اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دانش‌آموزان نودوزی چشم انتظار مدرسه

دانش‌آموزان روستای نودوز از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک دو سالی است که در کانکس تحصیل می‌کنند ولی همچنان در انتظار تکمیل مدرسه در حال احداث این روستا هستند.

دانش‌آموزان نودوزی چشم انتظار مدرسه

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مدرسه ابتدایی علامه قزوینی روستای نودوز جزو مدارس تخریبی بوده است که به پیشنهاد یک فرد خیر مبنی بر احداث مدرسه جدید در این روستا با مشارکت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین، عملیات اجرایی آن در بهمن ماه سال 90 کلنگ احداث آن با تعهد 600 میلیون ریالی خیر به زمین زده شد.

لازم است بدانیم شیوه احداث مدارس خیرساز در شهرها به این صورت است که 50 درصد کار را خیر و 50 درصد مابقی را اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس انجام می‌دهد ولی روش احداث مدارس خیرساز در روستاها به این صورت است که 40 درصد کار را خیر و مابقی را اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس به پایان می‌رساند.

مقرر شد که با تأمین اعتبار از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز استان قزوین یک ساله، مدرسه روستای نودوز احداث و به آموزش و پرورش شهرستان آبیک واگذار شود.

با توجه به وضعیت و شرایط نامطلوب بودجه در کشور به ویژه انقباضی بودن آن، اعتبار لازم برای مدرسه در سال 91 تحقق نیافت و اداره کل نوسازی و تجهیز استان قزوین نتوانست به تعهدش در زمینه تأمین اعتبار عمل کند.

با اعلام خیر مدرسه‌ساز اهالی روستای نودوز یک هزار و 500 متر مربع زمین که در جوار مدرسه تخریبی قرار داشت، برای احداث مدرسه اهدا کردند.

با آغاز عملیات اجرایی مدرسه روستای نودوز، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به چهار کانکس منتقل شدند.

با توجه به جثه کوچک و سن پایین دانش‌آموزان ابتدایی، آنان به مدرسه راهنمایی جوار مدرسه ابتدایی منتقل شده و دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی در کانکس مشغول به تحصیل شدند.

باید گفت که تحصیل در مدارس کانکسی در فصول مختلف سال دشوار است چراکه در فصول گرم، هوا گرم است و بوی نامطبوعی از کانکس خارج می‌شود و در فصول سرد سال نیز بوی آهن از کانکس متصاعد می‌شود.

بنا به اخبار رسیده در فصول سرد سال از بخاری گازی در کانکس استفاده نمی‌شود لذا برای گرم کردن فضای کانکس، از تعدادی بخاری برقی استفاده می‌شود که البته این نوع بخاری هم همه فضای کانکس را گرم نمی‌کند و دانش‌آموزان را دچار مشکل می‌کند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: داشتن فضا و محیط آموزشی مناسب در فرایند یادگیری و انتقال مفاهیم از معلمان به دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

نادعلی شاهکندی می‌افزاید: با توجه به پایین بودن آمار دانش‌آموزی در مدرسه کانکسی روستای نودوز خوشبختانه در زمینه تعلیم و یادگیری دانش‌آموزان مشکل خاصی وجود ندارد و تأثیر منفی هم نداشته است.

البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که از گذشت، صبوری و سعه صدر دانش‌آموزان و معلمان به دلیل حضور در مدرسه کانکسی نباید غافل شد بلکه باید قدردان هم بود.

وی اضافه می‌کند: در مهر ماه سال جاری 32 دختر و پسر مقطع راهنمایی به صورت مختلط در دو کانکس مشغول به تحصیل می‌شوند، این در حالی است که در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی 87 نفر در مدرسه راهنمایی مشغول به تحصیل خواهند شد.

 
از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون، عملیات اجرایی مدرسه روستای نودوز متوقف شده است.

البته باید گفت که مصالح مدرسه تخریبی و فرسوده نودوز به ارزش ریالی 40 میلیون ریال تبدیل به احسن شد و در احداث مدرسه به کار رفته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: عدم تحقق اعتبار از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز استان قزوین سبب شد خیر مدرسه‌ساز از 600 میلیون ریال متعهد شده، 150 میلیون ریال از تعهد خود را پرداخت نکند.

احمد نوروزی می‌افزاید: مدرسه روستای نودوز در حال حاضر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد چراکه فنداسیون، اسکلت و سقف‌بندی آن انجام شده و بخشی از مدرسه دیوارچینی شده است.

اهالی روستای نودوز علاوه بر اهدای زمین، 400 میلیون ریال از محل زکات برای احداث مدرسه کمک کرده‌اند؛ این در حالی است که بر دیوارچینی مدرسه قول مساعد داده‌اند.

در کمیته برنامه‌ریزی امسال شهرستان آبیک مبلغ یک میلیارد و 70 میلیون ریال اعتبار برای مدرسه نودوز اختصاص داده شد؛ این در حالی بود که اداره کل نوسازی و تجهیز استان قزوین چهار میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار پیشنهاد کرده بود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که آیا با اعتبار در نظر گرفته شده، مدرسه روستای نودوز به اتمام می‌رسد، تصریح می‌کند: شنیده شده که خیر مدرسه روستای نودوز اعلام آمادگی کرده که علاوه بر 150 میلیون ریال باقی مانده از تعهدش، برای کمک به مدرسه مبلغی را نیز پرداخت کند.

نوروزی بیان می‌کند: اگر میزان اعتبار در نظر گرفته شده تا پایان امسال تخصیص یابد و کمک خیر هم تحقق یابد، پیشرفت پروژه قابل قبول خواهد بود و در مهر ماه سال آینده دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه مشغول به تحصیل شوند.

با توجه به اینکه استان قزوین در حال رشد و توسعه است، می‌طلبد مسئولان استانی نگاه ویژه‌تری در توسعه فضاهای آموزشی در شهرستان‌ها داشته باشند تا از قافله توسعه علم و فرهنگ عقب نمانند.

امید است مسئولان اداره کل نوسازی و تجهیز با توجه بیشتر به شهرستان آبیک و جذب اعتبارات مناسب بتوانند مدرسه روستای نودوز را که دو سال است در حال احداث است را تکمیل کرده و دانش‌آموزان را از هوای نفس‌گیر کانکس خارج کرده و روانه مدرسه جدید کنند تا با فراغ بال به علم‌آموزی و تحصیل بپردازند.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول