صحنه دور مانده و به قولی خبرنگارنماها با فرصت‌طلبی حق‌ را ناحق کرده و از مزایاها استفاده می‌کنند.     

دولت‌های زیادی با استقبال و بدرقه خبرنگاران، آمدند و رفتند اما هنوز هیچ دولتی نتوانسته قفل مشکلات خبرنگاران را باز کند که باید منتظر ماند و دید وضعیت خبرنگاران در دولت جدید چگونه خواهد بود، البته ساماندهی اطلاعات خبرنگاران در سامانه سمان و همچنین بیمه خبرنگاران و عیدی از جمله خدمات ارزشمند دولت‌های نهم و دهم است که نباید از آنها به راحتی گذشت ولی مسیر زیادی در این راستا در پیش است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهور کشور وعده داده که شاهد تغییر در فضای رسانه‌ای کشور خواهیم بود و اما از بین بردن تپه‌های بتنی مشکلات خبرنگاران و ایجاد شرایط مناسب معیشتی برای خبرنگاران از جمله مواردی است که خبرنگاران از رئیس جمهور آینده انتظار دارند.

------------------

مسعود میرزایی

------------------

انتهای پیام/77003/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول