اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین:

همه راه‌های اصلی قزوین بزرگراه می‌شوند

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه همه راه‌های اصلی قزوین در حال تبدیل شدن به بزرگراه هستند، گفت: در صورت تأمین منابع و تکمیل طرح‌های در دست اجرا هیچ گونه راه اصلی در استان قزوین وجود ندارد که تبدیل به بزرگراه نشده باشد.

همه راه‌های اصلی قزوین بزرگراه می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نادر محمدزاده بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: در استان قزوین در مجموع شش هزار و 500 کیلومتر راه داریم که یک هزار و 500 کیلومتر آن راه‌های اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه و نیز پنج هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی هستند.

محمدزاده افزود: قزوین ـ بویین زهرا و قزوین ـ تاکستان طرح‌های تبدیل راه اصلی به بزرگراه بودند که اجرا شدند و محورهای قزوین ـ آبیک، شامی‌شاپ ـ ابهر و همچنین شامی‌شاپ ـ خرمدره که بیش از 70 درصد آن انجام شده، از جمله طرح‌های تبدیل راه اصلی به بزرگراه به شمار می‌روند که در دست اجرا هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین عنوان کرد: در حال حاضر 5 هزار کیلومتر راه روستایی در سطح استان قزوین داریم که بیش از نصف این مجموعه آسفالت است اما نیاز به روکش جدید دارد.

محمدزاده تصریح کرد: اولویت آسفالت‌ریزی و روکش را به روستاهای دارای بیش از 50 خانوار اختصاص داده‌ایم که در حال حاضر حدود 120 کیلومتر راه روستایی در این قبیل روستاها موجود است که راه آسفالته ندارند.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی قزوین سعی دارد از کمک‌های وزارت راه و شهرسازی، اعتبارات ملی و از محل تأمین قیر، راه‌های مربوط به این دسته از روستاها را که در اولویت آسفالت راه قرار دارند، آسفالت کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشکلات راه‌های روستایی باید ریشه‌ای حل شود، گفت: اگر قرار است مشکل راه‌های روستایی سطح کشور حل شود باید به صورت ریشه‌ای در مجلس رفع شود زیرا اعتباراتی که هر ساله به راه‌های روستایی سطح کشور اختصاص می‌یابد به اندازه‌ای نیست که راه‌های روستایی را نگهداری و آسفالت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین بیان کرد: با توجه به رقم اعتباری که هر ساله به راه‌های روستایی سطح کشور اختصاص می‌یابد اگر قرار باشد اولویت‌ها را تعریف کنیم و بخواهیم فقط راه‌های روستایی اولویت‌دار کشور را آسفالت کنیم حداقل به 40 سال زمان نیاز داریم.

محمدزاده افزود: بنابر این مجلس باید به صورت فوری برنامه‌ای را برای این موضوع تدوین کند و برای یک دوره پنج ساله وضعیت تمام راه‌های روستایی سطح کشور را بهبود بخشد؛ مانند برنامه‌ای که برای مقاوم‌سازی مدارس انجام شد و موفقیت‌آمیز بود.

وی اظهار داشت: روستاهای کنونی با گذشته فرق دارند زیرا ارتباطات مورد نیاز فعلی روستاییان به دلیل شرایطی که وجود دارد بیشتر از گذشته است و نیاز به راه روستایی آسفالته از ضروریات به شمار می‌رود.

این مسئول عنوان کرد: هر کیلومتر راه روستایی به طور میانگین 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به اینکه استان قزوین 120 کیلومتر راه روستایی دارد، برای زیرسازی و آسفالت راه‌های روستایی سطح استان قزوین 24 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین تصریح کرد: برخی موارد که راه‌های روستایی در مسیرهای کوهستانی قرار دارند، به ازای هر کیلومتر 400 میلیون تومان اعتبار برای زیرسازی و آسفالت نیاز دارند و این درحالی است که سالانه بیشتر از 50 میلیارد تومان اعتبار به راه‌های روستایی استان قزوین اختصاص نمی‌یابد که این مبلغ نیز برخی سال‌ها مانند سال گذشته کمتر نیز می‌شود.

محمدزاده گفت: تمام 120 کیلومتر راه روستایی استان قزوین در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی آن‌ها درحال انجام است به طوری که بین 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی افزود: همه ساله برای اجرای طرح راه‌های روستایی بودجه اختصاص می‌یابد اما چون مبلغ آن کم و محدود است، عملیات اجرایی این طرح‌ها نیز به کندی پیش می‌رود.

محمدزاده بیان کرد: اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های راه‌های روستایی استان قزوین از سه محل منابع ملی، منابع استانی و قیر تأمین می‌شود به نحوی که مقداری از قیر مورد نیاز آسفالت راه‌های روستایی از پالایشگاه‌ها دریافت می‌شود و در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.

افزایش 3 کیلومتری در حوزه روشنایی راه‌های قزوین

این مسئول با اشاره به وضعیت روشنایی راه‌های قزوین گفت: استان قزوین در وضعیت روشنایی راه‌ها جزو دو استان نخست کشور است و از لحاظ نگهداری نیز وضعیت خوبی دارد.

محمدزاده افزود: سالانه حدود 700 میلیون تومان اعتبار برای نگهداری تجهیزات روشنایی راه‌های استان قزوین هزینه می‌شود و در سال جاری نیز حدود سه کیلومتر در محور بین عوارضی و دانشگاه آزاد به روشنایی راه‌های استان اضافه شد که امیدواریم با تأمین منابع خط روشنایی راه‌های استان قزوین را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی با اشاره به روند اجرای طرح پل شرکت نفت بیان کرد: این طرح از مصوبات سفر هیئت دولت به استان قزوین بود که از پیشرفت فیزیکی خوبی نیز برخوردار است.

این مسئول با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح یاد شده حدود پنج میلیارد تومان است، افزود: طرح احداث پل شرکت نفت یک طرح مشارکتی سه‌جانبه بین اداره کل راه و شهرسازی، شرکت نفت و شهرداری قزوین است.

محمدزاده ادامه داد: با وجود اینکه قرار بود اعتبار مورد نیاز این طرح به صورت مساوی از سوی نهادهای یاد شده تأمین شود، در نهایت امر مقرر شد 50 درصد اعتبار مورد نیاز به وسیله وزارت راه و شهرسازی، 25 درصد از سوی شهرداری قزوین و 25 درصد هم از جانب شرکت نفت تأمین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین اضافه کرد: 25 درصد از اعتبار مورد نیاز طرح که قرار شده به وسیله شهرداری تأمین شود در قسمت روسازی و آسفالت پل هزینه می‌شود و بنابر این شهرداری قزوین تا رسیدن طرح به این مرحله مبلغی پرداخت نمی‌کند.

محمدزاده ادامه داد: سهم وزارت راه و شهرسازی در حال تأمین است و اگر شرکت نفت نیز بتواند سهم خود را تامین کند، به زودی طرح کامل می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح شامل دو دهانه پل است که امیدواریم بتوانیم تا حداکثر سه ماه آینده یکی از این پل‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول