اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعتبارات قطره چکانی دوای درد بزرگراه خواجه تا نوردوز نیست

با اعتبار قطره چکانی تا 20 سال آینده هم بزرگراه خواجه تا نوردوز افتتاح نمی‌شود.

اعتبارات قطره چکانی دوای درد بزرگراه خواجه تا نوردوز نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با نگاهی گذرا به وضعیت جاده‌های آذربایجان‌شرقی می‌توان بر ناامن و ایمن بودن این گذرگاه‌های پر ترافیک اذعان کرد جاده‌هایی که نه تنها برای تبادلات داخلی استانی و کشوری حائز اهمیت است بلکه در مبادلات اقتصادی بین کشورهای همسایه نیز جزو پرترددترین جاده‌های کشور و منطقه محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر با وجود افتتاح پر طمطراق بزرگراه، آزادراه‌ها و جاده‌ها در استان متاسفانه این مسیرها از نظر زیرساخت‌ها علمی و کارشناسی نبوده و در نتیجه در اندک زمانی دچار فرسودگی و حتی از بین رفتن زیرساخت‌های تعریفی در آنها می‌شود.

اما آنچه که طی سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و تصادفات منجر به مرگ فراوانی را در خود تجربه کرده مناطق زلزله‌زده از جمله ورزقان است مسیرهای این شهرستان قبل از زلزله نیز نه تنها کیفیت بلکه از نظر کمیت دارای نقص‌های فراوانی بود که متاسفانه با بروز این حادثه طبیعی که خساراتی را نیز به این بخش وارد کرد افزایش حجم ترددها به خصوص ماشین‌آلات سنگین کیفیت و کمیت موجود را نیز کاملا زیر سئوال برده و دچار تخریب بیش از حدی کرد و حتی بسیاری از کارشناسان بروز حوادث جانی در اثر زلزله را نبود راه‌های مناسب برای امداد رسانی به آسیب دیدگان عنوان کردند و همانگونه که اشاره شد این عوامل دست به دست هم داد تا زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات ناگوار برای هموطنان در این منطقه باشد.

اعتبارات قطره چکانی دوای درد بزرگراه خواجه تا نوردوز نیست

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس شورای که پیگیر پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز بوده و رایزنی را نیز با نهادها و ارگان‌های ذیربط در این منطقه برای ایجاد این بزرگراه داشته در این باره با اشاره به اینکه تنها یک قطعه از خواجه تا ورزقان این بزرگراه نیازمند یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار است، گفت: با تامین این میزان اعتبار در کمتر از 2 سال شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

الهوردی دهقانی افزود: با رایزنی که با مجموعه صنایع مس و منطقه آزاد ارس صورت گرفته این دو مجموعه متعهد شده‌اند تا بخش‌هایی از مسیر پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز را اجرا کنند.

وی تعهدات شرکت ملی مس ایران را در 34 کیلومتر از شالی تا ورزقان با اعتباری معادل یک هزار و 100 میلیارد ریال خلاصه کرد و گفت: این قطعه در دو بخش 17 کیلومتری و هر کدام با 550 میلیارد ریال اعتبار در مرحله برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار است.

دهقانی دیگر دستگاه متولی در این پروژه را راه و شهرسازی اعلام و گفت: 10.5 کیلومتر از این مسیر در قطعه خواجه به شالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که به دلیل عدم تامین اعتبار در تایم تعطیلات به سر می‌‌‌برد.

این نماینده مجلس نهم اعتبارات سال گذشته این پروژه در بخش تعهدات راه و شهرسازی را 16 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار تنها یک میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی درباره بودجه تعریف شده سال 92 برای این مجموعه در بخش تعهدات راه و شهرسازی نیز گفت: اعتباری معادل سال گذشته در بودجه امسال برای این بخش از بزرگراه خواجه تا نوردوز اختصاص یافته که باید منتظر اقدامات لازم برای جذب این اعتبار از سوی نهاده مربوطه باشیم.

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس نهم تاکید کرد: برای بخش تعهدات راه و شهرسازی 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با روند کنونی و اختصاص سالانه 16 میلیارد ریال و بدون احتساب هزینه‌های دیگر و تورم 20 سال زمان برای اتمام تنها این قطعه زمان لازم است.

دهقانی در عین حال بر افزایش بار ترافیکی ترددهای صورت گرفته در منطقه ورزقان تاکید کرد و گفت: این افزایش ترافیک زمینه‌ساز بسیاری خطرات جبران ناپذیر در منطقه شده که باید در اسرع وقت برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

در اثر زلزله 6.2 ریشتری 21 خرداد و پس لرزه‌های خسارتی به ارزش 560 میلیارد ریال به راه‌های شهرستان‌های متاثر از این حادثه وارد کرده که 5 کیلومتر راه اصلی، 125 کیلومتر راه فرعی و 410 کیلومتر راه روستایی را دچار تخریب کرد.

از این حجم خسارت 55 کیلومتر راه فرعی و 150 کیلومتر راه روستایی معادل ارزش ریالی 160 میلیارد راه‌های ورزقان تخریب شدند.

در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی در مجموع با 13 هزار و 331 کیلومتر راه اصلی، فرعی، آزادراه، بزرگراه و راه روستایی جزو یکی از راهدارترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، این حجم راه به عنوان 220 کیلومتر آزاد راه، 299 کیلومتر بزرگراه، یک‌هزار و 30 کیلومتر راه اصلی، یک‌هزار و 723 کیلومتر راه فرعی محسوب می‌شود که 10 هزار و 60 کیلومتر راه روستایی را باید به تفکیک‌های اشاره شده اضافه کرد و با تقسیم بندی 4 هزار و 378 کیلومتر راه روستایی آسفالته، یک‌ هزار و 696 کیلومتر راه روستایی شوسه و 3 هزار و 986 کیلومتر راه روستایی احداث شده مشخص می‌شوند.

انتهای پیام/60001/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول