اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

استراتژی 2گانه پاکستان در قبال افغانستان؛ از تشکیل دولت ائتلافی تا خاموشی آتش جنگ داخلی

کارشناس برجسته پاکستانی معتقد است که حاکمان کشورش در قبال آینده افغانستان 2 استراتژی یعنی تشکیل دولت ائتلافی حامی اسلام‌آباد و جلوگیری از برافروخته شدن آتش جنگ داخلی در افغانستان را دنبال می‌کنند.

استراتژی 2گانه پاکستان در قبال افغانستان؛ از تشکیل دولت ائتلافی تا خاموشی آتش جنگ داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از گذشت چندین هفته از گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر کماکان گمانه‌زنی‌ها در رابطه با آینده این دفتر و همچنین پیشروی مذاکرات صلح میان طالبان، آمریکا و افغانستان ادامه دارد.

در این میان اظهارات برخی مقامات آمریکایی، افغان و پاکستانی که روزانه منتشر می‌شود بازار تحلیل‌های سیاسی پیرامون آینده این مذاکرات را داغ کرده است.

هفته گذشته «شیرمحمد کریمی» رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان در اظهارنظری اعلام کرد که اگر پاکستان بخواهد ظرف مدت زمان کوتاهی امنیت در افغانستان برقرار می‌شود.

همین اظهارنظر کافی بود تا تحلیلگران پاکستانی به تحریر مقالات مختلف پیرامون این گفته‌ها پرداخته و نظرات خود را اعلام دارند.

در زیر متن مقاله‌ای از «سیف‌الله خالد» کارشناس برجسته پاکستانی پیرامون همین مسئله آمده است:

فرمانده ارتش افغانستان سعی دارد مذاکرات قطر را متوقف کند. درست بعد از سخنان ضد پاکستانی شیر محمد کریمی یکی از فرماندهان ارشد شبکه «حقانی» با نام «شیر‌خان» در «وزیرستان شمالی» هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت.

کریمی اعلام کرده بود که طالبان را پاکستان کنترل می‌کند

یکی از مسئولین وزارت امور خارجه پاکستان که نقش مهمی در تعیین سیاست کشور در قبال افغانستان دارد بیان می‌کند که سخنان کریمی یک اتفاق آنی نبود بلکه وی با برنامه‌ریزی قبلی چنین سخنانی را به زبان آورده است.

وی افزود: مصاحبه ژنرال کریمی آن‌هم زمانی که مذاکرات قطر به حالت تعلیق درآمده تأمل برانگیز است. به گفته این مقام پاکستانی چرا درست زمانی که نیروهای آمریکایی قصد خروج از افغانستان را دارند و می‌خواهند در این راستا از پاکستان کمک بگیرند، فرمانده ارتش افغانستان با بوجود آوردن حس بی‌اعتمادی بین واشنگتن و اسلام‌آباد اوضاع را بحرانی می‌کند.

واقعیت این است که حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان به دنبال اخاذی از آمریکا است و بزرگترین مانع در این راه پاکستان می‌باشد.

کرزی سعی داشت آمریکا از طریق دولت افغانستان با طالبان ارتباط برقرار کند، با این کار هم دولت افغانستان تثبیت شده و جایگاه کرزی نیز تقویت می‌شد اما طالبان نه تنها کرزی را به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان نپذیرفته‌اند بلکه حاضر نیستند در مذاکراتی که به سرپرستی وی انجام می‌شود شرکت کنند، به همین علت آمریکا مجبور شد از طریق پاکستان با طالبان ارتباط برقرار کند.

با اینکه کرزی می‌خواست زودتر از آمریکایی‌ها با پاکستان وارد معامله شود اما پاکستان بعد از برقراری ارتباط بین طالبان و آمریکا خود را کنار کشید و وانمود کرد که این 2 کشور بدون واسطه با یکدیگر مذاکره می‌کنند اما کرزی از رفتار پاکستان ناراحت شد و نپذیرفت که این کشور بی‌طرفانه عمل کرده است.

سخنگوی امارات اسلامی افغانستان (طالبان) اعلام کرد: ما با کمک مردم افغانستان توانستیم در جنگ پیروز شویم.

به گفته وی از «بدخشان» تا «قندهار»، «حیرتان» تا «خوست» و از «تورغندی» تا «تورخم» مردم با حمایت از «امارات اسلامی» از مذهب، کشور، آزادی و استقلال خود دفاع کردند بنابراین طالبان اجازه نمی‌دهند فداکاری‌های مردم بی‌نتیجه بماند.

حامد کرزی احساس می‌کند که قدرت خود را از دست داده است، وی در تلاش است بی‌کفایتی، فساد مالی و همکاری با دشمنان افغانستان را پنهان کند اما وی نمی‌تواند همه چیز را از مردم مخفی کند.

طالبان نمی‌خواهند بعد از خروج آمریکا، افغانستان دچار جنگ داخلی شود به همین علت با سایر گروه‌های افغان ارتباط برقرار کرده است اما کرزی جزء کسانی نیست که طالبان با وی به توافق برسند.

از نظر طالبان کرزی مهره آمریکا است بنابراین مذاکره مستقیم با آمریکا بهتر از ارتباط برقرار کردن با کرزی است. دولت افغانستان سعی دارد ثابت کند بی‌چون‌وچرا از آمریکا پیروی نمی‌کند اما در وضعیت فعلی نمی‌تواند خود را از این مخمصه نجات دهد.

در حال حاضر امکان آغاز مجدد مذاکرات وجود ندارد زیرا آمریکا حاضر نیست زندانیان طالبان را آزاد کند، برای طالبان بسیار مشکل است که شرط اصلی برای مذاکره را نادیده بگیرند و بر خلاف گفته خود عمل کنند.

در حال حاضر طالبان دچار اختلاف هستند و گروه «نجیب‌الله» که قبل از این توسط «ملا داد‌الله» اداره می‌شد مخالف صلح است و اعلام کرده هر کس بدون مشورت با آن‌ها با آتش‌بس موافقت کند باید منتظر عواقب این اقدام نسنجیده باشد.

در وضعیت فعلی هر کس از شورای مرکزی طالبان ناراضی است یا اختلافی با رهبران طالبان دارد به گروه نجیب‌الله می‌پیوندد.

برخی مقامات دولت افغانستان معتقدند پاکستان از یک سو با گروه نجیب‌الله در ارتباط است و از طرف دیگر ارتباط خود را با شورای مرکزی طالبان حفظ کرده است البته پاکستان این موضوع را تکذیب کرده است.

طبق آمار سازمان اطلاعات پاکستان اوضاع افغانستان در حال تغییر است، آمریکا با تشکیل گروه‌های مسلح در شمال افغانستان و تقسیم سلاح بین آنان سعی دارد از جنگ نیابتی گروه‌های افغان برای حفظ خود در این کشور استفاده کند.

یکی دیگر از اهداف آمریکا تقسیم افغانستان بین گروه‌های مختلف است زیرا از این طریق بهتر می‌توان این گروه‌ها را کنترل کرد.

هر گروه برای امتیاز‌گیری بیشتر خدمات بیشتری برای آمریکا انجام می‌دهد.

طالبان همه چیز را زیر نظر دارند و اجازه نمی‌دهند افغانستان به بخش‌های مختلف تقسیم شود. پاکستان سعی دارد از جنگ داخلی در افغانستان جلوگیری کند، یکی از دستاوردهای این شیوه این است که ملا‌عمر حاضر شده با تمام گروه‌های افغان به توافق برسد.

رهبران پاکستان نیز به 2 بخش تقسیم شده‌اند، عده‌ای سعی دارند با برقراری ارتباط با تمام گروه‌های افغان از بروز جنگ داخلی و اثرات مخرب آن بر کشورشان جلوگیری کنند اما عده‌ای دیگر به فکر تشکیل یک دولت ائتلافی حامی پاکستان در این کشور هستند.

«سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل، سکان گروهی را که خواهان تشکیل دولت طرفدار پاکستان هستند به دست دارد و اولین اقدام وی در این راستا ملاقات با «عمر داوودزئی» سفیر کابل در اسلام‌آباد بود البته این ملاقات فقط برای محک زدن واکنش مقامات افغان صورت گرفت.

مشکل اصلی سرتاج عزیز کنار آمدن با گروه‌های مسلحی است که از 13 سال پیش بر بخش‌هایی از افغانستان تسلط دارند، اگر بتوان با این گروه‌ها به توافق رسید پاکستان یک قدم به تشکیل دولت ائتلافی در افغانستان نزدیکتر می‌شود.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول