اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

رعایت اصول تغذیه درست در روزه‌داری موجب بهبود سلامت روزه‌دار می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: روزه‌داری اثرات مثبت فراوانی بر جسم و روان انسان دارد، به شرطی که با اصول تغذیه درست انجام شود.

رعایت اصول تغذیه درست در روزه‌داری موجب بهبود سلامت روزه‌دار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، علی‌اکبر زینالو در خصوص رعایت اصول تغذیه درست در ماه مبارک رمضان و فواید آن، اظهار داشت: رعایت دو اصل «تنوع» و «تعادل» در برنامه غذایی بسیار مهم است.

وی افزود: تنوع به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی‌ها و میوه‌ها، گروه گوشت و جایگزین‌های آن و تعادل به معنی استفاده از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی و بدون کم‌خوری یا پرخوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود، بیان کرد: بهتر است برای سحری غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند.

زینالو ادامه داد: بهترین مواد غذایی برای سحر، مواد غذایی دارای پروتئین و فیبر مانند نان سبوس‌دار، برنج، ماکارونی، حبوبات، انواع گوشت‌ها، سالاد، سبزیجات تازه و میوه‌ها هستند.

این مسئول با بیان اینکه بهتر است بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای پر رنگ اجتناب شود، چراکه موجب کاهش جذب آهن، افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می‌شود، تصریح کرد: بر این مبنا، نوشیدن آب یا آبمیوه طبیعی توصیه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در تشریح وعده غذایی افطار بیان کرد: بهتر است افطار را با یک وعده غذایی ساده مانند چای کم‌رنگ، شیر گرم یا آب ولرم، خرما و کشمش آغاز کرد و به تدریج مواد غذایی سبک مانند کمی سوپ یا شیر برنج و نان و پنیر همراه با سبزی، گردو یا گوجه فرنگی، مصرف شود.

زینالو با اشاره به اینکه به فاصله دو ساعت بعد از افطار می‌توان از مواد غذایی مانند سوپ ساده و کم‌چرب، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس‌دار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن، به عنوان شام استفاده کرد، توصیه کرد: از میوه‌ها و سبزی‌ها، آب و سایر نوشیدنی‌ها، ساعتی قبل از خواب استفاده شود.

انتهای پیام/77002/ب/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول