اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به سبب نیات انسان‌دوستانه مردم فارس

رمضان امسال بحران کمبود خون در فارس رخ نداد

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس گفت: به سبب نیات انسان‌دوستانه مردم، رمضان امسال مشکل کمبود خون در فارس پیش نیامد.

رمضان امسال بحران کمبود خون در فارس رخ نداد

دکتر علیرضا توسلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: از شب نوزدهم رمضان امسال تا پایان روز بیست و سوم رمضان در استان فارس، 4 هزار و 615 نفر مراجعه برای اهدای خون انجام شد که 3 هزار و 353 نفر واجد شرایط بودند.

وی افزود: در شیراز 2 هزار و 813 نفر مراجعه کردند و یک‌هزار و 803 نفر واجد شرایط اهدا شناخته شدند.

توسلی ادامه داد: از شب نوزدهم تا پایان روز بیست و سوم این ماه مبارک یک‌میلیون و 676 هزار و 500 سی سی در فارس خون اهدا شد و این رقم در شیراز 901 هزار و 500 سی سی بود.

این مسئول در ادامه بیان کرد: فعالیت‌های انتقال خون در کشور بر اساس اهدای داوطلبانه است و به دلیل آن که تنها از طریق اهدای داوطلبانه و نه از طریق جایگزین کردن خون توسط همراهان مریض، باید فراورده‌های خونی مورد نیاز در استان‌ها تامین شود، تلاش برای تبلیغات و فراخوان افراد سالم واجد شرایط از طریق رسانه‌ها بسیار مهم است.

وی ابراز داشت: امسال با توجه به تبلیغات گسترده‌تری که توسط انتقال خون کشور و استان فارس انجام شد و از هفته‌های پیش از ماه رمضان رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی وارد این موضوع شدند و در هفته‌های اول و دوم ماه رمضان و شب‌های احیا به اوج رسید، مشکلات کمتری در بحث خون داشتیم.

توسلی در ادامه اذعان داشت: سال‌های گذشته به شدت ذخایر خون به حد بحرانی و هشدار می‌رسید اما امسال این مشکل را نداشتیم که جای شکر دارد.

وی اضافه کرد: در روز هجدهم (شب نوزدهم) ماه مبارک که شب نخست احیا بود 703 واحد خون جمع‌آوری شد و در آن روز مراجعه یک‌هزار و چهار نفر بود که 703 نفر خونگیری شدند.

به گفته وی، در شب دوم احیا (روز بیست و یکم ماه مبارک) 950 واحد خون از بین یک‌هزار و 251 نفر مراجعه‌کننده و در روز سوم 841 واحد از یک‌هزار و 151 مراجعه‌کننده انتخاب و خونگیری شد.

وی تصریح کرد: امسال همچنین برای بیمارانی که به صورت اهدایی (که متفاوت از درمانی است) به محصول پلاکت فرز نیاز داشتند، در ماه رمضان کمبود پلاکت مورد نیاز رفع شد.

توسلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این خون‌های گرفته شده تازه در حال ورود به چرخه است و امروز با تعداد قابل توجهی خون که وارد سیستم شد مواجه شدیم و در روزهای آینده نیز ذخایر بهبود می‌یابد.

این مسئول در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهار داشت: لازم است که افراد سالم و واجد شرایط خونگیری در تمام ایام به فکر بیماران باشند و این امر تنها به ماه رمضان محدود نشود.

مدیرکل انتقال خون فارس تصریح کرد: با وجود کمبود امکانات و تعداد نیرو در سازمان انتقال خون، خونگیری از این تعداد مراجع در ایام ماه مبارک رمضان و لیالی قدر با فعالیت بیشتر کارکنان و البته حضور و ایثار مردم برای اهدای خون میسر شد.

وی بیان کرد: اگر معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در کشور و معاونت‌های مربوطه در این استان در زمینه تامین نیرو همکاری بیشتری با سازمان انتقال خون داشتند تا حدی فشار بر کارکنان این سازمان کاهش می‌یافت و می‌توانستیم پایگاه‌هایی را در سطح این استان فعال کنیم.

توسلی موارد استهبان یا لامرد، راه‌اندازی تیم دوم خونگیری شیراز، پایگاه در حال اتمام نی ریز و همچنین وضعیت جهرم که باید سه بیمارستان و تعداد بسیاری بیماران هموفیلی را پوشش دهد از مصادیق این نیاز به افزایش نیرو دانست و خواستار همکاری مسئولان امر در این زمینه شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با حضور گسترده مردم گاه معطلی‌های بیش از یک ساعت برای مردم رخ داد که دلیل اصلی آن کمبود پرسنل بود.

این مسئول در پایان گفت: برای اینکه شکرگزار این حضور انسان‌دوستانه مردم فارس باشیم و بتوانیم روند فعلی را ادامه دهیم باید در بحث تامین بودجه جاری، تملک دارایی و تامین نیروی انسانی همراهی بیشتری با این سازمان در سطح کشوری و استانی صورت گیرد.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول