اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ایمن‌سازی 85 درصد آثار ارگ بم / خروج ارگ بم از فهرست میراث در خطر

با گذشت حدود 10 سال از زلزله بم و در شرایط فعلی برای بازسازی و حفاظت از ارگ تاریخی بم اقدامات متعددی انجام شده و طبق گزارش پایگاه حفاظت میراث فرهنگی بم تاکنون 85 درصد آثار این مجموعه ایمن‌سازی شده است.

ایمن‌سازی 85 درصد آثار ارگ بم / خروج ارگ بم از فهرست میراث در خطر

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، ارگ تاریخی بم از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی جهان است که گونه‌های معماری متعددی در ساخت آن به کار رفته است.

از جمله بخش‌های مختلف آن می‌توان به برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان‌نشین یا عامه‌نشین، بخش حاکم‌نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی اشاره کرد.

بر اثر زلزله دی ماه 82 بم و تخریب شهر بم، ارگ تاریخی این شهر نیز آسیب جدی دید و منظر فرهنگی آن به همراه شهر بم توسط یونسکو در سال 2004 در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت.

با گذشت حدود 10 سال از زلزله بم و در شرایط فعلی برای بازسازی و حفاظت از این بنا اقدامات متعددی انجام شده و طبق گزارش پایگاه حفاظت میراث فرهنگی بم تاکنون 100 درصد مجموعه ارگ قدیم آواربرداری و 85 درصد آثار این مجموعه نیز ایمن‌سازی شده است.

حسین زین‌الصالحین فرماندار بم در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در امر مرمت و بازسازی در اجلاس اخیر کارشناسان یونسکو در کامبوج ارگ تاریخی بم از فهرست میراث در خطر خارج و در فهرست میراث عادی یونسکو قرار گرفت.

وی افزود: با خارج شدن ارگ بم از لیست میراث در خطر تلاش می‌کنیم تا میزان بازدیدها افزایش یافته و صنعت گردشگری شهرستان که در گذشته بسیار پویا بوده بار دیگر به توسعه و عمران شهرستان کمک کند.

زین‌الصالحین تصریح کرد: تاکنون بیش از 25 نقطه از ارگ قدیم از جمله سردرب‌ها با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان به طور 100 درصد بازسازی و مرمت شده است.

-----------------------

گزارش از مهدی باقری

-----------------------

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول