اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/۱۶

قدس با محوریت ایران رمز وحدت کشورهای اسلامی شد

اندیشمندان و کارشناسان تاجیک در میزگرد تخصصی روز قدس در دفتر منطقه‌ای فارس در «دوشنبه» با اشاره به اهمیت این روز برای جهان اسلام، خواستار اعلام مبارزه با استکبار جهانی به عنوان هدف اصلی شدند.

قدس با محوریت ایران رمز وحدت کشورهای اسلامی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در میزگرد تخصصی «روز قدس» که به میزبانی دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه برگزار شد، صاحب‌نظران و کارشناسان تاجیک ضمن اشاره به اهمیت این روز و لزوم مشارکت و مساعدت جدی کشورهای اسلامی در حل مسئله فلسطین، بر ضرورت معرفی مبارزه با استکبار جهانی به عنوان هدف اصلی مسلمانان تأکید کردند.

بخش دوم این میزگرد از نظر مخاطبان می‌گذرد.

فارس: آقای عبدالله‌اف اشاره کردند که باید سازمان‌های بین‌المللی، قدرت‌های جهانی و دولت‌های منطقه اراده کمک به‌ مردم فلسطین برای رسیدن به ‌حق قانونی‌ خود را داشته باشند. حال پرسش از آقای عبدالله محقق این است، زمانی که آمریکا موضوع اسرائیل را ادامه سیاست داخلی خود می‌داند، تا چه حد اراده برای حل عادلانه قضیه فلسطین می‌تواند قابل‌تصور باشد؟

عبدالله محقق کارشناس مسائل دینی: بدون شک بحث قدس یکی از مسائل کلیدی جهان اسلام و امت واحده است. دولت نامشروع صهیونیستی که از سوی استکبار جهانی و سازمان‌های صهیونیستی ایجاد شده است، صاحبان اصلی این سرزمین یعنی مردم فلسطین را آواره کرده و آنهایی را که باقی مانده‌اند، از عادی‌ترین حقوق انسانی محروم نگاه می‌دارند. حاضران در این نشست به‌ عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کردند. این امر به ‌آن خاطر اتفاق افتاده است که پشت سر این رژیم نیروهای ضدبشری و قطب‌های جهانی قرار گرفته‌اند و متأسفانه در مقابل آنها وحدت لازم کشورهای مسلمان و اراده قاطع آنها کمتر مشاهده می‌شود.

باید در رابطه با ‌بحث قدس و تأکید بر اهمیت این موضوع برای امت اسلامی، از نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران و ‌بویژه رهبری آن یاد کرد. با محوریت نقش ایران است که قدس رمز وحدت اسلامی شناخته شده و استقلال و آزادی آن موجب پیروزی نه ‌تنها امت اسلامی بلکه کل انسان‌های آزادی‌خواه دانسته می‌شود.

اگر بالفرض زمانی بر یهودی‌ها ستمی گذشته است، پس چرا پاسخ آن را باید مردم فلسطین بدهند؟ اگر تشکیل دولت اسرائیل ضرورت داشت، چرا پس آن را در آمریکا و دیگر کشورهای غیراسلامی ایجاد نکردند و فلسطین را هدف قرار دادند؟ امروزه چه چیزی وحشتناک‌تر از این می‌تواند باشد که بیش از 2 میلیون نفر فلسطینی از خانه و کاشانه خود محروم و آواره دیار غربت هستند؟ بنابراین امروزه باید مسلمانان بیدار شوند. بیداری اسلامی به‌ صورت عمده و جدی در بیش از 3 دهه پیش با وقوع انقلاب اسلامی ایران آغاز شد. این بیداری بود که فرصت شناخت خیر و صلاح امت را فراهم کرد. حالا دیگر این نکته بسیار واضح است که هر مسلمانی باید در سیمای اسرائیل و حامیان آن دشمنان خود را تداعی کند. آمریکا و دیگر قطب‌های سیاسی جهان هستند که نمی‌گذارند مردم فلسطین استقلال کامل ملی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

تأسیس دولت اسرائیل به‌ خاطر ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و فتنه در منطقه و جهان اسلام است. به طوری که گفته شد، رژیم صهیونیستی با داشتن چنین حامیانی، ادعای گسترش دامنه اشغالگری‌های خود را دارد. بنابراین دیگر نه به‌ سازمان ملل متحد و نه به ‌شورای امنیت اعتماد کامل باقی مانده است. اگر سازمان ملل متحد به ‌قطعنامه‌هایی که در دایره حقوق بین‌الملل صادر کرده است، عمل می‌نمود، شاید امروز دست صهیونیسم کوتاه می‌شد و غارتگری‌های این رژیم پایان می‌یافت.

متأسفانه اینطور نیست و ما از گزارش‌های رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که مردم فلسطین از عادی‌ترین حقوق انسانی محروم هستند. هر عضو رژیم صهیونیستی‌ می‌تواند بدون هیچ مشکلی خانه فلسطینی‌ها را از آن خود کند. بدین خاطر است که می‌گوئیم دیگر به ‌سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت آن، اعتمادی نیست. چرا که در صدر اینگونه سازمان‌ها افرادی ایستاده‌اند که خود از مؤسسین رژیم صهیونیستی می‌باشند.

فارس: در چنین شرایطی سازمان‌های متعلق به ‌‌جهان اسلام و از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی چه نقشی می‌توانند اجرا کنند؟

عبدالله محقق: متأسفانه سازمان همکارهای اسلامی بر روی تصمیمات سازمان ملل متحد و شورای امنیت تأثیر جدی ندارد. مشکل اینجاست که خود سازمان‌های به‌ اصطلاح اسلامی بر اساس و مبنای اصول دموکراتیک غربی ایجاد شده‌اند که در نتیجه از امکان داشتن نفوذ و تأثیر مثبت بر روی تصمیم‌گیری‌های کلان جهانی محروم هستند. بنابراین کشورهای مسلمان باید به ‌فکر تغییر ساختار سازمان ملل و شورای امنیت باشند. تا زمانی که وضعیت موجود ادامه داشته باشد، نمی‌توان به‌ نقش بنیادی سازمان‌های اسلامی در دفاع از منافع قانونی مردم فلسطین امید بست.

توجه کشورهای منطقه به ‌قدس در حال افزایش است

مهدی صابراف پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ‌ریاست جمهوری تاجیکستان: این مسئله بسیار مهم است. در ماه می سال 2010 در شهر دوشنبه سی و هفتمین اجلاس وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شده بود. چنین نشستی برای اولین بار در آسیای مرکزی دایر شده بود که از نظر سیاسی اهمیت بسیار بالایی داشت و بر تعلق مستقیم این منطقه به‌ جهان اسلام ‌تأکید می‌کرد.

در اجلاس مورد نظر جدی‌ترین اختلافات موجود در کشورهای اسلامی نظیر قضیه فلسطین، افغانستان، عراق و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقامات بلندپایه و رسمی کشورهای عضو نقش آتی این سازمان در حل‌وفصل اینگونه اختلافات و مسائل را مشخص کردند.

در اجلاس دوشنبه تأکید شد که وضعیت فلسطین بسیار سنگین بوده و نیاز به ‌رسیدگی جدی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی دارد. به ‌این دلیل بود که این اجلاس در حمایت خود از گزارش گلدستون در رابطه با ‌مناقشه غزه و نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل، پشتیبانی کامل به ‌عمل آورد. وزرای خارجه این سازمان خواستار تبعیت اسرائیل از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و عقب‌نشینی این رژیم از سرزمین‌های اشغالی شدند.

البته نکته‌ای که در اجلاس دوشنبه مطرح شد و در حقیقت دارای اهمیت جدی می‌باشد، بحث ایجاد وحدت در میان گروه‌های فلسطینی بود. بدون چنین اقدامی، مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی به ‌نتایج مورد انتظار مردم این سرزمین دست نخواهد یافت.

در سخنرانی رئیس جمهور تاجیکستان نیز بر ضرورت حل‌وفصل عادلانه قضیه فلسطین تأکید و گفته شد که مردم این سرزمین حق دارند تا زندگی شایسته و همراه با ثبات و آرامش در وطن خود داشته باشند. «امامعلی رحمان» خواستار ارتقاء نقش سازمان کنفرانس اسلامی (که هم‌اکنون به ‌سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر نام داده است) در رسیدگی به ‌این قضیه مهم جهان اسلام شد.

متأسفانه در رابطه با ‌جدی‌ترین قضایای جهان اسلام در میان برخی از کشورهای مهم عضو این سازمان اختلاف‌نظر و موضع وجود دارد. شاید دلیل این امر همسویی مواضع و منافع برخی از آنها با کشورهای غربی می‌باشد و شاید به‌ گونه‌ای حتی یک نوع بیم در برابر قدرت‌های غربی وجود دارد که نام سازمان کنفرانس اسلامی را به ‌سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر دادند. معلوم است موقعی که بحث همکاری مطرح می‌شود عمدتا مسائل اقتصادی، تجاری و ارائه کمک‌ها را در برمی‌گیرد و مسائل سیاسی را کنار می‌گذارد.

سکوت در برابر مظلومیت قدس معنای حمایت از اشغالگران را دارد

فارس: اعلام روز جهانی قدس با ایجاد جمهوری اسلامی ایران از سوی حضرت امام خمینی(ره) به ‌این معنا بود، تا زمانی که قدس در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، نمی‌توان عزت و عظمت امت اسلامی را تأمین کرد. اما چرا با وجود درک این واقعیت، برخی دولت‌های اسلامی تمایل پرداختن به ‌این موضوع به ‌صورت جدی را ندارند. البته مهمانان محترم به‌ نکاتی در این رابطه اشاره کردند ولی می‌خواهیم بدانیم که آقای شرگاودی چه نظری دارند؟

 

اعظم‌شاه شرگاودی کارشناس سیاسی: اجازه بدهید قبلا به ‌این نکته اشاره کنم که قضیه قدس تاریخ فقط بیش از شش دهه نداشته بلکه در مسیر تاریخ همواره برای مسلمانان وجود داشته است. حتی در زمان رسول اکرم(ص)، زمان فتح بیت‌المقدس و موافقت‌نامه‌ای که بین مسلمانان و مسیحیان به ‌امضا رسید، یکی از بندهای آن، این بود که در این سرزمین یهودی‌ها زندگی نکنند.

در ادامه از جنگ‌های «صلاح‌الدین ایوبی» گرفته تا اتفاقات دیگر، این موضوع همواره از اهمیت برخوردار بوده است. در زمان خلیفه «عبدالحمید ترک» هم خواستند این سرزمین را خریداری کنند که وی در جواب گفت: «این خاک پدر من نیست بلکه خاک امت اسلامی است و تا آن موقعی که خلافت پابرجاست، به ‌هیچ کسی واگذار نخواهد شد».

همین‌طور تا زمانی که جنگ دوم جهانی پایان یافت و صهیونیست‌ها  55 درصد از این خاک را اشغال کردند و در ادامه، این روند بیشتر گسترش یافت.

اما در مورد سکوت برخی از دولت‌های اسلامی نسبت به ‌این قضیه غیرانسانی. متأسفانه عده‌ای از کشورهای عربی نه ‌تنها سکوت کرده‌اند (به جز سوریه که به حماس کمک می‌کند) بلکه از سیاست‌های رژیم  اشغالگر حمایت می‌کنند.

اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) بدون تردید موجب افزایش توجه کشورهای مسلمان و به خصوص امت اسلامی نسبت به ‌این موضوع شد. البته وابستگی تعدادی از کشورهای مهم اسلامی به غرب باعث شده است تا به ‌این موضوع سرنوشت‌ساز جهان اسلام توجه عمیقی صورت نگیرد.

ولی چنانچه نقش ملت‌های مسلمان در تعیین سرنوشت خود بیش از پیش برجسته‌تر شود، امید است که دولت‌های مردمی زمام قدرت را به ‌دست خواهند گرفت و موفق به ‌باز گرداندن سرزمین‌های اشغالی به‌ مردم فلسطین خواهند شد. 

ضرورت توجه کشورهای اسلامی به ‌رشد رسانه در منطقه    

فارس: امروزه رسانه‌های بین‌المللی کوچک‌ترین اتفاق را آنقدر بزرگ می‌کنند که افکار عمومی جهان را روز‌ها و گاهی هفته‌ها و ماه‌ها به‌ خود مشغول می‌دارند. اما چرا در برابر ظلمی که به ‌طور شبانه‌روزی در حق مردم فلسطین می‌گذرد، سکوت می‌کنند و یا بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شوند؟ چرا در منطقه آسیای مرکزی نیز این شرایط حاکم است؟

زینت‌الله اسماعیل‌اف کارشناس رسانه و مدیر «سیمای مستقل تاجیکستان»: فکر می‌کنم که چرایی عدم پرداخت صحیح رسانه‌های بین‌المللی به ‌قضیه فلسطین روشن است و در مجموع دوستان به ‌برخی از دلایل آن اشاره کردند. اما اگر بخواهیم در رابطه با ‌عدم پوشش مطلوب رسانه‌ای این موضوع در سطح آسیای مرکزی صحبت کنیم، باید به 3 عامل اشاره شود.

عامل اول به ‌آن برمی‌گردد که رسانه‌های منطقه به ‌منابع خبری و تحلیلی مستقل دسترسی لازم را ندارند. منابع موجود بین‌المللی تحت کنترل کشورهایی قرار دارند که با رژیم صهیونیستی همسو عمل می‌کنند.

به‌ این دلیل است که رسانه‌های آسیای مرکزی از منابعی تغذیه اطلاعاتی می‌شوند که جانبدار اسرائیل می‌باشند. این نوع نگاه صهیونیستی نسبت به‌ قضیه بر ‌رسانه‌های منطقه نیز تأثیر می‌گذارد که در نتیجه در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های کشورهای آسیای مرکزی از مقاومت فلسطینی‌ها به‌ عنوان اقدامات تروریستی یاد می‌شود.

این یک حقیقت تلخ است که برای آن باید تأسف خورد. 

عامل دوم که مانع پوشش مطلوب قضیه فلسطین شده است، موضع کشورهای اسلامی یا بهتر است بگویم بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی نسبت به‌ موضوع رشد رسانه در منطقه می‌باشد.

برخی از کشورهای اسلامی بر روی گروه‌های افراطی در آسیای مرکزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این طریق به گسترش دامنه خشونت در منطقه مساعدت می‌کنند. در نتیجه عمل و اقدامات این گروه‌هاست که سیمای منفی و خشنی از اسلام برای مردم ارائه می‌شود. 

چنانچه کشورها و منابع اسلامی به ‌رشد رسانه‌های منطقه کمک می‌کردند هم به ‌نفع ملت‌های مسلمان آسیای مرکزی و حفظ ثبات و امنیت در این منطقه بود و هم برای شناخت واقعیات جهان اسلام از جمله مظلومیت فلسطین کمک می‌کرد.

و عامل سوم، عصر ما عصر اطلاعات است و شاهد هستیم که از رسانه به‌ عنوان قوی‌ترین وسیله نفوذ بهره‌برداری صورت می‌گیرد. بحث مهمتر در اختیار چه کسی قرار داشتن این وسیله تأثیر‌گذار می‌باشد.

در مدت پنج سال اخیر در تاجیکستان تعدادی از رسانه‌های پا به ‌میدان گذاشته‌اند که در رابطه با مسائل ملی، دینی و فرهنگی چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارای مواضع و دیدگاه‌های مستقلی می‌باشند. آنها از جمله نسبت به ‌قضیه فلسطین نگاه خود را دارند که با آنچه رسانه‌های بین‌المللی و عمدتا غربی مطرح می‌کنند، بسیار متفاوت است.  

همین‌طور کارشناسان تاجیک نیز برخلاف بیشتر کارشناسان کشورهای منطقه، شناخت صحیحی از قضایای جهان اسلام از جمله فلسطین دارند. طرح دیدگاه‌های آنها از طریق این رسانه‌ها کمک خواهد کرد تا مردم به ‌تدریج درک کنند که بحث قدس فقط متعلق به‌ ملت فلسطین و یا اعراب نبوده بلکه آبرو و عزت مسلمین نیز به ‌آن بستگی دارد. این رویکرد حتما بر دیگر کشورهای آسیای مرکزی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

چنانچه این موضوع مورد توجه قرار داده شود، نتیجه مطلوب حتما به‌ دست خواهد آمد و در رابطه با ‌قضایای جهان اسلام و به خصوص فلسطین نه ‌تنها در یک روز خاص بلکه به‌ طور دائم موضع‌گیری خواهد شد. یعنی همکاری و حمایت‌های کشورهای اسلامی از رسانه‌های منطقه امری ناگزیر خواهد بود. 

ادامه دارد...

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول