اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد خراسان جنوبی مطرح کرد

جایگزینی بیش از 34 هزار فقره اسناد کاداستری در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: تعداد اسناد کاداستری که از ابتدای سال جاری تا‌کنون جایگزین اسناد دفترچه‌ای شده‌اند 34 هزار و 603 فقره در سطح استان است.

جایگزینی بیش از 34 هزار فقره اسناد کاداستری در خراسان جنوبی

قدرت حاجی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: طی سه ماهه نخست سال جاری تعداد 510 فقره اسناد مالکیت دولتی در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: طی سه ماهه نخست سال جاری تعداد 28 دفتر ازدواج 12 دفتر طلاق در استان مشغول به کار بوده‌اند که در سه ماهه نخست سال جاری 2 هزار و 145 واقعه ازدواج و 182 طلاق در این دفاتر ثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: زمین منبع کمیاب اقتصادی و اجتماعی است که برای تامین مسکن سایر بخش‌های اقتصادی و کشاورزی اختصاص داده شده است.

حاجی‌‍پور گفت: به موجب بند "و" ماده 46 و تبصره ذیل بند ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه دولت جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه در طول برنامه پنجم ضمن شناسایی و ارائه تمام مستندات ملکی و تحت مالکیت خویش با سازمان ثبت اسناد و املاک برای تهیه نقشه املاک مذکور بر اساس استاندارد‌های کاداستری همکاری کنند.

این مسئول اضافه کرد: بنابراین از تمامی دستگاه‌های دولتی به ویژه متولیان اراضی ملی و موات تقاضا می‌شود در راستای حفاظت اراضی ملی، منابع طبیعی، حمایت از حقوق عمومی و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی و عمومی برای جانمایی و تهیه نقشه کاداستری در خراسان جنوبی اقدام کنند.

جانمایی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی در بانک اطلاعات کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با بیان اینکه حجم بالای پرونده‌های زمین‌خواری و اختلافات ملکی گویای این واقعیت است که عارضه زمین‌خواری به یک بحران ملی تبدیل شده، تصریح کرد: با مراجعه شهروندان به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها، در راستای تکمیل کاداستر برای تثبیت در بانک جامع املاک کاداستر و تکمیل کاداستر اراضی ملی امیدواریم شاهد هیچگونه پدیده‌ای به نام زمین‌خواری در استان نباشیم.

حاجی‌پور یادآور شد: بافت شهری شامل 49هزار و 909 هکتار و نقشه‌های محدوده روستاهای استان به مساحت 10 هزار و 277 هکتار تهیه شده و در بانک جامع املاک و کاداستر موجود است.

وی ادامه داد: همچنین نقشه کاداستر محدوده منابع طبیعی با مساحت یک میلیون و 657 هزار و 357 هکتار تهیه و در بانک اطلاعاتی استان موجود است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی ابراز داشت: تعداد اسناد کاداستری که از ابتدا جایگزین اسناد دفترچه‌ای شده‌اند 34 هزار و 603 فقره در سطح استان است.

این مسئول در ارتباط با استعلام دفاتر رسمی و پاسخ استعلام یادآور شد: تمام استعلامات به صورت پرتالی و الکترونیکی صورت می‌گیرد و فیزیک مدارک استعلام و پاسخ استعلام به صورت تمام حذف شده است.

حاجی‌پور همچنین در ارتباط با ارسال خلاصه معاملات خاطر نشان کرد: خلاصه ارسال معاملات با ثبت در پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی به واحدهای ثبتی مربوطه ارسال می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی متذکر شد: در ارتباط با بحث نرم‌افزاری سازمان ثبت اسناد و املاک هر روز که می‌گذرد نرم‌افزارهایی با قابلیت و کارایی بالا، سطح ایمنی مطلوب‌تر و سهولت در اجرا برای کاربران ثبتی مجهز و تجهیز می‌شود تا ضمن تسریع و تسهیل در امور و انجام بهینه و وظایف سازمانی، رضایتمندی مردم و جامعه نیز تامین شود.

وی افزود: برای اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و آئین‌نامه اجرایی آن، سامانه پذیرش تقاضاهای صدور سند مالکیت موضوع قانون مذکور به صورت اینترنتی آماده پذیرش درخواست‌ها می‌باشد.

این مسئول عنوان کرد: متقاضیان مشمول این قانون می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir و یا از طریق سامانه پذیرش الکترونیکی به آدرس www.sabtemelk.ir از ضوابط و نحوه اقدام در ارتباط با چگونگی درخواست صدور سند مالکیت و ارسال مدارک مورد نیاز اطلاع حاصل نمایند.

حاجی‌پور در پایان اذعان داشت: فرآیند آغاز اجرا با مفاد اسناد رسمی اعم از ثبت تقاضانامه، صدور اجرائیه و ابلاغیه به صورت سیستمی و الکترونیکی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/69017/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول