اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به گرمای شدید هوا

زخم‌های آتشین به جان جنگل کهور ریگان افتاده است

گرمای شدید و بی‌سابقه هوا در ریگان موجب وقوع آتش‌سوزی در جنگل دست‌کاشت این شهرستان شده است.

زخم‌های آتشین به جان جنگل کهور ریگان افتاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، گرمای بی‌سابقه در ریگان یکی از عواملی است که جنگل دست‌کاشت این شهرستان را تهدید می‌کند و نبود ماشین آتش‌نشانی از جمله مشکلات این بخش است.

اهالی بومی برای خاموش کردن آتش به دل جنگل زدند

ریگان یکی از شهرستان‌های توفان‌خیز استان کرمان است که روستاهای آن به دلیل هجوم شن‌های روان در معرض خطر متروکه شدن قرار دارند.

30 سال قبل با اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت شرق استان کرمان در بخش گنبکی ریگان احداث شد که بیش از 22 روستا را از هجوم شن‌های روان در امان نگه گذاشته و این بخش به قطب تولید کشاورزی در استان کرمان تبدیل شده است.

اما به دلیل خشکسالی‌های چند ساله اخیر این جنگل دچار خسارت‌هایی شده که گرمای بالای 50 درجه در این شهرستان این جنگل را تهدید می‌کند و از ابتدای سال جاری تاکنون چند مورد آتش‌سوزی در این جنگل روی داده است که اهالی بومی منطقه این آتش‌ها را خاموش کردند.

گرمای بی‌سابقه در شهرستان ریگان یکی از عواملی است که جنگل دست‌کاشت این بخش را تهدید می‌کند و نبود ماشین آتش‌نشانی از جمله مشکلات این بخش است.

جان باغ‌ها به جنگل کهور بسته است

علی آبیار یکی از اهالی بخش گنبکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: این جنگل برای ما حیاتی است،‌اما گرمای شدید سال جاری آن را تهدید می‌کند و نیاز است که ماشین آتش‌نشانی در این بخش استقرار یابد.

رضا جاوید یکی دیگر از اهالی بخش گنبکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: در گذشته توفان‌های شدید شن روستاهای ما را تهدید می‌کرد که با فعالیت‌های منابع طبیعی این جنگل در این بخش کشت شد و اکنون نیاز به حمایت شدید دارد و راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در این بخش ضروری است و اگر آتش مهار نشود، زندگی ما نیز دچار مشکل می‌شود.

حسین جرجندی از دیگر اهالی بومی بخش گنبکی ریگان به فارس گفت: باغ‌ها، نخیلات و کشاورزی ما به واسطه وجود این جنگل رونق دارد و اگر این جنگل از بین برود، کشاورزی ما نیز از بین می‌رود در حالی که با استقرار ایستگاه آتش‌نشانی می‌توان از بروز هرگونه حادثه ناگواری جلوگیری کرد.

جنگل کهور حافظ جان مردم ریگان است

بخشدار گنبکی ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بخش گنبکی 22 هزار نفر جمعیت دارد.

مصطفی زینت‌بخش افزود: جنگل کهور ریگان از شرایط آب و هوایی خوبی برخوردار است و در این جنگل گونه‌هایی از کهور، گز، طاق و اسکنبیل وجود دارد.

وی بیان کرد: این جنگل دست‌کاشت 30 سال قبل توسط اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در وسعت 2 هزار و 800 هکتار کشت شده که از هجوم شن‌های روان به 22 روستا جلوگیری می‌کند.

این مسئول ابراز داشت: این جنگل سبب شده تا کیفیت محصولات این بخش بالا رود و اهالی در بهترین شرایط زندگی کنند.

بخشدار گنبکی ریگان افزود: خشکسالی‌های چند ساله اخیر موجب شده که مقداری از این جنگل خشکیده شود و این امر تهدیدی جدی برای این جنگل به ‌شمار می‌رود.

زینت‌بخش اظهار داشت: روز گذشته در اثر گرمای بالای 50 درجه در شهرستان ریگان یک هزار متر مربع از این جنگل طعمه حریق شد که تعداد 50 اصله درخت گز در آتش سوخت.

وی عنوان کرد: این آتش به وسیله وسایل شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های بخش گنبکی مهار شد که نیاز است در این بخش یک ماشین آتش‌نشانی با توجه به وسعت این جنگل استقرار یابد.

بخشدار گنبکی خواستار استقرار ایستگاه آتش‌نشانی در این بخش شد و بیان کرد: طی سال‌های گذشته به دلیل آتش‌سوزی‌های زیاد در این جنگل از ماشین آتش‌نشانی شهرستان‌های همجوار کمک گرفته می‌شد تا آتش مهار ‌شود.

===============

گزارش از موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80014/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول