اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تحلیل روزنامه «هشت صبح» افغانستان از گشایش دفتر طالبان در دوحه

بازنده اصلی بازگشایی دفتر طالبان در قطر دولت و مردم افغانستان هستند

پایگاه خبری روزنامه هشت صبح افغانستان در تحلیلی با اشاره به بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر، بازگشایی این دفتر را مشروعیت‌بخشی به طالبان دانست و نوشت: در این بین بازنده اصلی مردم و دولت افغانستان هستند.

بازنده اصلی بازگشایی دفتر طالبان در قطر دولت و مردم افغانستان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری روزنامه هشت صبح افغانستان در تحلیلی به بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر اشاره کرد و با انتقاد از این اقدام دولت آمریکا و قطر آن را توهین به مردم افغانستان خواند.

این پایگاه خبری با اشاره به تحریک‌آمیز بودن این اقدام، آن را نوعی مشروعیت بخشی به این گروه تروریستی و مغایر با خواست دولت و ملت افغانستان دانست و آن را توطئه‌آمیز خواند.

در ادامه متن کامل این تحلیل در زیر آمده است.

در 10 ‌سال گذشته بدترین خاطره برای نگارنده این سطور، اهتزاز مجدد پرچم طالبان در قطر بود که ناخودآگاه بازگشت این گروه تروریست را در ذهن مردم افغانستان تداعی کرد.

واکنش منطقی و به‌جای دولت افغانستان نسبت به این رفتارهای تحریک‌کننده و غیر دیپلماتیک کشور قطر، موجب جدیت ایالات متحده در قسمت پای‌بندی به تعهدات پیشین خود شد.

خوشبختانه، پرچم منفور این گروه پایین آمد و نام امارت اسلامی از دیوار کنده شد اما اشتباهات روند مصالحه با طالبان سرجایش است و هیچ فردی در فکر تجدید نظر هم نیست.

بدیهی است که دولت قطر با مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی، توهین بزرگی به مردم و حاکمیت افغانستان روا داشت.

از سوی دیگر، بی‌توجهی واشنگتن نسبت به تشریفات و سایر پروتوکل‌های مربوط به گشایش دفتر طالبان در دوحه به‌شدت تعجب‌برانگیز است.

بدیهی است که دولت قطر با مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی، توهین بزرگی به مردم و حاکمیت افغانستان روا داشت.

از سوی دیگر، بی‌توجهی واشنگتن نسبت به تشریفات و سایر پروتکل‌های مربوط به گشایش دفتر طالبان در دوحه به‌شدت تعجب‌برانگیز است.

آن زمان‌که 2 مقام ناشناخته آمریکایی در کاخ سفید به روزنامه‌نگاران در مورد گشایش دفتر توضیح می‌دادند، بهتر آن بود که کشورهای آمریکا و قطر در مورد گشایش مناسب و غیرتحریک‌آمیز دفتر توجه جدی مبذول می‌داشتند.

از افتتاح دفتر توسط طالبان، اهتزاز پرچم گروه، اعطای لقب امارت اسلامی طالبان به یک دفتر ساده تأمین صلح و مذاکرات، به‌جز یک حرکت توطئه‌آمیز برداشت دیگری نمی‌توان کرد.

جای تأسف است که این بی‌توجهی سبب شد که گروه تروریستی طالبان در کنار معاون وزیر خارجه قطر، علیه دولت افغانستان که در ایجاد این دفتر سهم به‌سزایی داشته و رئیس‌جمهور افغانستان چند مرتبه به این کشور سفر کرده، بیانیه شدیداللحنی صادر کند و به حاکمیت و نظام منتخب کشور افغانستان توهین کنند.

بدون شک، هیچ کشوری از جمله قطر، این نمایش توهین‌آمیز و مضحک سیاسی را تحمل نکرده و به‌صورت طبیعی مراتب اعتراض خود را ابراز می‌دارد.

اعطای مشروعیت به طالبان

طبعاً، گشایش دفتر طالبان در قطر بازنده‌ای جز دولت و مردم افغانستان نداشت، پس از ده‌سال مبارزه با تروریسم و دادن هزاران قربانی، بار دیگر شاهد تقویت سیاسی و امتیاز دادن به اصلی‌ترین گروه تروریستی توسط متحدان افغانستان هستیم.

واضح است که برای طالبان و پاکستان پذیرایی شگفت‌آور دولت قطر از نمایندگان این گروه شادی‌آور بود.

آن‌ها پس از تلاش‌های فراوان خواهان دیدن چنین موقعیتی بودند که به‌خاطر تعجیل آمریکا برای خروج و استیصال و ناکامی‌های دولت افغانستان در امر مبارزه با طالبان در یک روند پر مخاطره و اشتباه مصالحه، فراهم گردید.

تقریباً همه تحلیل‌گران بر این نظر توافق دارند که رضایت طالبان به گشایش دفتر قطر و تمایل به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها تداوم سیاست اشغال مجدد افغانستان و سرنگونی نظام سیاسی ما به شیوه و حیله‌ای دیگر است.

زمانی‌که اوباما جدول خروج نیروهای نظامی خود را در سال 2009 میلادی مشخص کرد، تلاش دسته‌جمعی طالبان و پاکستان برای ترسیم نقشه مصالحه و تعامل با ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی آغاز شد.

چون، طالبان با پیوستن به گفت‌وگو با غرب بهانه لازم را برای خروج نیروها فراهم می‌کردند به این ترتیب پس از خروج نیروهای غربی طالبان با دست بازتری درگیری‌ها‌ با دولت مرکزی و متحدان سیاسی آن را از سر گرفته و کشتار مردم بی‌گناه را تشدید می‌کنند.

بیانیه‌های اخیر طالبان، از جمله بیانیه قطر و حمله به مردم بی‌گناه با شیوه‌های تروریستی نشان می‌دهد که اعتماد غرب به تعهد طالبان و پاکستان به یک صلح دوام‌دار در افغانستان تا چه اندازه خام و بیهوده است.

بیانیه‌های اخیر طالبان، از جمله بیانیه قطر و حمله به مردم بی‌گناه با شیوه‌های تروریستی نشان می‌دهد که اعتماد غرب به تعهد طالبان و پاکستان به یک صلح دوام‌دار در افغانستان تا چه اندازه خام و بیهوده است.

به همین ترتیب، روی دست گرفتن پروسه مصالحه با این گروه بدون در نظرداشت الزامات واقعی صلح و گفت‌گو از سوی دولت افغانستان چیزی جز سرشکستگی‌های مداوم دولت حامد کرزی را به‌دنبال نداشته است.

 

در این راستا آخرین اقدام اشتباه دولت و وزارت خارجه، درخواست مجدد آزادی رهبران گروه طالبان توسط پاکستان است.

وزارت امور خارجه افغانستان در پاسخ به موضع اخیر پاکستان در مورد گشایش دفتر مذاکرات طالبان در قطر، از اسلام‌آباد خواسته است که سران طالبان را از زندان آزادی کند.

در اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان، آمده است که آزادی افراد مهم طالبان از زندان‎های پاکستان زمینه مذاکرات بین شورای عالی صلح و سران گروه طالبان را هموارتر می‌سازد.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که پاکستان در پشتیبانی از روند صلح افغانستان، نقشی کلیدی دارد و در شرایط فعلی نیاز است که علاوه بر حمایت لفظی، گام‌های عملی هم در این زمینه بردارد.

در اطلاعیه وزارت خارجه هم‌چنین آمده که آزادی فوری «سران طالبان افغانی که از چند سال پیش تاکنون در زندان‌های پاکستان شب به روز می‌کنند» اقدام مفیدی است که پاکستان می‌تواند برای تسریع روند صلح افغانستان انجام دهد.

پس از بیانیه توهین‌آمیز و ستیزه‌جویانه نمایندگان طالبان در قطر علیه دولت افغانستان، ادامه روش‌های گذشته سیاسی در برابر آنان نشان‌دهنده عدم تحلیل جدی حکومت افغانستان از سیاست‌های ناکام خود در قبال طالبان است.

در حالی‌که طالبان به تبعیت از استراتژی پاکستان، دولت افغانستان را به‌ عنوان یکی از طرف‌های گفت‌وگو به‌ رسمیت نمی‌شناسد و در عوض می‌کوشد که همانند یک دولت مستقل تبعیدی عمل کند، تأکید دولت مبنی بر آزادی رهبران این گروه از زندان‌های پاکستان نه تنها موضوعیتی ندارد، بلکه پرسش‌های زیادی در برابر جدیت و محتوای رفتار دولت افغانستان نیز قرار می‌دهد.

قدر مسلم این است که رهایی رهبران طالب هیچ کمکی به گفت‌وگوهای صلح بین این گروه و دولت افغانستان نمی‌کند.

دولت افغانستان در یک زمان کوتاه تعداد زیادی از زندانیان طالب را از زندان بگرام آزاد کرد، تأثیر این حسن‌نیت کرزی و پاسخ گروه طالبان چه بود؟ مزدور خواندن رژیم کابل از سوی نمایندگان «ملاعمر» در قطر، اشتباه دیپلماتیک و تحقیر سیاسی دولت کرزی و مانور وقیحانه نمایندگان طالبان و «آی.‌اس.‌آی» در دوحه.

از سوی دیگر، آن‌چه که جدیت و کارساز بودن سیاست‌های مصالحه دولت افغانستان را زیر سأال می‌برد به خوبی در بیانیه‌ وزارت امور خارجه‌ افغانستان منعکس شده است.

در روزهای اخیر کرزی بار دیگر به‌ صراحت پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد و تنش‌های مرزی به‌شکل بی‌سابقه‌ای میان 2 کشور افزایش یافته است.

همچنین گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی حاکی از آن است که دولت‌مردان پاکستانی به‌صورت قطع از رئیس‌جمهور کرزی ناامید شده و او را- به حق و یا ناحق- مانعی بر سر راه صلح توصیف می‌کنند.

به گزارش روزنامه‌ پاکستانی «پاک تریبون» به نقل از مقامات این کشور، سفر «نوازشریف» به کابل به زمان دیگری موکول شده است.

در چنین حالتی بیانیه وزارت خارجه مبنی بر آزادی زندانیان طالبان توسط «اسلام‌آباد» بیشتر به یک شوخی دیپلماتیک شبیه است تا یک حرکت سیاسی معقول.

در نهایت باید گفت که دولت افغانستان به اندازه خود در گشایش دفتر قطر سهم دارد در حال حاضر کابل باید در سیاست‌های خود در قبال طالبان تجدید نظر بنیادین کند.

بیانیه وزارت خارجه افغانستان نشان می‌دهد که ما متوجه وخامت اوضاع و امتیاز دادن به امارت تروریست‌ها نیستیم. آزادی رهبران طالبان بدون گرفتن امتیاز از این گروه، خامی سیاسی و بیهودگی و استیصال سیاسی دولت افغانستان را به نمایش گذاشته و نتیجه‌ای جز سرافکندگی برای افغانستان ندارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول