اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قطر پناهگاه تروریست‌ها و تکفیری‌ها

چندی پیش گروه طالبان اولین دفتر خود را در «دوحه» افتتاح کرد تا قطر رسما عهده‌دار حمایت از سازمان‌های تروریستی منطقه باشد.

قطر پناهگاه تروریست‌ها و تکفیری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری البدیع، طی روزهای گذشته منابع خبری و خبرگزاری‌های مختلف جهان خبر گشایش رسمی اولین دفتر سیاسی گروه «طالبان» در «دوحه»، پایتخت قطر را منتشر کردند تا به این ترتیب قطر در عمل پذیرای گروه‌های تکفیری را به صورت رسمی برعهده داشته باشد.

این درحالی است که طی سال‌های گذشته این کشور همواره تلاش کرده پوشش تبلیغاتی و رسانه‌ای قدرتمند و مناسب برای سازمان تروریستی «القاعده» و تمام نیروهای و جریان‌های تکفیری و تروریستی را فراهم کند و از این پس به نظر می‌رسد که دیگر دوحه نیاز نداشته باشد، این‌گونه اقدامات و فعالیت‌های خود را به صورت سری و محرمانه دنبال کند، پس از اینکه نقش مستقیمی را در حمایت مالی و نظامی و سیاسی و دیپلماتیک از گروه‌های تروریستی در بسیاری از میدان‌ها و عرصه‌های جهان عرب و اسلام ایفا کرد و چه بسا باز هم میدان‌ها و عرصه‌های دیگری نیز باشند که قطر در آنها حضور فعال و گسترده‌ای داشته باشد و جامعه بین المللی از آن بی‌خبر است.

دو هفته پیش قطر شاهد تجمع نیروها و جریان‌های مختلف تکفیری و تروریستی بود که در آن تمام انواع اقدامات افراطی و تکفیری و تروریستی و خونریزی توجیه شد و در راس چنین نشستی کسی جز «شیخ یوسف القرضاوی» نبود که هرآنچه در توان دارد، را برای فتنه‌ انگیزی در جهان اسلام به کار می‌برد.

سیاستی که قطر در صادر کردن افکار و اندیشه‌های تروریستی و تکفیری در کشورهای مختلف جهان اتخاذ کرده، موجب وقوع فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی در کشورهای مختلف منطقه شده، اما توجه ندارد که این سیاست خطرناک ممکن است، روزی دامنگیر این کشور شود و دودمان آل ثانی را برباد دهد، همان‌گونه که حمایت آمریکا از  طالبان و القاعد و رساندن آنها به قدرت در افغانستان از سال 1996 تا 2001 حملات 11 سپتامبر 2001 را برای آمریکایی‌ها به همراه داشت و دولت این کشور را به اتخاذ خط مشی و سیاستی کاملا مغایر با سیاست‌های پیشین خود واداشت.

اما صرف نظر از عرصه آمریکا و آنچه در این کشور می‌گذرد، آنچه هم اکنون در منطقه می‌گذرد را باید در تشدید روند منازعات مذهبی و طایفه‌ای ملاحظه کرد که غرب به دلیل منافعی که در پس آن نهفته دارد، تلاش می‌کند آن را در میان ملل منطقه تعمیق بخشد.

این درحالی است که کابل تاکید کرد، عجله واشنگتن در گشودن باب گفت‌وگو و مذاکره با  طالبان به این گروه مشروعیت بخشیده و اقدامات و تجاوزهای آن را بیش از پیش توجیه می‌کند. به همین دلیل کابل اعلام کرد که دولت آمریکا با این اقدام خود مرتکب خطای تاریخی بزرگی می‌شود، چون به یک شبکه تروریستی که هر روز غیر نظامیان افغان از زن و مرد و کودک و سالمند را به خاک و خون می‌کشد، مشروعیت می‌بخشد و آن را به رسمیت می‌شناسد. این درحالی است که در مواردی حتی نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان نیز از حملات عناصر این گروه در امان نبوده‌اند.

بدون تردید پس از آمریکا این قطر است که هدف حملات بعدی چنین گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی باشد که هیچ عقل و منطقی نمی‌تواند آنها را بپذیرد، به ویژه آنکه دیگر در آن زمان راه بازگشتی برای قطر وجود ندارد، چون این سازمان‌ها و گروه‌ها را باید دست پرورده سیاست‌های این کشور دانست.

بدون تردید نقش قطر در حمایت از این سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی ایجاد ارتباط بین این جریان‌ها با کشورهای بزرگ و قدرتمند است که آنچه برای آنها درحال حاضر اهمیت دارد، نشست پای میز گفت‌وگو و مذاکره با این سازمان‌ها برای تحقق اهداف مورد نظرشان در منطقه است و به همین دلیل عجیب و غیر منتظره نخواهد بود، اگر در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تکرار 11 سپتامبر دیگری در جهان غرب یا آمریکا و یا حتی خود قطر باشیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول