اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏‎دهد

روزه‌داری فشار خون را کنترل می‌کند

با وجودی که در برخی موارد روزه‌داری می‌تواند در افراد بیمار لطماتی را به سلامت فرد وارد سازد اما روزه‌داری موجب کنترل چربی و فشار خون در افراد می‌شود.

روزه‌داری فشار خون را کنترل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در برخی موارد روزه‌داری می‌تواند در افراد بیمار لطماتی را به سلامت فرد وارد سازد که به همین دلیل لازم است این افراد برای اطمینان از بی‌خطر بودن روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت احتمال لطمه به سلامتی، از روزه گرفتن خودداری کنند. در این گزارش بنا داریم به تاثیر روزه‌داری بر بیماری فشار خون بپردازیم برهمین اساس با چند تن از پزشکان و متخصص امر گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ذیل به آن اشاره می‎شود.

*فشار خون و روزه‌داری

هایپرتنسیون یا فشارخون بالا یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار وارد شونده بر دیواره رگ‌ها و فشار جریان خون از یک حد نرمال و پذیرفته٬ بالاتر می‌رود. هنگامی‌که فشار خون به هر علت بالا باشد٬ قلب را با هدف پمپاژ دوباره و به گردش درآوردن خون٬ وادار به افزایش حرکت و کار بیشتر می‌کند.

فشارخون نرمال در انسان در حال استراحت در محدوده 100 تا 140 میلیمترجیوه (سیستولیک) و 60 تا 90 (دیاستولیک) قرار دارد، بطور معمول اگر فشار خون بصورت پایدار بالاتر از 140 سیستول و 90 دیاستول قرار گیرد٬ پاتولوژی و بیماری محسوب می‌شود. به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون و فشار خون بالا یا پرفشاری خون گفته می‌شود، همچنین کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می‌نامند.

تنظیم فشار خون در بدن توسط چند اندام مانند قلب، کلیه، رگ انجام می‌گیرد و علاوه بر رژیم غذایی به ویژه مصرف نمک، هورمون‌هایی مانند رنین، آنژیوتانسین دو، آدرنالین و آلدوسترون بر آن موثرند، فشار خون پایین به عنوان هیپوتنشن نیز شناخته شده است. فشار خون پایین ناشی از جریان کم خون داخل شریان‌ها و وریدها است، اگر فشارِ خونتان کمتر از 120/80 باشد کم به حساب می‌آید و اگر زیرِ 100/60 باشد دچار افت شدید است.

بیماری فشار خون تابع شرایط متفاوتی است که می‌تواند سریعا فشار خون بیمار را بالا یا پایین بیاورد؛ اما این به آن معنا نیست که این بیماران به هیچ وجه نمی‌توانند روزه بگیرند؛ آن هم به دلیل نسل جدید داروهای ضد فشار خونی است که این روزها در بازار دارویی کشورمان وجود دارد و بیمار را قادر می‌سازد که تنها روزی دو بار یا در بعضی موارد روزی یک بار آنها را میل کند که طبیعتا بیمار را قادر می‌سازد که روزه خود را بگیرد.

به طور کلی بیمارانی که فشارخون کنترل شده دارند و تحت درمان هستند با رعایت پیش شرط‌هایی چون تغذیه صحیح و مناسب در زمان سحر و افطار می‌توانند روزه بگیرند.

*روزه‌داری فشار خون را کنترل می‌کند

سیدابوالفتح شیرمردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: روزه‌داری علاوه بر یک وظیفه دینی و عبادی نقش بسزایی در پیشگیری از ناراحتی‌های جسمی و روحی دارد.

وی سم‌زدایی و تصفیه خون را از فواید روزه داری برشمرد و گفت: با توجه به اینکه اعضای بدن از جمله سیستم گوارشی در طول 11 ماه فعالیت طولانی انجام می‌دهند در طول ماه مبارک رمضان فرصت بازسازی خواهند یافت.

شیرمردی با بیان اینکه روزه‌داری موجب کنترل چربی و فشار خون در افراد می‌شود، ادامه داد: روزه‌ با ایجاد تعادل بین مزاج خلط‌های مضر بدن را می‌زداید، همچنین گرفتن روزه برای افرادی که تب سرد دارند نیز مفید و موثر است.

متخصص طب سنتی در شهرکرد با اشاره به دیگر فواید درمانی روزه برای افراد، گفت: گرفتن روزه‌ در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بلغمی، سینوزیت، رماتیسم، نفخ معده و انواع چاقی موثر است.

وی با توصیه به روزه‌داران بر ضرورت مصرف میوه در وقت سحر، افزود: مصرف میوه‌جات به ویژه در مدت زمان پیش از سحر موجب خواهد شد تا فرد در طول روز احساس تشنگی و گرسنگی کمتر داشته و شادابی فرد حفظ شود.

شیرمردی ادامه داد: صرف یک لیوان نیمه گرم آب همراه با یک قاشق عسل بهترین آغاز برای افطاری روزه‌داران است.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: روزه‌داران جداً از مصرف آب سرد پیش از شروع غذا در وقت افطاری نیز خودداری کنند.

*روزه داری موجب بهبود کارایی قلب می‌شود

معاون درمانی اداره‌کل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: افرادی که به بیماری‌های عفونی مبتلا بوده و نیاز است تا دارو مصرف کنند، بطوریکه عدم مصرف دارو سلامتی آنان را با خطر مواجه می‌کند توصیه می‌شود از روزه گرفتن پرهیز کنند.

جواد حیدری با اشاره به آثار روزه روی بیماری فشار خون، گفت: با توجه به اینکه در صورت عدم مصرف دارو ممکن است فشار خون به صورت ناگهانی بالا برود و سبب عوارض حاد مانند سکته مغزی و یا فلج شود، مصرف دارو در موقع سحر الزامی است.

وی روزه داری را یکی از عوامل بهبود عملکرد قلب دانست و یادآور شد: در مورد بیمارانی که اضافه وزن دارند به دلیل اینکه چاقی باعث افزایش کارکرد قلب می‌شود و فشار وارده بر قلب را افزایش می‌دهد کاهش وزنی که در اثر روزه گرفتن به دست می‌آید ضربان قلب را کاهش داده و به قلب استراحت می‌دهد.

حیدری ادامه داد: روزه گرفتن به کنترل قند خون کمک می‌کند و عاملی در کنترل دیابت و میزان قند خون است.

معاون درمانی اداره‌کل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری روزه‌داری را در استراحت دستگاه گوارش موثر برشمرد و تصریح کرد: دستگاه گوارش پس از فعالیت بسیار در طول 11 ماه خسته شده و به استراحت نیاز دارد.

وی ادامه داد: در بیماران گوارشی روزه داری موجب استراحت دستگاه گوارشی و التیام مشکلاتی از جمله بازگشت اسید معده به مری و التهاب مزمن معده و اثنی‌عشر می‌شود.

* مصرف سبزی و میوه در ماه رمضان موجب کاهش عطش می‎شود

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با فرا رسیدن ماه رمضان برنامه غذایی روزه‌داران تغییر می‌کند و از دست دادن آب بدن از جمله عوارض شایعی است که روزه‌داران را در این ماه دچار مشکل می‌کند.

ناصر خسروی با اشاره به عوارض عدم رسیدن آب کافی به بدن، اذعان داشت: گرفتگی عضلانی و افت فشار خون  و علائمی مانند بی‌حالی و بی‌حوصلگی در صورت مصرف کم آب بروز خواهد کرد.

وی با اشاره به بیماران کلیوی که قصد گرفتن روزه دارند، گفت: در صورت کاهش میزان دریافت مایعات بدن دچار کم آبی شده که این مسئله عملکرد کلیه‌ها را به مخاطره می‌اندازد، برهمین اساس به هیچ عنوان توصیه به روزه‌داری نمی‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری مصرف چای پر رنگ و قهوه در ایام ماه رمضان را عادت نادرستی دانست و یادآور شد: این دو نوشیدنی ادرار آور است، به طوری که با مصرف آنها آب زیادی از بدن دفع خواهد شد، ولی در صورت تمایل بهتر است که چای کم رنگ مصرف کنند.

وی مصرف میوه‌جات و سبزیجات را در رفع عطش موثر دانست و گفت: برخی از میوه‌ها مانند خیار، هندوانه و طالبی آب فراوانی دارد که علاوه بر تامین ویتامین مورد نیاز باعث رفع تشنگی در طول روز نیز می‌شود.

* روزه داری برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است

متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: روزه‌داری به دلیل اینکه موجب کاهش وزن می‌شود به‌منظور کنترل فشار خون و تنظیم کار قلب مفید است.

منصور مفتخر افزود: تغییر برنامه غذایی موجب می‎شود رژیم غذایی پرکالری و پرچرب کمتر مصرف شود، در نتیجه از فشار اضافه بر رگ‌ها و قلب کاسته می‎شود که بالطبع چربی خون نیز کاهش خواهد یافت.

مفتخر با اشاره به اینکه گرفتن روزه برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، توصیه نمی‎شود، گفت: برخی از بیماران مجبور هستند در طول روز چندین نوبت دارو مصرف کنند بطوریکه در صورت عدم مصرف به استرس مبتلا می‎شوند، برهمین اساس بهتر است از گرفتن روزه اجتناب کنند.

متخصص قلب و عروق در شهرکرد یادآور شد: بهتر است افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از مصرف مواد پرکالری شامل برنج، نان و مواد شیرین و یا شور خودداری کنند.

وی ادامه داد: کاهش وزن برای برخورداری از یک زندگی سالم، با نشاط ضروری است و بهتر است همه مردم عادت کنند دقایقی را در طول روز به حرکات ورزشی و نرمش و حتی پیاده‌روی بپردازند.

.....................................

گزارش از مریم پوراعتمادی

.....................................

انتهای پیام/68006/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول