به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمود احمدینژاد طی بیست و یکمین و شاید آخرین سفر خود به هرمزگان در ردای ریاست جمهوری، چهار طرح بزرگ و مهم را به بهرهبرداری رساند.
هر چند که طرحهایی همانند اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله آن طور که خود احمدینژاد نیز در مراسم افتتاح این طرح گفت، به طور کامل به دلیل عدم نصب تجهیزات و تاسیسات آماده نیست، اما بزرگی این طرح و سه طرح دیگر به اندازهای بود که این سفر رئیس جمهوری را به هرمزگان با دیگر سفرهایش به این استان متفاوتتر کند.
احمدینژاد در بدو ورود خود به هرمزگان با حضور یافتن در شهرستان قشم و تاسیسات نفتی میدان هنگام واقع در 40 کیلومتری مرکز شهرستان قشم، از طرح توسعه میدان نفتی هنگام بهرهبرداری کرد که این طرح ظرفیت تولید در این میدان را از 16 هزار بشکه در روز به 30 هزار بشکه در روز میرساند.
*معاون وزیر نفت: ذخیره میدان هنگام 712 میلیون بشکه برآورد شده است
احمد قلعهبانی در راستای بهرهبرداری از فاز دوم توسعه و تولید میدان نفتی هنگام با بیان اینکه میدان هنگام در میان ایران و کشور عمان در منطقه بخا این کشور مشترک است، اظهار داشت: در حال حاضر برداشت ایران از این میدان 120 میلیون فوت مکعب گاز و 30 هزار بشکه نفت سبک و مرغوب است.
وی با بیان اینکه تاسیسات مرتبط با میدان نفتی هنگام در 40 کیلومتری قشم مستقر و احداث شده است، افزود: تاکنون از این میدان 20 میلیون بشکه نفت استخراج شده است و استخراج نفت توسط ایران سه برابر کشور عمان است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه این میزان استخراج نفت از میدان هنگام در شرایط نفتی به نوعی از افتخارات ایران به شمار میرود، گفت: برنامه افزایش ظرفیت تولید در میدان هنگام به 40 تا 45 هزار بشکه در روز نیز در وزارت نفت دنبال میشود.
وی بیان داشت: ذخیره میدان هنگام برابر با 712 میلیون بشکه نفت درجا و دو تریلیون فوت مکعب گاز است.
قلعهبانی با بیان اینکه تاکنون در این میدان 450 میلیون دلار هزینه شده است، گفت: این در حالی است که دو برابر این رقم درآمدزایی حاصل کشور شده است.
وی اضافه کرد: حفاری پنج حلقه چاه دریایی، احداث چند سکوی نفتی، احداث سیستمهای مرتبط، ایستگاه پمپاژ نفت به پالایشگاههای مجاور و احداث خط لوله زیر بستر دریا از هنگام تا قشم، احداث یک واحد تسویه و تولید آب شیرین و احداث کارگاهها و کمپهای مربوطه بخشی از جمله طرحهای اجرا شده در رابطه با تولید و برداشت نفت از میدان نفتی هنگام است.
قلعهبانی افزود: استفاده از تکنولوژی و طراحی مناسب سبب صرفهجویی حدود چهار تا پنج دلاری در تولید هر بشکه نفت در مقایسه با پالایشگاه و میادین مشابه دیگر شده است.
معاون وزیر نفت همچنین یادآور شد: قشم با داشتن میادین هیدروکربنی قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای نفت و گاز کشور را داراست.
*احمدینژاد: خارجیها تا قبل از دولت نهم نفت ایران را ملک پدریشان میدانستند
احمدینژاد در مراسم بهرهبرداری از این پروژه فرصت را مناسب یافت و همانند سالهای اخیر سخنان جالبی را پیرامون روند توسعه و شکلگیری صنعت نفت در ایران و حضور خارجیها و رفتن آنها از پروژههای نفتی و گازی بیان کرد.
به گفته وی، در اوایل دولت نهم، شرکتهای نفتی خارجی در حالی که پروژههای واگذار شده به آنها یک میلیارد دلار ارزش داشت، بداخلاقی کردند و از ایران خارج شدند.
وی ادامه داد: آنها فکر میکردند که نفت ایران ملک پدریشان است و این احساس در حالی بود که آنها اجازه نمیدادند ما حتی از هوای خنک کشورهایشان نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سودی که آنها از اجرای پروژههای نفتی میبردند برابر با 10 میلیارد دلار بود، گفت: آنها حتی با این شرایط نیز با منت برای ما کار انجام میدادند.
به گفته احمدینژاد، طی دولت وی پس از 100 سال بخش اصلی صنعت نفت به دست متخصصان ایرانی افتاده است.
وی افزود: این توانایی و ظرفیت در حالی ایجاد شده است که سرعت اجرای طرحها به دست متخصصان ایرانی چندین برابر بیشتر از مجریان خارجی است.
*دولتیها: سرمایهگذاری در صنایع خدماتی دریایی حتی با وجود تحریمها توجیهپذیر است
احمدینژاد در ادامه سفر یک روزه خود به شهرستانهای قشم و بندرعباس، پس از حضور در مراسم بهرهبرداری از طرح توسعه میدان نفتی هنگام در منطقه ویژه صنایع معدنی فلزی خلیج فارس واقع در بخش غربی شهر بندرعباس حضور یافت.
وی در این منطقه در مراسم بهرهبرداری از طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی و پست برق 20-230/400 کیلو ولت حضور یافت.
مسعود هندیان مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس درباره این دو طرح گفت: با بهرهبرداری از طرح توسعه اسکله مواد فله در این منطقه ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد معدنی از 6 به 12 میلیون تن در سال افزایش مییابد.
وی با بیان این مطلب گفت: یکی از اهداف این شرکت تبدیل منطقه به قطب تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی است که در حال حاضر ظرفیت اسکله 6 میلیون تن برای مواد معدنی و 15 میلیون برای مواد نفتی است.
وی این پروژه را یکی از طرحهای مهر ماندگار برشمرد که روند احداث آن شامل مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات مهندسی بخش سیویل اجرای سازه، لایروبی، ایجاد دایک سنگی موج شکن بوده است.
هندیان یادآور شد: در راستای احداث و اجرای بخشهای مذکور حدود 530 میلیارد ریال هزینه شده است که با نصب تجهیزات به حدود 600 میلیارد ریال خواهد رسید.
به گفته وی، در این پروژه بیش از 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی عاید کشور شده است.
هندیان ادامه داد: این اسکله برای پهلوگیری کشتیهایی تا ظرفیت 150 هزار تن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: برای اجرای طرح توسعه تعداد 166 شمع به طول 42 متر، قطر 56 اینچ و ضخامت 19 میلی متر در عمق 14.5 متری از بستر دریا تعبیه شده است که با 16 عدد فندر، 16 عدد بولارد تجهیز شده، بستری مناسب برای ایجاد تاسیسات و اجزای اسکله ایجاد شده است.
هندیان افزود: نوع این اسکله شمعی است و عرشه آن دارای 343 متر طول، 38.2 مترعرض (در وسط 26.8 متر) است که در مجموع عرشه این اسکله برابر با 11 هزار متر مربع است.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در خصوص احداث پروژه پست برق 230/400 کیلو ولت شهید لشگری نیز در این منطقه، افزود: این پست یکی از بزرگترین پستهای برق کشور است که برای انتقال 1850 مگاوات برق از طریق نیروگاههای منطقه و 600 مگاوات از طریق خطوط انتقال شبکه سراسری به صنایع منطقه به همراه 30 کیلومتر خط انتقال دو مداره 400 کیلو ولت و سه کیلومتر برجهای تلسکوپی با هزینه بالغ بر 920 میلیارد ریال احداث شده است.
به گفته وی، تمامی مراحل مطالعات مهندسی، طراحی، عملیات اجرایی، نصب، تست و راهاندازی و نظارت در این طرح، توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیرامون طرح توسعه اسکله مواد فله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با بیان اینکه هرمزگان از نظر لجستیک، تخلیه و بارگیری از مناطق و استانهای پیشرو در کشور است، افزود: در راستای تحقق امر تخلیه و بارگیری و خدمات به کارخانههای مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس به اسکلهها و زیرساختهای مورد نیاز برای دسترسی به آبهای آزاد نیاز داشتیم که با احداث اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله در منطقه مذکور این امر طی سالهای گذشته محقق و اکنون شاهد بهرهبرداری از طرح توسعه آن هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بهرهبرداری از طرح توسعه زمینه افزایش ظرفیت اسکله مواد فله منطقه خلیج فارس را از شش میلیون تن در روز به 12 میلیون تن ارتقا میدهد، اضافه کرد: با احتساب 15 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی، ظرفیت این اسکله به 27 میلیون تن میرسد.
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای انجام شده در منطقه ویژه معدنی فلزی خلیج فارس در غرب بندرعباس، گفت: در حال حاضر سه پروژه فولادی بزرگ در این منطقه به بهرهبرداری رسیده است.
*غضنفری: تکمیل چرخه دریانوردی ایرانی با برخورداری از کشتیسازی، کشتیرانی و کشتیداری
وی در ادامه همچنین با اشاره به بهرهبرداری طرح حوضچه خشک و کارگاههای ساخت و تعمیر کشتیهای حمل LNG و نفتکشهای VLCC در منطقه ویژه کشتیسازی که گفته میشود در نوع خود بزرگترین در خاورمیانه است، یادآور شد: پروژه حوض خشک تعمیرات شناورهای اقیانوسپیما در ایزایکو نیز از جمله آرزوهایی بود که در وزارت صنعت و معدن همواره مسئولان به دنبال تحقق آن بودند.
وی با بیان اینکه در صنعت دریانوردی، کشتیسازی، کشتیرانی و کشتیداری به عنوان سه بخش مهم محسوب میشود، گفت: اکنون چرخه و امکانات در هر سه بخش در کشور تکمیل شده است به نحوی که طی سالهای گذشته با ساختن نخستین کشتی اقیانوسپیما در حوزه کشتیسازی خود را به دنیا ثابت کردیم.
عضنفری اضافه کرد: در حوزه کشتیرانی نیز با وجود تحریمها کماکان بزرگترین ناوگان کشتیرانی در منطقه متعلق به ایران است.
وی بیان داشت: اما در حوزه کشتیداری که به اموری همانند بانکرینگ، بیمه و ارائه خدمات تعمیری به کشتیها اطلاق میشود نواقصی داشتیم که با بهرهبرداری از پروژههای امروز که به دست رئیس جمهور محقق شد این نواقص نیز رفع شده است.
وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه برخیها در ابتدا و کماکان با توجه به تحریمهای کشور در حوزه صنعت دریایی و دریانوردی، پیرامون احداث حوضچه خشک در ایزایکو و صرف اعتبارات در این راستا تردیدهایی دارند، افزود: با نگاهی به وضعیت کنونی و آینده دریانوردی در خلیج فارس میتوان به خوبی به اهمیت سرمایهگذاریهای انجام شده در ایزایکو پی برد.
وی ادامه داد: تردد سالانه 600 کشتی پهن پیکر در خلیج فارس نیاز مداوم شناورها به تعمیرات، بازار مناسب تعمیرات کشتیها، نفتکشها و فلهبرها، سرمایهگذاری در باب احداث این حوضچه را منطقی و توجیهپذیر کرده است.
غضنفری افزود: اگر سالانه پنج کشتی نیز در منطقه ایزایکو مورد تعمیر قرار گیرد ارزآوری قابل توجهی عاید کشور میشود.
وی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته ایزایکو میتواند از این پس در فاز نخست و طی سال اول شش فروند شناور بزرگ را تعمیر کند، گفت: طبق برنامه هدف در سالهای دوم و سوم در ایزایکو باید سالانه به ترتیب 12 و 18 فروند شناور بزرگ تعمیر شود به نحوی که روند باید به نحوی پیش رود که ایزایکو به ظرفیت خود یعنی همان سرویسدهی به 30 فروند در سال برسد.
این طرح که گفته میشود، ظرفیت منطقه کشتیسازی خلیج فارس در باب پذیرش و پهلودهی شناورهای 80 هزار تنی را تا 400 هزار تن افزایش میدهد و برای اجرای آن 443 میلیون دلار اعتبار به صرف رسیده است، به عقیده بسیاری از کارشناسان به توجه به محدویتها و تحریمهایی که غربیها بر صنایع دریایی و دریانوردی ایران وضع کردهاند نمیتواند توجیه پذیر باشد و در همین راستا هم رئیس جمهوری و هم وزیر صنعت و معدن با جلب کردن توجهات به آینده وجود این چنین طرحهایی را برای کشور مهم دانستند.
استاندار هرمزگان: هر چه سرمایهگذاری در خط ساحلی شود کم است
ابراهیم عزیزی، استاندار هرمزگان نیز در حاشیه سفر احمدینژاد گفت: بیست و یکمین سفر رئیسجمهور به استان هرمزگان در حالی انجام میشود که خاطره شیرین و فراموش نشدنی، سفرهای پر خیر و برکت قبلی ایشان و اعضای هیات دولت، هنوز در اذهان مردم ولایی و قدرشناس این استان باقی است.
وی ادامه داد: احداث پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، طرحهای توسعه میادین نفتی، محورهای مواصلاتی استان، نیروگاه، طرحهای فولادی، طرحهای بیمارستانی، طرحهای بندری، پل خلیج فارس، بهره برداری از سه هتل و مجتمع بین راهی، گازرسانی به بندرعباس و تعدادی از روستاهای استان، احداث و راه اندازی ترمینال اسکله شهید حقانی، مجتمع فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار، اجرای 691 کیلومتر راه روستایی در قالب 129 پروژه، بهسازی 50 کیلومتر محور کنارک، جاسک، میناب ، بندرعباس با چهار پل بزرگ، اجرای 35 پروژه از 127 پروژه محرومیتزدایی، همچنین بیمارستان بستک، بیمارستان سوانح و سوختگی بندرعباس، بندرگاه نخل ناخدا، آبرسانی به فرامرزان از خط محرم و بزرگراه بندرعباس-رودان از جمله این طرح ها هستند که مراحل پایانی خود را سپری می کنند.
عزیزی افزود: امروز در استان هرمزگان 51 طرح در قالب 339 پروژه مهر ماندگار با اعتباری بالغ بر 180 هزار میلیارد ریال افتتاح شده یا در حال اجراست.
وی تصریح کرد: پروژههای مهر ماندگار استان در قالب هشت طرح و پروژه در حوزه بهداشت و درمان، هفت طرح در قالب هشت پروژه در حوزه نیرو، هشت طرح در قالب 34 پروژه در حوزه نفت، گاز و بنزین، هفت طرح در قالب هفت پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت، یک طرح در قالب 127 پروژه در حوزه محرومیتزدایی، 18 طرح در قالب 146 پروژه در حوزه راه و شهرسازی، بنادر و حمل و نقل، دو طرح در قالب 9 پروژه در گردشگری و امور بنیاد شهید خلاصه شده است.
*لزوم حفظ روند کنونی سرمایهگذاریهای دولتی در بخش صنایع دریایی و انرژی
محمود احمدینژاد رئیس جمهور نیز در بخش اصلی سخنان خود در حاشیه بهرهبرداری از چهار طرح مشروح با اشاره به جزئیات این پروژهها اظهار داشت: طرح توسعه میدان نفتی هنگام که در نوع خود پروژهای بسیار بزرگ و با ابعاد وسیع به شمار میرود، پروژهای منحصر به فرد است.
احمدینژاد یادآور شد: نفت میدان هنگام نفتی بسیار مرغوب و با ارزش است و نفت برداشت شده در این میدان از نظر غلظت مایعی بین گازوئیل و بنزین است و دارای صرفه بسیاری برای کشور است.
وی ادامه داد: متخصصان ایرانی در راستای بهرهبرداری از این میدان در دل تنگه هرمز، چاه زدهاند و تاسیسات ایجاد کردند که طی این پروسه روزانه 30 هزار بشکه نفت برداشت میشود.
رئیس جمهوری، با بیان اینکه طی برنامههای هدف، ظرفیت استحصال در استخراج نفت از میدان هنگام تا 45 هزار بشکه دیده شده است، یادآور شد: برای نخستین به وسیله یک خط لوله زیر بستر دریا، نفت و گاز توامان از میدان هنگام به قشم و سپس به پالایشگاه بندرعباس منتقل میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر گاز منتقل شده به پالایشگاه بندرعباس میسوزد که طی برآوردهای صورت گرفته طی 20 ماه آینده با بهرهبرداری از تاسیسات پالایش گاز در بندرعباس این 3 میلیون متر مکعب به چرخه باز میگردد.
احمدینژاد در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: قشم در آینده نزدیک به یکی از جزایر بزرگ نفتی و گازی در کشور تبدیل میشود.
به گفته رئیس جمهور، میزان سرمایهگذاری صورت گرفته برای توسعه میدان نفتی هنگام برابر با 720 میلیون دلار است که معادل 760 میلیارد تومان میشود.
وی همچنین به طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله در منطقه ویژه خلیج فارس اشاره و یادآور شد: با نصب تجهیزات این اسکله، ظرفیت تخلیه و بارگیری در آن از 6 میلیون تن به 12 میلیون تن افزایش مییابد.
به گفته احمدینژاد برای اجرای این طرح نیز 360 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی همچنین به بهرهبرداری از پست 400 کیلو ولت به 220 کیلو ولت در این منطقه اشاره و افزود: احداث حوضچه خشک برای تعمیرات کشتیهای غول پیکر در منطقه ایجاد شود که در نوع خود از ارزش بالایی برخورداری است و برای احداث آن اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه شده است.
رئیس جمهور در پایان این بخش سخنان خود افزود: میزان اعتبار هزینه شده در 4 پروژه مذکور در هرمزگان برابر با 2 هزار و 200 میلیارد تومان است.
احمدینژاد بر لزوم حفظ سرمایهگذاری در بخشهای صنایع دریایی و ساحلی و انرژی تاکید کرد.
در حالی این سفر و 20 سفر گذشته احمدینژاد به هرمزگان به پایان رسید که به گفته بسیاری از کارشناسان، شاید به دلیل تغییر سیاستهای دولتهای آینده در نوع رسیدگی و بازدید از استانهای کشور، هرمزگان دیگر شاهد این تعداد حضور یک رئیس جمهور در خود نباشد.
=============
تهیه و تنظیم امیر توانگر
=============
انتهای پیام/88001/ر30/ژ1001