اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت آمل:

روزه بدون سحری چاق‌کننده است

کارشناس تغذیه اداره شبکه بهداشت درمان آمل گفت: برخلاف تصور، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه افزایش وزن و چاقی نیز به دنبال دارد.

روزه بدون سحری چاق‌کننده است

بهار نیکزاد لاریجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه چهار عنصر در تغذیه ماه مبارک رمضان باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: زمان، میزان غذاخوردن و چگونه غذاخوردن در این ماه در شرایط بدنی و متابولیسمی آن اهمیت حیاتی دارد.

وی با بیان اینکه حجم غذای افطار باید بسیار کم بوده تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد، اظهار داشت: حجم شام باید به گونه‌ای کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد و هم تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار نیاورد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه بهترین رژیم برای افطار، رژیمی است که در درجه اول حاوی مایعات و قندهای ساده قابل جذب سریع باشد، گفت: در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار گرفته و می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود شروع افطاری با خرما، آب گرم یا چای کمرنگ و یا شیر باشد تا هم نیاز شدید به مواد قندی به سرعت برطرف و بدن آمادگی بهتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا کند.

نیکزاد با اشاره به اینکه نباید در وعده افطار حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود، تصریح کرد: اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون دیگر اندام‌ها و اعضای بدن شده و از طرفی باعث بروز سوء هاضمه نیز می‌شود.

وی افزود: مصرف یکباره مقدار زیادی نوشیدنی‌های سرد ممکن است علائم ناراحت‌کننده در فرد روزه‌دار به وجود آورد اما خوردن شیر یا چای گرم و مقداری نان به همراه پنیر و سبزی و یا سوپ یا آش رقیق بهترین غذا برای افطار است.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: در تابستان که طول شب کوتاه است بهتر است روزه‌داران کمی پس از صرف یک افطار ساده و سبک اقدام به صرف شام کنند و تا پیش از خوابیدن دو لیوان چای کمرنگ، یک لیوان شیر و حداقل دو عدد میوه میل کنند.

وی با تاکید بر اینکه وعده سحری را به هیچ وجه نباید فراموش کرد، اذعان داشت: سحری نسبت به دو وعده افطار و شام باید وعده اصلی را تشکیل دهد و برخلاف تصور، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه افزایش وزن و چاقی را نیز به دنبال دارد.

انتهای ‌پیام/86011/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول