اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خبرنگاران در کنج بی‌مهری / راویان تیز‌بین را دریابید

خبرنگاران که خود انتقال دهنده بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها در حوزه‌های مختلف هستند امروز در کنج بی‌مهری قرار گرفته و به رغم آنکه توجهی در شأنشان به آنها نمی‌شود اما لحظه‌ای قلم رسالت خود را بر زمین نمی‌گذارند.

خبرنگاران در کنج بی‌مهری / راویان تیز‌بین را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، روز خبرنگار و گرامیداشت شهادت یک خبرنگار آزاده، صادق و پر تلاش تنها بهانه‌ای شده است تا از قشری بنویسیم که روزگار خود را به رغم مرارت‌ها و مشکلات با سلاح برنده قلم سپری کرده و همچون چراغی تابنده و راست قامت رسالت اصیل خود را به انجام می‌رسانند.

هر چند در گذر تاریخ پشت کردن‌ها و بی‌مهری‌ها هرگز از عزم و اراده خبرنگاران در انجام وظیفه و رسالت خود نمی‌کاهد و خبرنگاران بی‌ادعا، صادق و دلسوزانه در سنگر انجام رسالت و وظیفه خود حقایق را باز می‌گویند و روزهایی که از پی هم می‌آیند و می‌روند، برخی روزها پر خبرند و گاهی نیز روزها می‌گذرند و خبری در شهر نیست، گاه با نگارش برخی اخبار شاد می‌شوند و گاه اشک در چشمانشان حلقه می‌زند و آرزو می‌کنیم ای کاش می‌شد هیچ‌وقت این خبر که مظلومیت خبرنگار و تلاشگر این عرصه تیتر نمی‌شود، نقش برجسته‌ای بر دل‌ها پیدا کند.

اما روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا به سراغ تعدادی از دلسوزان و تلاشگران این عرصه برویم تا گوشه‌ای از تنگناها و چالش‌ها و درد دل‌های آنها را سرتیتر خود کنیم تا شاید گوش شنوایی باشد و آلام خبرنگاران را التیامی حقیقی ببخشد.

 

امنیت شغلی خبرنگاران به خطر افتاده است

صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه شمالغرب و خبرنگار کهنه‌کار اردبیل در بیان چالش‌ها و تنگناهای خبرنگاران اظهار داشت:‌ در وهله اول ارزش‌گذاری به خبرنگاران و جایگاه اصیل آنهاست که مورد بی‌مهری قرار گرفته است به طوری که با ورود افراد غیر‌متخصص و آماتور فعالیت افراد حرفه‌ای نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

تیمور حسین‌نژاد با یادآوری اینکه باید در این حرفه تخصصی بودن و حرفه‌ای بودن بیش از هر زمان دیگر مورد توجه و دقت قرار گیرد، گفت:‌ یکی دیگر از مشکلات، نارسایی‌های مالی است که دامن بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران را گرفته است به طوری که امنیت شغلی آنها را به خطر انداخته و به معنای واقعی بر مشکلات و دغدغه‌ها افزوده است.

وی دیگر معضلات این حوزه را نبود چاپخانه‌ای مجهز، مشکل کپی‌برداری، ارائه نشدن تحلیل‌ها و گزارش‌های خبری مستند از مشکلات واقعی مردم، بی‌توجهی به حوزه آموزش و همچنین عدم حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی اعلام کرد و یادآور شد: همه این نارسایی‌ها در انجام رسالت یک خبرنگار که تلاشش تنویر افکار عمومی است، تاثیر‌گذار است.

این خبرنگار اردبیلی پیشنهاد کرد برای حل این مشکلات باید مجموعه‌های حمایتی از خبرنگاران با برپایی کلاس‌های آموزشی بکوشند تا اصحاب واقعی رسانه از آموزش‌های مستمر و دامنه‌دار استفاده کنند.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: جای تاسف است که برخی از همکاران ما و مدیران مسئول، نیروهای غیر‌حرفه‌ای و گاه در بسته محدود خانوادگی برای خودشان نیرو جذب کرده و یا اقدام به استفاده از افراد غیر‌حرفه‌ای و فاقد مهارت می‌کنند که به این عرصه لطمه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه 50 درصد نشریات فاقد دفتر بوده و مشکلات مالی و نبود امکانات سخت‌افزاری به شدت آنها را رنج می‌دهد، افزود: هر چند مسئولان همیشه و در مناسبت روز خبرنگار از حل مشکلات مالی و حمایت همه جانبه خبرنگاران خبر می‌دهند اما وعده‌هایشان در همان سالن جلسه باقی می‌ماند و در طول سال حتی احوالی از خبرنگاران نمی‌پرسند و در حل مشکلات آنها قدمی بر‌نمی‌دارند.

بازرس خانه مطبوعات با پذیرفتن این موضوع که خانه مطبوعات در ساماندهی خبرنگاران به معنای واقعی موفق عمل نکرده است، تصریح کرد: البته خانه مطبوعات با برخی معذوریت‌ها و محدودیت‌هایی روبرو است چرا که این خود مدیران مسئول نشریات، روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری‌ها هستند که باید از معرفی افراد غیر‌حرفه‌ای و منتصب به اقوام و فامیل برای برخورداری از مزایای خانه مطبوعات پرهیز کنند تا دست این مجموعه نیز برای ساماندهی واقعی باز باشد.

 

چرخه معیوب حمایتی از رسانه‌ها اصلاح نشده است

اما صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه اردبیل فردا با یادآوری اینکه خبرنگاران در طول سال‌های اخیر مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقعی قرار گرفته‌اند، بیان داشت: عمده چالش و مشکلاتی که اصحاب رسانه با آن روبرو هستند کمبود در‌آمد و مشکلات معیشتی آنهاست که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های چاپ و انتشار ما با دغدغه‌های اساسی روبرو هستیم به طوری که گاه انتشار یک نشریه هیچ صرفه اقتصادی برای ما به دنبال ندارد.

فرهاد خائف با یادآوری اینکه متناسب با نرخ تورم، نرخ آگهی‌ها و پرداختی مجموعه‌های اداری از بابت آگهی و رپورتاژ افزایش نیافته است، تصریح کرد:‌ ارگان‌ها و نهادهای دولتی به قیمت سال‌های گذشته رجوع کرده و با آن نرخ با نشریات و روزنامه‌ها حساب و کتاب می‌کنند در حالی که آیا تورم سال 89 با سال 92 و در‌آمد حاصل به همراه مشکلات به وجود آمده یکسان می‌باشد که مجموعه‌ای نظیر شهرداری به رغم افزایش سالانه عوارض و پروانه‌های ساختمانی تعرفه واقعی را در نظر نمی‌گیرد و با همان نرخ سابق درصدد پرداخت حق و حقوق نشریات است.

وی افزود: بنده که در یک سال اخیر از حامی اصلی خودمان خانه مطبوعات نیز هیچ حمایت جدی ندیدم به طوری که آنها حتی قادر نشدند خبرنگاران را به معنای واقعی ساماندهی کنند و در کمال تاسف در یک نشست خبری شاهد حضور صدها خبرنگار‌نمایی هستیم که هیچ صلاحیت حضور در آن جلسه را ندارند.

این روزنامه‌نگار با سابقه با انتقاد شدید از کارهای بی‌محتوا و سطحی خانه مطبوعات در یک سال اخیر نظیر تدارک برخی از تسهیلات که هیچ به درد معیشت و حل مشکلات خبرنگاران نمی‌خورد، ادامه داد: مگر درد ما درد اجاره استخر شنا و یا برگزاری یک مسابقه ورزشی یا یک اردوست در حالی که ما در‌دمان درد بی‌توجهی و بی‌حرمتی در سال‌های اخیر است که به شدت مجموعه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را رنج می‌دهد.

 

نگاه مهربانانه نباید از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دریغ شود

اما صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه اردبیل امروز نیز در سخنانی گفت: بعد از 24 سال حضور در عرصه رسانه کم‌توجهی به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در عرصه‌های شغلی، اجتماعی و بی‌توجهی به جایگاه آنها واقعاً آزار‌دهنده است.

غلامرضا میر‌زاحسینی افزود: عده‌ای می‌خواهند بین اصحاب رسانه که بی‌ریا، زحمتکش و صادق در عرصه حضور دارند تفرقه ایجاد کنند به طوری که گاه با تقابل چند رسانه سعی می‌کنند به منافع خود برسند که در این بین باید مراقب باشیم تا مبادا در دام بدخواهان گرفتار آییم.

وی به برخی رویکردهای غلط مسئولان در بی‌توجهی به حل مشکلات خبرنگاران و اکتفا کردن به سخنرانی‌های زیبا و شکیل اشاره کرد و یادآور شد: خبرنگاران در عمل حل مشکلات خود را انتظار دارند تا از نگاه‌های مهربانانه مسئولان بهره‌مند شده تا با دلسوزی تمام در این عرصه قلم‌فرسایی کنند.

این روزنامه‌نگار اردبیلی با بیان برخی از مسائل پشت‌‍پرده در حمایت از اقشار مختلف ادامه داد: زمانی که این حمایت‌ها به قشر خبرنگار می‌رسد به یکباره آسمان به تپش می‌افتد و هزاران اما و اگر برای آن به وجود می‌آید در حالی که در دو دهه گذشته که بنده در عرصه رسانه حضور داشته‌ام شاهد نبودم که یک وجب زمین و یا یک تسهیلات خاص برای خبرنگاران در نظر بگیرند.

میر‌زا حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت خانه مطبوعات در یک سال اخیر تصریح کرد:‌ ضمن احترام به همه همکاران در نهایت تاسف باید گفت که اقدامات خانه مطبوعات سبب شرمساری و آبروریزی است به طوری که آنها به جای حل مشکلات اصحاب رسانه بیشتر با جنگ و دعواهای داخلی فرصت‌سوزی کرده‌اند.

وی اذعان داشت: این نهایت دهن‌کجی به اصحاب رسانه و خبرنگاران است که پایگاه حضور و پشتیبانی آنها به محل معامله برای استخدام افراد و همچنین حرکت‌های غیر‌حرفه‌ای تبدیل شود به طوری که در یک سال اخیر هیچ یک از وعده‌هایی که منتخبان داده بودند عملیاتی نشده و بنده پیشنهاد می‌کنم این بزرگواران استعفا داده و با تشکیل مجمع فوق‌العاده زمینه برای حضور افراد دلسوز فراهم آید.

 

خانه مطبوعات شرکت سهامی نیست که عده‌ای به دنبال سهم‌خواهی باشند

سردبیر با سابقه اردبیل با یادآوری اینکه بزرگترین معضل و مشکل نشریات محلی عدم حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر‌مجموعه آنها خانه مطبوعات در تامین کاغذ یارانه‌دار و سایر ملزومات چاپ و انتشار نشریه و کم‌رنگ شدن بحث آموزش در این حوزه است، عنوان کرد: هر چند تعداد نشریات به سرعت افزایش یافته که بالتبع باید کیفیت فدای کمیت نشود اما شاهد ظهور و بروز روزانه خبرنگارانی هستیم که تنها ادعای قلم و کاغذ به دست گرفتن دارند و هیچ آشنایی با فن و فنون خبرنگاری ندارند.

بیژن وثوقی با یادآوری اینکه نسبت به سال‌های گذشته فعالیت خانه مطبوعات در حوزه آموزش و تاثیر‌گذاری برنامه‌ها و حرکت‌ها در روند رو به جلوی اصحاب رسانه کاهش یافته است، گفت: تعامل خود مطبوعات و اصحاب رسانه نیز کم‌رنگ شده که ضرورت دارد در این زمینه وحدت نظر و همبستگی بر مجموعه خبری استان حاکم باشد.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات در یک سال گذشته از فعالیت جدید خود بسیار ضعیف عمل کرده است، یادآور شد: بنده در 20 سالی که سردبیر نشریات مختلف بودم تا این حد خانه مطبوعات را ناکار‌آمد و فاقد برنامه پیش‌برنده ندیده‌ام.

 

روابط عمومی حرفه‌ای یار مکمل خبرنگاران است

اما خبرنگار خبرگزاری ایرنا نیز در بیان مهمترین چالش‌ها و تنگناهای رسانه‌ای استان خاطرنشان کرد: عدم همکاری مسئولان در انعکاس واقعیت‌ها، امنیت شغلی خبرنگاران و صاحبان نشریات و مطبوعات و کم‌توجهی به مهارت و تخصص به عنوان یک اصل در حرفه خبرنگاری و عدم ارائه آموزش به خبرنگاران بیشتر از جانب خانه مطبوعات از جمله این شاخص‌هاست.

مینا میر‌قاسمی در حالی که در جواب سئوال عملکرد خانه مطبوعات را در یک سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید سکوت اختیار کرد، گفت: بنده معتقدم نبود اعتبار دلیل تحقق نیافتن برخی وعده‌های همکاران ما در خانه مطبوعات بوده است.

وی با بیان اینکه باید از مصلحت‌اندیشی در ساماندهی خبرنگاران واقعی بکاهیم و دلسوزانه و قاطعانه در این زمینه ورود پیدا کنیم، افزود: در کنار این بسترها بنده معتقدم که روابط عمومی حرفه‌ای می‌تواند دست‌گیر خبرنگاران حرفه‌ای باشد.

این خبرنگار فعال اردبیلی ادامه داد: زمانی که مدیران در انتخاب مسئولان روابط عمومی دچار خطا می‌شوند و هر فرد غیر‌حرفه‌ای را به این منصب می‌گمارند قطعاً کار حرفه‌ای خبرنگار نیز با تزلزل روبرو شده و حتی حیثیت او زیر سئوال می‌رود.

 

خبرنگاران حامی جز خالق یکتا ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این دنیای پر هیاهوی اطلاع‌رسانی که از هر طرف دغدغه و فشار برای اصحاب رسانه وارد می‌شود و صاحبان این ذوق و هنر روزهای طاقت‌فرسا و خطر‌پذیری را سپری می‌کنند حامیانی جز خداوند متعال برای آنها نیست.

روزنامه‌نگاران استان اردبیل که همیشه با بی‌توجهی گروه‌ها و اقشار مختلف روبرو بوده و به رغم آنکه سعی کرده‌اند حقایق را بازگو کنند و از مدح و تمجید پرهیز کرده و نقد و بیان واقعیت‌ها را مدنظر داشته باشند اما گاه ثمره کار آنها با شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران با هدف خاموش کردن کورسوی نقد در رسانه‌ها مواجه است که واقعاً جای تاسف و نگرانی دارد.

کشاندن چند خبرنگار و اهل رسانه به دادگاه آن هم به بهانه‌هایی غیر‌موجه که گاه ناشی از بی‌تدبیری روابط عمومی‌هاست تنها ثمره‌اش خاموش کردن کورسوی نقدی است که همه دوست دارند اما در عمل گویی مخالف آن هستند.

در این میدان به جای سعه صدر مدیران و مسئولان ما و یاران همراه خبرنگاران و رسانه‌ها یعنی روابط عمومی‌ها گاه رفتارهای متناقض، متفاوت و غیر‌حرفه‌ای را در پیش می‌گیرند تا شاید نشان اتهام را به سمت خبرنگارانی بگیرند که در آسمان و زمین حتی یک ستاره فروزان را نیز جز رحمت و نگاه مهربانانه پروردگار متعال ندارند.

 

خبرگزاری‌ها ناشناخته، خبرنگاران ناشناخته‌تر و مسئولانی که خبرگزاری‌ها را نمی‌شناسند

امروز در دنیای مطبوعات و رسانه‌های مکتوب و غیر‌مکتوب به رغم پیشرفت‌ها رسانه‌های غیر‌مکتوب جایگاه واقعی خود را در بین عموم جامعه پیدا نکرده‌اند و اینگونه رسانه‌ها تنها در میان خواص، روشنفکران و افراد تحصیلکرده جامعه از جایگاه ویژه برخوردارند.

هر چند این مشکل در پایتخت برای خبرنگاران تنها مشهود نیست اما خبرنگاران محلی همواره با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حال حاضر در کشور بخش عمده‌ای از کار تولید اخبار و انتشار آن بر عهده خبرگزاری‌هاست و با وجود فضای رقابتی حاکم بر این رسانه‌های خبری شاهد هستیم که هر یک تلاش می‌کنند تا در تازگی و سرعت انتشار از دیگری پیشی بگیرند.

این خبرگزاری‌های مظلوم که چندان هم عامه آنها را نمی‌شناسند منبع تولید بسیاری از خبرهای مهم و کلیدی هستند چرا که در عین ناشناخته بودن روزنامه‌ها به آن اعتماد بسیار دارند و در استفاده از اخبار آنها پیشقدم هستند.

 

خبرنگاران پشت درهای بسته

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مشکلات برای خبرنگاران کم نیست گاهی که با عجله فراوان سعی دارند تا خود را به جلسه مهمی برسانند هنگام ورود از داخل شدن آنها به جلسه ممانعت می‌شود که در این بین بسیاری از روابط عمومی‌ها نیز عامل و عنصر دخیل هستند که گاه اتفاق برعکسی هم رخ می‌دهد که خبرنگاران پشت میز کنفرانس خبری ساعت‌ها منتظر می‌مانند و دعوت‌کنندگان خود با تاخیر بسیار در جمع خبرنگاران حاضر می‌شوند که این خود بی‌توجهی و بی‌حرمتی به دعوت‌شدگان است.

 

خانه مطبوعات از نقش نظارتی خود غفلت کرده است

اما بسیاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران یقین دارند که خانه مطبوعات که باید محل رجوع و منبع حل مشکلات اصحاب رسانه باشد از نقش نظارتی و آموزشی خود و انجام کارهای کلان غفلت کرده است.

در یک سال گذشته که از عمر دور جدید خانه مطبوعات می‌گذرد به نظر می‌رسد منتخبان تنها سعی کرده‌اند همت و تلاش خود را تنها به تشکیل جلساتی اختصاص دهند که هیچ خروجی در حل مشکلات خبرنگاران، رفع دغدغه‌های آنها و رسیدن خبرنگاران به ذات اصالت خود که همان انعکاس واقعیت‌ها و بیان حقایق جامعه است، غفلت کرده است.

این در حالی است که خانه مطبوعات تنها مدعی تامین نشدن اعتبار است در حالی که این مجموعه مدیریت بی‌پول و همچنین جذب اسپانسرهای قوی حمایتی از رسانه‌ها را مورد بی‌توجهی قرار داده و تنها دلیل اقدام نکردن خود را کمبود اعتبار و منابع اعلام می‌کند.

 

افرادی که 17 مرداد خبرنگار می‌شوند

و سخن پایانی اینکه به رغم وجود نشریات محدود انتشار یافته در استان اردبیل و فعالیت چند خبرگزاری در ایام منتهی به روز خبرنگار شاهد حضور خبرنگارانی هستیم که گویی متولد 17 مرداد هستند و تنها قرار است در این روز‌ها خودنمایی کرده و در صحنه حضور پیدا کنند.

برنامه‌های روز خبرنگار که همیشه با تاخیر چند روزه به دلیل برخی بی‌برنامگی‌ها و بی‌کفایتی‌ها برگزار می‌شود سبب شده تا در روزهای منتهی به 17 مرداد افرادی که هیچ سنخیتی با عرصه خبر ندارند تنها به دلایلی که همه از آن آگاه هستند در صحنه حضور پیدا کرده و حاضر به حضور در جلسات و نشست‌ها هستند که باید به این متولدین مرداد ماه نیز افسوسی چندین باره خورد.

گزارش از : زهرا جلالی – عادله جواد‌زاده

انتهای پیام/62006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول