اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان:

گروه‌های خونی 10 درصد جمعیت گیلان منفی است

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان گفت: 10 درصد جمعیت گیلان دارای گروه‌های خونی منفی هستند.

گروه‌های خونی 10 درصد جمعیت گیلان منفی است

علی داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به گروه‌های نادر خونی مورد نیاز در گیلان، اظهار کرد: در یکی دو ماه اخیر سه مورد گروه خونی نادر در استان شناسایی شد.

وی ادامه داد: پروسه غربالگری گروه‌های خونی نادر از گروه‌های خونی O انجام و در شبکه جهانی خون‌های نادر ثبت شد.

این مسئول با بیان اینکه گروه‌های خونی نادر جزو گروه‌های خاصی هستند که عنوان‌های علمی دارند تصریح کرد: گروه‌های خونی نادر در مواقعی که حتی گروه‌های خونی افراد به آنها تزریق و به دلیل ظاهر شدن واکنش‌های متعدد در خونشان، به اینها داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر چندین مورد از این بیماران را داشتیم، افزود: بیماری بود که حتی گروه خونی خودش به او نمی‌خورد و در این مواقع فاکتورهای دیگر می‌بریم که در آزمایشگاه تخصصی استان مورد بررسی قرار گرفته و مشکل خونی بیمار برطرف می‌شود.

داودی، با تصریح بر اینکه سازمان انتقال خون ایران در شبکه فدراسیون جهانی به گروه خون‌های نادر پیوسته است، خاطرنشان کرد: 26 کشور به خاطر پیدا شدن خون‌های نادر به این شبکه پیوستند.

وی درباره افرادی که در جزو گروه‌های خونی منفی هستند، ادامه داد: سال گذشته فردی در بیمارستان بستری بود که گروه خونی O منفی به او نمی‌خورد و 254 واحد از گروه خونی O منفی برای این فرد آماده کردیم اما هیچ‌کدام به او نخورد و این فرد در گروه خون‌های منفی است و باید آزمایش‌های اساسی شود.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان، با اشاره به اینکه خون‌های افراد گروه‌های خونی نادر پس از شناسایی می‌شوند در طول سال گرفته می‌شود، افزود: این خون‌ها را در تهران به مدت 10 ساعت در شرایط و با هزینه‌های خاص نگه می‌داریم تا برای مواقع مورد نیاز از آن برای بیماران خاص استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در صورت لازم از کمیته مرکزی خودمان به اینگونه بیماران خون تزریق می‌کنیم تا مشکل خونی آنها برطرف شود.

داودی، 10 درصد جمعیت گیلان را دارای گروه‌های خونی منفی معرفی کرد و یادآور شد: این افراد را شناسایی کردیم و با آنها ارتباطات تلفنی داریم و در مواقع خاص آنها را فراخوان می‌کنیم.

وی مصرف گروه‌های خونی O و A منفی در گیلان را زیاد دانست و تصریح کرد: دارندگان این گروه‌های خونی با فراخوان که انجام می شود خون خود را اهدا می‌کنند.

این مسئول، جمعیت اهدا کنندگان گروه‌های خونی منفی استان را کم دانست و گفت: بیماران این گروه‌های خونی نیز خاص هستند.

وی سالمندی گیلان را یکی از دلایل افزایش مصرف خون در این استان عنوان کرد و افزود: 11 درصد جمعیت گیلان سالمند هستند و طبق مقتضای سن سالمندی بیماری‌های آنها زیاد است و این امر مصرف خونی را افزایش می دهد.

داودی، با بیان اینکه در سال‌های گذشته از 14 هزار مرگ طبیعی 46 درصد مرگ در رنج‌های سالمندی بود، متذکر شد: 12 درصد این افراد بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفتند.

وی، عمل‌های جراحی قلب باز را از دیگر دلایل مصرف بالای خون در استان دانست و خاطرنشان کرد: گیلان جزو استان‌های دارای بیماری‌های ژنتیک مانند تالاسمی است.

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان از وجود یک‌هزار و 200 نفر بیمار تالاسمی علامت‌دار و ماژور در گیلان خبر داد و اذعان کرد: این افراد سه تا چهار بار در ماه خون می‌گیرند و خونی که به اینها می‌دهیم باید زیر هفت روز باشد یعنی تولید خون ما باید به‌روز باشد تا بتوانیم نیاز این افراد را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه گیلان دارای 250 نفر بیمار هموفیلی است، افزود: این بیماران نیز جز مصرف کنندگان فرآورده‌های خونی هستند.

داودی، بیماران دیالیز را مصرف کننده خون ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به گردشگر پذیری گیلان، تجهیزات پزشکی در این استان بالاست و جراحی‌های قلب باز انجام می‌شود که همه اینها مصرف خونی استان را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول