اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهرستان ریگان با 2 اقلیم آب و هوایی متفاوت

فارس از دو اقلیم آب و هوایی متفاوت در شهرستان ریگان گزارش می‌دهد.

شهرستان ریگان با 2 اقلیم آب و هوایی متفاوت

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، ژئومورفولوژی این شهرستان از دو واحد کوهستان و دشت تشکیل شده است که منطقه دشت آن از مناطق بسیار گرمسیر استان کرمان است که در برخی از روزهای گرم تابستان گرمای آن از 50 درجه می‌گذرد.

در مناطق گرمسیری باغ‌های فراوان خرما و مرکبات وجود دارد که از بهترین رطب‌های مضافتی و پرتقال‌های منطقه است.

واحد کوهستان این شهرستان شامل ادامه ارتفاعات جبالبارز و چین خوردگی‌های ایران مرکزی با داشتن مساحت کمی در سطح شهرستان و با حداکثر ارتفاع 2 هزار و 500 متر از سطح دریا است. 

 

 

این روزها که در فصل تابستان به سر می‌بریم، طبیعت زیبای ریگان حال و هوایی معتدل دارد و مناطق کوهستانی آن از جمله مناطقی است که دارای آب و هوایی زیبا و معتدل است، مناطق کوهستانی ریگان این روزها با بوی داروهای گیاهی مانند آویشن، زیره، درمنه و کلپوره نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

این مناطق کوهستانی در جنوب شهرستان واقع شده‌اند که از جمله مناطق کوهستانی که داروهای گیاهی در آنها وجود دارد، کوه نازن است.

فرماندار ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان در ارتباط با جغرافیای اقلیمی این شهرستان گفت: ریگان دارای 236 آبادی شامل دو بخش مرکزی و گنبکی است و چهار دهستان و جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر و وسعت هشت هزار و 200 کیلومتر مربع است.

مجید اعتمادی افزود: این شهرستان دارای آب و هوایی گرم و نیمه‌خشک است و در شرق استان کرمان قرار دارد که در مسیر جاده ترانزیتی ریگان - چابهار بوده و از شرق به شهرستان ایرانشهر از جنوب به شهرستان‌های دلگان و رودبار از غرب به شهرستان عنبرآباد و از شمال به شهرستان‌های نرماشیر، بم و فهرج منتهی می‌شود.

وی اذعان داشت: تنوع پوشش گیاهی این منطقه به حدی بوده که حدود 120 سال قبل هنگامی که میرزا فرمانفرما حاکم وقت ایالت کرمان از این منطقه عبور می‌کرده در خاطرات خود چنین می‌نویسد «هر چه به ریگان نزدیک می‌شویم، جنگل باصفا و با قاعده‌ای مثل کلاردشت به عینه بهتر از کلاردشت آب زیادی در جنگل بوده؛ به طوری که درشکه را معطل می‌کرد». 

نگل

اعتمادی بیان داشت: در این نوشته آمده است، پرنده تیهوی زیادی بود، شکار کردیم و این مسئله نشان‌دهنده این است که از لحاظ کشاورزی و اقلیمی و آب و هوایی مناسب برای رشد گیاهان به ویژه رشد گیاهان بومی منطقه دارا است.

وی افزود: زیستگاه‌های شهرستان دارای انواع گونه‌های نظیر شغال، کفتار، خرگوش، جبیر «نوعی آهو»، خرس آسیایی، پلنگ و روباه و پرندگانی شامل کبک، بلبل، پرستو، بلدرچین، تیهو، دراج و پرندگانی مهاجر مانند هوبره و ... است.

فرماندار ریگان عنوان کرد: در مناطق کوهستانی و کوه‌های کوهشاه از این گیاه به فراوانی دیده می‌شود و با بو و طراوت خاص این گیاه این منطقه را به روستای گردشگری بدل کرده است.

وی افزود: درختان بادام کوهی و انجیر یکی دیگر از درختان در مناطق کوهستانی ریگان است که این روزها شاهد برداشت انجیر از این درختان هستیم.

فرماندار ریگان عنوان کرد: در کنار کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده ریگان، چشمه‌های آب از کنار این کوه‌ها در حال گذر است، یکی از این چشمه‌ها و رودخانه‌ها، رودخانه پاسرخ است که اکنون دارای آب فراوان است و شیرینی این آب سبب شده عده زیادی از این مناطق کوهستانی در فصل تابستان دیدن کنند.

اعتمادی اذعان داشت: مهم‌ترین ارتفاعات ریگان در قسمت جنوب غربی در امتداد جبالبارز که تمام قسمت جنوب این شهرستان را در بر می‌گیرد مانند کوه‌های اویلک، گلوزناغی، کوهشاه، دهنه‌ عباسعلی و تک‌فرهاد هستند که در این میان ارتفاعات دامنه‌های معروف کوهشاه در بهار و تابستان‌ها هوایی معتدل داشته و دارای جاذبه گردشگری است.

وی عنوان کرد: در کوهشاه وجود درختان بادام کوهی، چشمه‌های جاری و ارتفاعات زیبا و درختان انجیر، انار و انگور سبب شده است که این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شود.

به گزارش فارس، روستای گزبهمن به دلیل رودخانه پرآب آن و جاری شدن قنات بعد از گذشت 15 سال از خشکسالی به روستای هدف گردشگری در مناطق عشایری بدل شده است و این منطقه یکی از مناطق کوهستانی ریگان است.

...................................

گزارش از موسی ملائیان

...................................

انتهای پیام/80014/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول