اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل ستاد دیه قزوین در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

کم‌کاری خانواده زندانیان، بزرگترین مشکل ستاد دیه قزوین

به گفته مدیرعامل ستاد دیه استان قزوین کم‌کاری خانواده زندانیان را بزرگترین مشکل پیش روی این ستاد دانست و گفت: گاه به دلیل همین کم‌کاری، آزادی زندانی‌ها ماه‌ها به تعویق می‌افتد.

کم‌کاری خانواده زندانیان، بزرگترین مشکل ستاد دیه قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ستاد مردمی حمایت از زندانیان دیه سال 69 به همت شهید گرانقدر اسدالله لاجوردی پایه‌گذاری شد.

هدف این ستاد تنها کمک به خانواده‌ها و زندانیان جرایم غیرعمد شامل تصادف، حادثه کاری، مهریه یا نفقه و جرایم مالی است و زندانیان غیرعمدی که جرایم کیفری نداشته باشند، می‌توانند از کمک‌های نقدی یا تسهیلات بانکی این ستاد بهره‌مند شوند.

خبرنگار فارس در قزوین، در گفت‌وگویی که طی بازدید محمد آبفروش مدیرعامل ستاد دیه این استان از دفتر خبرگزاری فارس در قزوین داشت، پرسش‌های خود را در خصوص نحوه فعالیت این ستاد در استان قزوین با وی مطرح کرد که پاسخ‌های آن در ادامه می‌آید.

*هم‌اکنون چند نفر به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان‌های قزوین به سر می‌برند؟

در حال حاضر 254 زندانی غیرعمد در استان وجود دارد که 147 تن از آنان به علت وقوع جرایم ویژه در زندان هستند و تا زمان برطرف نشدن جرم کیفری، ستاد دیه نمی‌تواند برای آزادی آنان اقدام کند.

*جرایم ویژه شامل چه نوعی از جرم‌ها می‌شود؟

زندانیانی که علاوه بر وقوع جرایم غیرعمد محکومیت دیگری نیز دارند. به عنوان نمونه شخصی که به علت ناتوانی در پرداخت مهریه محکوم به حبس شده و در ضمن با همسر یا اقوام وی ضرب و جرح نیز داشته است، به دلیل محکومیت کیفری نمی‌تواند با اقدام ستاد دیه آزاد شود.

* چه اهدافی در این نهاد دنبال می‌شود؟

جلوگیری از پایمال شدن حق زیان‌دیده هدفی است که از سوی ستاد دیه پیگیری می‌شود و جرم احتمالی فرد زندانی به قوت خود باقی است؛ به عنوان نمونه چنانچه مجرمی هنگام فرار از محل وقوع جرم با فردی تصادف کند و این سانحه منجر به فوت آن فرد شود، حتی اگر مجرم به حبس ابد محکوم شود، این ستاد، دیه مقتول را پرداخت می‌کند تا خسارت فرد زیان‌دیده که در اینجا شخص مقتول است، تا حدی جبران شود.

در واقع اولویت برای ستاد دیه حقوق زیان‌دیده است و نه زندانی.

*سالانه چه تعداد پرونده در ستاد دیه قزوین تشکیل می‌شود؟

در طول سال به طور میانگین حدود یک هزار و 500 فقره پرونده در این ستاد تشکیل می‌شود که در مواردی خود زندانیان قادر به حل مشکل خود و آزادی هستند یا شاکی رضایت می‌دهد؛ اما پیگیری و پرداخت هزینه‌های بخش زیادی از زندانیان را ستاد دیه تقبل می‌کند.

*اعتبارات ستاد دیه از چه محلی تأمین می‌شود؟

محل تأمین بخشی از این اعتبارات، منابع در اختیار ستاد دیه کشور است و بخش دیگر را نیز خیران مقید و دلسوز مردم تأمین می‌کنند. در واقع خیران بازوی توانمند ستاد دیه هستند.

*در سال‌های گذشته بیشترین میزان کمک خیران استان چقدر بوده است؟

خیرانی بوده‌اند که به تنهایی 250 میلیون تومان پرداخت کرده یا سبب آزادی 55 زندانی شده‌اند؛ به طوری که یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت ستاد قزوین جذب خیران است.

*بزرگ‌ترین مشکل پیش روی این ستاد در حال حاضر چیست؟

به دلیل همکاری و تعامل مستقیم دادگستری، دادسرا و اداره کل امور زندان‌های قزوین این ستاد هیچ‌گونه مشکل قضایی ندارد و بزرگ‌ترین مشکل آن در حال حاضر کم‌کاری خانواده‌هاست؛ به طوری که گاه اتفاق می‌افتد ستاد دیه آماده اعطای میلیون‌ها تومان کمک بلاعوض به یک زندانی است؛ در حالی که آزاد شدن وی تنها به علت تهیه نشدن یک کروکی تصادف، یک رأی برابر اصل یا حتی یک کارت ملی زندانی از سوی خانواده وی، مدت‌ها معطل می‌ماند.

*ستاد دیه از چه راه‌هایی با مددجویان آشنا می‌شود؟

در زندان‌ها گروه‌های مددکاری از آقایان و بانوان حضور دارند و با اختیاراتی که از سوی اداره کل امور زندان‌ها به آنان واگذار شده است، به صورت روزانه آمار افرادی را که به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد وارد زندان می‌شوند، در اختیار ستاد دیه قرار می‌دهند.

البته باید تأکید کرد که به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، ستاد پیش از پرداخت مبالغ سنگین تحقیقات میدانی انجام می‌دهد.

*در کار کمک به زندانیان کدام دسته از آنان در اولویت برخورداری از کمک‌های ستاد دیه هستند؟

اولویت اصلی این ستاد بانوان و پس از آن زندانیان دارای سن بیش از 60 سال، زندانیان دارای سنین کمتر از 18 سال و بیماران صعب‌العلاج به ترتیب در اولویت بهره‌مندی از این کمک‌ها هستند.

در بین بقیه زندانیان هم کسانی که بیشترین مدت تحمل حبس را دارند، در اولویت قرار می‌گیرند.

*علت اینکه بانوان در اولویت اصلی آزادی قرار دارند، چیست؟

ستاد دیه دربند بودن بانوان را به مصلحت نمی‌داند و البته این نظر مقام معظم رهبری، قوه قضائیه، وزارت دادگستری و مسئولان قضایی کشور و استان است.

*آیا دختران زندانی زیر 18 سال هم بوده‌اند که ستاد دیه برای آزادی آنان اقدام کند؟

تاکنون دختر زیر 18 سالی که به دلیل وقوع جرایم غیرعمد وارد زندان شده باشد، وجود نداشته است و دختران زندانی زیر 18 سالی هم که در زندان به سر می‌برند، مرتکب جرایم عمد مؤثر مانند اعتیاد و قتل عمد شده‌اند.

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول